اشیا موجود در مدار تحتانی زمین به یک میلون قطعه رسید

زباله های فضایی طی دهه های گذشته تبدیل به یک معضل جدی در مطالعات نجومی و برنامه های مرتبط با این حوزه شده اند. در این مینان طرح های جدیدی همچون اینترنت ماهواره ای استارلینک منجر به تراکم بیشتر اشیا موجود در تحتانی مدار زمین شده و این معضل رفته رفته به حالت بحرانی نزدیک می شود.

به گزارش سیناپرس، سرویس مطبوعاتی آژانس فضایی روسیه اخیرا به طور رسمی اعلام کرده است که تعداد اجرام مداری با قطر بیش از یک سانتی ‌متر طی شش یا هفت سال آینده یک و نیم برابر خواهد شد و این موضوع دسترسی امن و بدون مشکل به فضا را به خطر می ‌اندازد.

در این بیانیه عنوان شده است: در حال حاضر، بیش از یک میلیون شی فضایی با اندازه بیش از یک سانتی متر را می توان در مدارهای نزدیک به زمین یافت. تعداد آنها تا سال ۲۰۳۰ حدود یک و نیم  برابر خواهد شد. این موضوع یک یک تهدید واقعی برای دسترسی تضمین شده به فضا محسوب شده و در حوزه های متعددی از جمله تحویل فضاپیما به مدار، اختلال ایجاد می کند.

به گزارش سیناپرس، آژانس فضایی روسیه همچنین اعلام کرد این وضعیت مسائل مربوط به ایمنی عملیات فضایی و همچنین نیاز به پیش نویس قوانین ترافیک فضایی  و بهبود نظارت بر مناطق نزدیک به زمین را در کانون توجه قرار می دهد. ما باید برای مدیریت مدار زمین برنامه ریزی داشته و قوانینی وضع کنیم زیرا شرایط فعلی منجر به بروز مشکلاتی حاد خواهد شد.

در این بیانیه همچنین تاکید شده است:‌وضعیت در مدار نزدیک به زمین در طول سال های گذشته به طور قابل توجهی تغییر کرده است. این موضوع به دلیل رشد قابل توجه در دامنه و تنوع ماموریت ها به فضای نزدیک زمین و همچنین به دلیل رشد انفجاری تعداد انسان ها است. طی سال های اخیر اشیاء فضایی در مناطق مختلف مدار زمین ساخته شده و به طور گسترده‌ تری مورد استفاده قرار می ‌گیرند. این روند به طور خاص ماحصل فعالیت پروژه‌های مختلف ایجاد صورت‌های فلکی چند ماهواره ‌ای است که مقدار زیادی زباله فضایی تولید می‌ کنند.

در خاتمه گفتنی است الکساندر بلوشنکو، مدیر اجرایی برنامه‌های بلندمدت و علم آژانس فضایی روسیه در جریان سفر خود به آفریقای جنوبی گفت که قوانین بین‌المللی برای پرتاب و نگهداری ماهواره‌ های مداری ممکن است در حدود پنج سال آینده تدوین شود. به گفته وی، مدارهای نزدیک به زمین ظرفیت محدودی دارند و ازدحام زباله و ماهواره در  آن ها در آینده منجر به موقعیت‌های خطرناکی خواهد شد.

مترجم: نیروانا محمدحسینی

منبع: tass

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا