یافته های جدید محققان ممکن کرد:
پیش بینی ام اس به کمک هوش مصنوعی

یک مدل هوش مصنوعی جدید توسعه یافته توسط محققان انجمن آمریکایی شیمی بالینی، قادر است خطر ابتلا به ام اس را سال ‌ها قبل از تشخیص بیماری، پیش ‌بینی کند و به طور بالقوه درمان سریع ‌تری را ممکن ‌سازد. در مجموع، نتایج تحقیقاتی، بر نقش استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در بهبود مراقبت از بیمار تاکید می کنند.

به گزارش سیناپرس، ام اس، یک بیماری سیستم عصبی است که بیش از 2.8 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. در بیماری ام اس، سیستم ایمنی بدن به بافت عصبی حمله کرده و موجب اختلال در ارتباط بین مغز و سایر نقاط بدن می ‌شود؛ دانشمندان هنوز به طور کامل نمی ‌دانند که چه چیزی باعث ایجاد این بیماری می ‌شود، اما تصور می شود عواملی مانند ژنتیک، مواجهه با برخی میکروب ها یا ویروس ها و مصرف دخانیات در بروز آن نقش داشته باشند.

در حال حاضر، پزشکان با تصویربرداری، مطالعه مایع مغزی نخاعی و ژنتیک، ام اس را تشخیص می‌ دهند. با این حال، با افزایش نرخ ابتلا به ام اس در جهان، توسعه روش‌ های تشخیص سریع تر، مورد توجه قرار گرفته است تا بیماران بتوانند هرچه سریع تر روند درمان خود را آغاز کرده و از پیشرفت بیماری جلوگیری کنند.

تیم تحقیقاتی، برای پیش بینی خطر ابتلا به ام اس، مدل ‌های یادگیری ماشینی را با بیش از 3 هزار مجموعه داده از سوابق الکترونیکی بیماران مبتلا به ام اس، آموزش دادند. محققان با بررسی نتایج به دست آمده دریافتند، این مدل، از دقت بالایی برخوردار بود و قدرت پیش بینی قوی نشان داد.

دانشمندان اظهار داشتند: مدل هوش مصنوعی ما قادر است خطر ابتلا به ام اس را از سال ‌ها قبل از ظهور علائم عصبی شناسایی کند و در نتیجه تعیین کند که کدام بیماران باید برای معاینات دوره ای عصبی و شناختی در هنگام بروز علائم، تحت مراقبت بیشتری قرار گیرند.

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران، یافته های تحقیقاتی خود را در نشست علمی سالانه AACC، ارائه داده اند.

مترجم:مهگل غفاری