دانشمندان قدیمی ترین میکرو فسیل های سه بعدی را کشف کردند

دانشمندان با حفاری عمیق در معدن کوارتز ولین در نزدیکی شهر ژیتومیر در اوکراین، قدیمی ‌ترین میکروفسیل‌های سه بعدی را کشف کردند که در حدود ۱٫۵ میلیارد سال پیش در زمان به دام افتاده بودند.

به گزارش سیناپرس، داشتن چشم اندازی بسیار دور به تاریخ برای کارشناسان بسیار هیجان انگیز است. فسیل‌ها می ‌توانند موضوعات زیادی در مورد گذشته زمین به ما بگویند و هر چه در زمان جلوتر برویم، شواهد فیزیکی محکم‌تری در اختیار خواهیم داشت.

در این راستا تیمی از دانشگاه فنی برلین (TU Berlin) و موزه تاریخ طبیعی برلین در آلمان، آکادمی ملی علوم اوکراین و موزه ملی تاریخ طبیعی در لوکزامبورگ، از تکنیکی به نام میکروسکوپ الکترونی روبشی برای تشخیص فسیل ها در یک لایه بسیار نازک از سیلیکات آلومینیوم استفاده کردند.

گرهارد فرانتس (Gerhard Franz) زمین شناس دانشگاه فنی برلین و یکی از محققان این مطالعه می گوید: ما در واقع به دنبال مطالعه بریل و توپاز از معدن بودیم اما آنچه ما اکنون پیدا کرده ایم بسیار ارزشمندتر از هر سنگ قیمتی است.

به گفته دانشمندان، مجموعه ای بسیار خاص از شرایط زمین شناسی این ریزفسیل ها را حفظ کرده است. این اشکال حیات به احتمال زیاد بر روی مواد معدنی در اعماق زمین باقی مانده اند و محققان معتقدند که آبفشان های زیرزمینی از اسید هیدروفلوئوریک که توسط آب و گرما ایجاد شده اند، آلومینیوم و سیلیکون مورد نیاز برای پوشش و حفظ موجودات را تولید می کنند.

ضخامت میکروارگانیسم ها بین حدود ۱۰ میکرومتر تا چندین میلی متر متغیر بوده و ساختار آنها مانند رشته ها، پوسته ها و قارچ های میکروسکوپی است.

اشکال و مواد معدنی مرتبط کشف شده نشان می دهد که برخی از اشکال حیات مرموز موجودات قارچ مانند چند سلولی هستند. به گزارش سیناپرس،برخی دیگر غلاف های صدفی مانند در اطراف سلول های خود داشتند. برخی از این سازه‌ها قبلاً دیده نشده ‌اند که این کشف را جالب‌تر کرده است.

فرانتس می ‌گوید: آنچه اکنون در زیر میکروسکوپ الکترونی خود به آن نگاه می ‌کنیم، بیشتر ساختارهای فیبری یا رشته های نازکی هستند که منشعب می شوند یا رشته های ضخیم که دارای برجستگی یا فرورفتگی کوچک هستند.

دانشمندان در مورد حیات قبل از انفجار کامبرین در حدود ۵۴۰ میلیون سال پیش، اطلاعات بسیار کمی دارند. دوره پرکامبرین که قدمت این فسیل‌ها ببه آن دوران بر می گردد، به عنوان میلیارد خسته‌ کننده شناخته می ‌شود که میلیارد به تعداد سال‌ها اشاره می ‌کنند. چراکه این دوران بدون هیچ اسکلتی برای مطالعه است و دانشمندان مجبور شده ‌اند برای یافتن سرنخ‌هایی از گذشته دور به کم‌رنگ‌ترین نشانه‌های حیات نگاه کنند.

اکنون، آنها سرنخ‌های محکمی از نوع حیاتی که میلیاردها سال پیش وجود داشته است، دارند. این یافته نه تنها در مطالعه تاریخ زمین مفید است، بلکه می ‌تواند سرنخ‌هایی درباره چگونگی توسعه حیات در سیارات دیگر به ما بدهد.

به گزارش سیناپرس، فرانتس در خاتمه می ‌گوید: تحقیقات بیشتر و احتمالاً یافته ‌های جدید می ‌تواند حتی بیشتر در مورد میکروارگانیسم‌های اولیه، به‌ ویژه در مورد اشکال ناشناخته قبلی در قاره‌ها و نه فقط در دریا به ما مطالب بیشتری بگوید.

شرح کامل این تحقیق جذاب در مجله Biogeosciences منتشر شده است.

مترجم: سروش ساده

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا