نیمی از جمعیت تا ۷۵ سالگی به اختلال سلامت روان مبتلا خواهند شد

نتایج یک مطالعه جهانی جدید نشان داده است که از هر دو نفر یک نفر تا سن ۷۵ سالگی حداقل به یک بیماری اختلال سلامت روان مبتلا می شود.

به گزارش سیناپرس، اختلالات سلامت روان غیر معمول نیست. آنها بر تعداد زیادی از مردم در سراسر جهان تأثیر می گذارند و در رفاه، کار و زندگی اجتماعی آنها تداخل ایجاد می کنند. اطمینان از اینکه خدمات برای تشخیص و درمان مؤثر بیماری روانی در دسترس هستند، مستلزم درک عمیق مقیاس آن است.

یک مطالعه جدید که توسط محققان دانشگاه کوئینزلند و دانشکده پزشکی هاروارد انجام شد، داده‌های جهانی بهداشت روانی سازمان جهانی بهداشت (WHO) در 29 کشور، از جمله ۲۹ کشور با درآمد کم و متوسط و ۱۲ کشور با درآمد متوسط  و ۱۷ کشور پردرآمد را تجزیه و تحلیل کرد.

این اختلالات شامل اختلال هراس یا آگورافوبیا، اختلال اضطراب فراگیر، اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)، فوبی اجتماعی، فوبیای خاص، اختلال افسردگی اساسی، اختلال دوقطبی، اختلال سوء مصرف الکل، اختلال وابستگی به الکل، اختلال سوء مصرف مواد، اختلال وابستگی به مواد مخدر، بیش فعالی و اختلال انفجاری متناوب بودند.

نتایج نشان داد، شیوع بالای اختلالات سلامت روان وجود دارد، به طوری که تقریباً ۵۰ درصد از جمعیت انتظار دارند تا سن ۷۵ سالگی حداقل به یک اختلال مبتلا شوند.

جان مک گرات (John McGrath) پژوهشگر اصلی این مطالعه، گفت: شایع ترین اختلالات خلقی شامل افسردگی شدید یا اضطراب بود. او افزود: ما همچنین دریافتیم که خطر برخی اختلالات روانی بر اساس جنسیت متفاوت است.

در میان زنان، سه اختلال روانی شایع عبارتند از افسردگی، فوبیای خاص  و اختلال استرس پس از سانحه. سه اختلال شایع برای مردان عبارتند از سوء مصرف الکل، افسردگی و فوبیای خاص.

به گفته محققان، یک یافته کلیدی این مطالعه این بود که نسبت قابل توجهی از اختلالات روانی احتمالاً برای اولین بار در دوران کودکی، نوجوانی یا بزرگسالی ظاهر می شود. علاوه بر اختلالات سنتی شروع دوران کودکی مانند بیش فعالی، اختلالات روانی رایج مانند اختلال افسردگی اساسی، اختلال اضطراب فراگیر و اختلال هراس اغلب اولین شروع خود را بین دوران کودکی و اوایل بزرگسالی نشان می دهد.

مک گرات گفت: اوج سن شروع اولین بار در ۱۵ سالگی، با میانگین سن شروع ۱۹ برای مردان و ۲۰ سال برای زنان بود. این امر به نیاز به سرمایه گذاری در علوم اعصاب پایه برای درک دلیل ایجاد این اختلالات اهمیت می دهد.

با توجه به سن کم شروع برخی از اختلالات، محققان می گویند که ارائه دهندگان خدمات سلامت روان باید به ویژه بر ارائه تشخیص زودهنگام و مداخله برای جوانان تمرکز کنند.

به گزارش سیناپرس، رونالد کسلر (Ronald Kessler) یکی از محققان این مطالعه در پایان گفت: خدمات باید بتوانند به سرعت اختلالات روانی رایج را تشخیص داده و درمان کنند و به گونه ‌ای بهینه شوند که در این بخش‌های حیاتی کیفیت زندگی‌ بیماران را ارتقا دهند.

شرح کامل این مطالعه در مجله تخصصی The Lancet Psychiatry منتشر شده است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا