مصرف اسیدهای چرب امگا 3 برای حفظ سلامت ریه

به گزارش سیناپرس همدان، با توجه به شواهد جدید حاصل از یک مطالعه بزرگ و چندوجهی بر روی بزرگسالان سالم که توسط مؤسسه ملی سلامت آمریکا حمایت می شود، اسیدهای چرب امگا 3 که در ماهی و مکمل های روغن ماهی به وفور یافت می شوند، برای حفظ سلامت ریه، کارآمد به نظر می رسند.

این مطالعه قوی ترین شواهد را تا به امروز در مورد این ارتباط ارائه می دهد و بر اهمیت گنجاندن اسیدهای چرب امگا 3 در رژیم غذایی تأکید می کند، به ویژه با توجه به اینکه بسیاری از آمریکایی ها دستورالعمل های فعلی را رعایت نمی کنند. نتایج این مطالعه در مجله American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine منتشر شد.

پاتریشیا ای. کاسانو، مدیر بخش علوم تغذیه در دانشگاه کرنل در ایتاکا، نیویورک، گفت: ما در مورد نقش رژیم غذایی در سرطان و بیماری های قلبی عروقی چیزهای زیادی می دانیم، اما نقش رژیم غذایی در بیماری مزمن ریوی تا حدودی مورد مطالعه قرار نگرفته است. این مطالعه به شواهد فزاینده ای اضافه می کند که اسیدهای چرب امگا 3، که بخشی از یک رژیم غذایی سالم هستند، ممکن است برای سلامت ریه نیز مهم باشند.

علاقه به تلاش برای درک اینکه آیا مداخلات تغذیه‌ای می‌تواند به تلاش‌های پیشگیری از بیماری ریه کمک کند، افزایش یافته است. مطالعات گذشته نشان داده‌اند که اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است کمک کننده باشند، زیرا عمدتاً به دلیل اثرات ضد التهابی تثبیت شده‌شان است. با این حال، مطالعات قوی در مورد این ارتباط، تا کنون وجود نداشته است.

برای کسب اطلاعات بیشتر، محققان یک مطالعه دو قسمتی را توسعه دادند که ارتباط بین سطوح اسید چرب امگا 3 در خون و عملکرد ریه را در طول زمان بررسی می‌کرد. در بخش اول، محققان یک مطالعه مشاهده‌ای طولی را شامل 15063 آمریکایی از مطالعه گروه‌های ادغام شده NHLBI انجام دادند، مجموعه بزرگی از مطالعات با بودجه NIH که به محققان کمک می‌کند تا عوامل تعیین‌کننده خطر شخصی برای بیماری مزمن ریوی را مطالعه کنند.

شرکت کنندگانی که مورد مطالعه قرار گرفتند به طور کلی در زمان شروع مطالعه سالم بودند و اکثریت آنها هیچ مدرکی دال بر بیماری مزمن ریوی نداشتند. آنها شامل گروهی از نژادهای مختلف از بزرگسالان با میانگین سنی 56 سال و 55 درصد زن بودند. محققان شرکت کنندگان را به طور متوسط هفت سال مستمر و تا 20 سال پس از آن دنبال کردند.

مطالعه طولی نشان داد که سطوح بالاتر اسیدهای چرب امگا 3 در خون افراد با کاهش نرخ کاهش عملکرد ریه مرتبط است. محققان قوی‌ترین ارتباط‌ها را برای دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA)، یک اسید چرب امگا 3 که در سطوح بالایی در ماهی‌های چرب مانند سالمون، تن و ساردین یافت می‌شود، مشاهده کردند. DHA همچنین به عنوان یک مکمل غذایی در دسترس است.

در بخش دوم، محققان داده های ژنتیکی یک مطالعه بزرگ روی بیماران اروپایی (بیش از 500000 شرکت کننده) از Biobank بریتانیا را تجزیه و تحلیل کردند. آنها نشانگرهای ژنتیکی خاصی را در خون به عنوان معیار غیرمستقیم یا نماینده ای برای سطوح اسید چرب امگا 3 در رژیم غذایی مورد مطالعه قرار دادند تا ببینند چگونه با سلامت ریه ارتباط دارند. نتایج نشان داد که سطوح بالاتر اسیدهای چرب امگا 3، از جمله DHA، با عملکرد بهتر ریه مرتبط است.

یکی از اخطارهای مطالعه فعلی این است که فقط بزرگسالان سالم را شامل می شود. به عنوان بخشی از این پروژه در حال انجام، محققان با مطالعه COPDGene همکاری می کنند تا سطح اسیدهای چرب امگا 3 در خون را در رابطه با میزان کاهش عملکرد ریه در افراد مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه یا COPD (از جمله افراد سیگاری شدید) بررسی کنند تا مشخص شود که آیا همان ارتباط های مفید وجود دارد یا خیر.

Bonnie K. Patchen، نویسنده اول این مطالعه، متخصص تغذیه و عضو تیم تحقیقاتی کاسانو در کرنل، گفت: ما در حال تبدیل شدن به یک قطب در تحقیقات تغذیه ای هستیم و واقعاً به سمت تغذیه دقیق برای درمان بیماری های ریوی حرکت می کنیم. در آینده، این می تواند به توصیه های غذایی فردی برای افراد در معرض خطر بالای بیماری مزمن ریوی تبدیل شود.

در حال حاضر، محققان خاطرنشان می‌کنند که دستورالعمل‌های رژیم غذایی وزارت کشاورزی ایالات متحده برای آمریکایی‌ها توصیه می‌کند که مردم حداقل دو وعده ماهی در هفته بخورند، که بیشتر آمریکایی‌ها از این مقدار بسیار کوتاهی می‌کنند. علاوه بر ماهی و روغن ماهی، سایر منابع اسیدهای چرب امگا 3 عبارتند از آجیل و دانه ها، روغن های گیاهی و غذاهای غنی شده.

دکتر جیمز پی کیلی، مدیر بخش بیماری های ریوی NHLBI، گفت: این مطالعه بزرگ مبتنی بر جمعیت، نشان می دهد که مواد مغذی با خواص ضد التهابی ممکن است به حفظ سلامت ریه کمک کند. تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، زیرا این یافته ها سوالات جالبی را برای مطالعات آینده نگر در مورد ارتباط بین اسیدهای چرب امگا 3 و عملکرد ریه ایجاد می کند.

منبع: American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine

مترجم: سید سپهر ارومیهء

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا