تاثیر مخرب گرم شدن هوا در محافظت از سایت های باستانی

سایت های باستانی به طور طبیعی همواره مورد تهاجم و تخریب قاچاقچیان آثار تاریخی و گنج یابان قرار می گیرند و در این میان حافظان میراث فرهنگی با کمک روش های مختلف پایش از این مناطق محافظت می کنند. اگر چه طی سال های اخیر فناوری های مدرن مانند پهپادها در این حوزه مورد بهره برداری قرار گرفته اند اما هنوز هم حضور و گشت زنی نیروی انسانی، موثر ترین عامل محسوب شده و در این میان در روزهای بسیار گرم تابستان فعلی این مساله با دشواری همراه است.

به گزارش سیناپرس، کشورهای نیمکره شمالی طی روزهای اخیر شرایط بیسار گرمی را تجربه کرده و این موضوع در گشت زنی نیروهای حافظ سایت های باستانی اختلال ایجاد کرده است. به همین دلیل اتحادیه نگهبانان اماکن باستانی یونان تصمیم دارند در ساعات اوج گرما که این کشور را تحت تاثیر قرار می دهد، کار خود را متوقف کنند. بدیهی است که توقف کار این ماموران، سایت‌ های باستان‌ شناسی را در ساعات خاصی از روز طی چند روز آینده یعنی پنج شنبه تا یکشنبه پیش رو  (۲۰ تا ۲۳ جولای)   ت تعطیل می ‌کند.

اتحادیه افسران حفاظت از آثار باستانی یونان همچنین اعلام کرد:طی روزهای آتی، از ساعت ۴ بعدازظهر فعالیت خود را برای ۴ ساعت متوقف خواهند کرد و کلیه سایت های تاریخی از ساعت ۸ شب مجددا میزبان بازدیدکنندگان خواهند بود.

علاوه بر این بر اساس تصمیمات اخذ شده،  از ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه نیز به مدت دو ساعت توقف کار در برخی سایت ها وجود خواهد داشت. در این اطلاعیه عنوان شده است: با توجه به مشکلاتی که در روزهای اخیر در محوطه ‌های باستان ‌شناسی و به ‌ویژه در آکروپولیس با آن مواجه بودیم، به اتفاق آرا در مورد اقداماتی برای حفاظت از سلامت نگهبانان آثار باستانی و همچنین بازدید کنندگان تصمیم گرفتیم.

این اتحادیه افزود: علی رغم شرایط سختی که همه نگهبانان آثار باستانی با آن مواجه هستند، در دمای بالای ۴۵ درجه سانتیگراد، تلاش کرده ایم بدون توجه به خطرناک بودن شرایط، به وظایف خود عمل کنیم.

خبرگزاری دولتی یونان نیز در گزارشی جداگانه خبر داد طی روزهای گذشته ۲۰ بازدیدکننده از آثار باستانی دچار گرمازدگی شدید شده و به بیمارستان منتقل شده اند.

به گزارش سیناپرس، این موضوع در حالی است که سازمان های هواشناسی یک موج گرمای شدید را برای روزهای آتی در شرق قاره اروپا پیش بینی کردند.در خاتمه گفتنی است عدم حضور نیروهای حفاظت از آثار تاریخی همواره خطر آسیب دیدن این سایت ها را افزایش داده و می تواند تبعاتی جبران ناپذیر در پی داشته باشد.

مترجم: احسان محمدحسینی

منبع: keeptalkinggreece

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا