چرخ صنايع دستی به همت هنرمندان سوزن دوز می چرخد

رئیس گروه ترویج میراث فرهنگی استان سیستان و بلوچستان گفت: حرکت چرخ صنایع دستی، با همت ارزشمند هنرمندان سوزن دوز، تاب آورده وادامه یافته است.

علی مولایی رئیس گروه ترویج میراث فرهنگی استان سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری سیناپرس در خصوص صنایع دستی این استان گفت:سیستان و بلوچستان دارای شرایط اقلیمی نامناسب است و  به لحاظ خشکی آب و هوا باعث اقتصاد شکننده و کم بضاعت محلی شده و سایر محرومیت های کوچک و بزرگ را برای بومیان ایجاد کرده است، اما تمایل به زیبایی و زیبا زیستن هرگز در محدودیت های این خطه متوقف و خاموش نشده است و هویت سیستان و بلوچستان با نگاه به خرده فرهنگ های پیرامون و تاثير گرفته از تمدن های تاریخی اش هنوز بر قامت زنان و مردان آن سرزمين نمايان است.

مولايی خاطرنشان کرد: لباس ها و پارچه های تزئین شده با هنر دست هنرمندان سوزن دوز، نشانه زیباشناسی و توجه مردمان این سرزمین به آراستگی است و رشته هایی از قبیل رودوزی های سنتی و سفال گری، از نسلی به نسل ديگر به همت بانوان خوش ذوق این خطه رسیده است.

وی تصريح کرد: حرکت چرخ صنایع دستی، با همت ارزشمند هنرمندان سوزن دوز، تاب آورده و توانسته گوشه معین و مطمئن از اقتصاد کوچک، اما مولد را از آن خود کند.

رئیس گروه ترویج در پاسخ به این سوال که از شاخص ترین صنایع دستی سیستان و بلوچستان که در دنیا شناخته شده کدام صنایع دستی است، گفت: سوزن دوزی بلوچ و سفال کلپورگان شاخص ترین صنایع دستی این استان است و به کارگیری سوزن دوزی در زمينه مد و لباس قطعاً ویژگی منحصر به فرد سوزن دوزی  را از حوزه منطقه ای آن فراتر برده و موجب گسترش و ترقی این هنر شده است.

وی در ادامه گفت: سفال کلپورگان نیز با شاخص سادگی بی نظیرش بهترین نماد و گویای قدمت چند هزار ساله این سرزمین بوده و اصالتش را حفظ کرده است.همچنین این هنر جدا از کاربرد محلی آن هنوز و تا همیشه می تواند تمدن ارزشمند این سرزمین پهناور را به نمایش بگذارد.

مولايی در پايان در مورد اينکه چطور می توان به معرفی بیشتر اين استان و اقتصاد مردم آن ديار کمک کرد، افزود: ثبت در حوزه میراث ناملموس، ثبت جغرافیایی سفال کلپورگان و در نهایت ثبت روستای جهانی کلپورگان گامی موثر و مطمئن در راستای برند سازی و تجاری سازی بوده که توسط معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی صورت گرفته است و امیدواریم باتوجه به ظرفیتهای استان و نگاه هرچه بیشتر به آن بتوانیم در راستای رونق کسب و کار و شناساندن ظرفیتهای استان در عرصه ملی و بین المللی گام های موثری برداریم.

گزارش:الهام مهران راد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا