کشف جدید محققان نشان داد؛
اسیدهای چرب امگا-3 برای سلامت ریه مفید هستند

یافته های جدید محققان دانشگاه کرنل، نشان دادند: اسیدهای چرب امگا 3 که به وفور در ماهی و مکمل های روغن ماهی یافت می شوند، برای حفظ سلامت ریه ها مفید هستند. نتایج تحقیقاتی، بر اهمیت گنجاندن اسیدهای چرب امگا 3 در رژیم غذایی تأکید می ‌کنند.

به گزارش سیناپرس، محققان دریافتند:تاکنون تحقیقات بسیاری به بررسی نقش رژیم غذایی در رشد و پیشرفت سرطان و بیماری های قلبی عروقی پرداخته اند، با این وجود، اطلاعات زیادی در رابطه با نقش رژیم غذایی در ایجاد بیماری های مزمن ریوی در دسترس نیست؛ یافته های ما نشان داده اند، اسیدهای چرب امگا 3، که بخشی از یک رژیم غذایی سالم هستند، ممکن است برای سلامت ریه نیز مفید باشند.

یافته های مطالعات گذشته نشان داده بودند که اسیدهای چرب امگا 3 دارای اثرات ضد التهابی هستند؛ برای کسب اطلاعات بیشتر، محققان در این مطالعه، به بررسی ارتباط بین سطوح اسید چرب امگا 3 در خون و عملکرد ریه در طول زمان پرداختند.

نتایج تحقیقاتی نشان داد: سطوح بالاتر اسیدهای چرب امگا 3 در خون افراد، کاهش عملکرد ریوی را به تاخیر می اندازد و روند آن را کندتر می کند. پژوهشگران، به ویژه این ارتباط را برای دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA)، یک اسید چرب امگا 3 که به فراوانی در ماهی ‌های چرب مانند سالمون، تن و ساردین، یافت می ‌شود، مشاهده کردند.

دانشمندان، نشانگرهای ژنتیکی خاصی را در خون، برای بررسی تاثیر سطوح مختلف اسیدهای چرب امگا 3 بر سلامت ریه شناسایی کرده و دریافتند که سطوح بالاتر اسیدهای چرب امگا 3 – از جمله DHA – به طور کلی با بهبود عملکرد ریه مرتبط هستند.

محققان اظهار داشتند: یافته های ما می توانند در آینده، به طراحی و بهبود استراتژی های تغذیه ای برای کاهش خطر بیماری مزمن ریوی در افرادی که مستعد ابتلا به این بیماری هستند، کمک کنند.

به گزارش سیناپرس، نتایج تحقیقاتی این مطالعه، در مجلهAmerican Journal of Respiratory and Critical Care Medicine منتشر شده اند.

مترجم:مهگل غفاری