سرمایه گذاری ۵۰ میلیارد دلاری ترکیه در حوزه خلیج فارس

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز دوشنبه برای یک سفر سه روزه به کشور های حاشیه خلیج فارس می رود که پیش بینی می شود، این سفر منجر به امضای قرارداد های سرمایه گذاری به ارزش بیش از ۵۰ میلیارد دلار شود.

به گزارش سیناپرس، رئیس جمهور ترکیه که به تازگی در انتخاباتی دشوار مجددا در سمت خود ابقا شد، در راس هیاتی متشکل از ۲۰۰ بازرگان اهل ترکیه، سفری به کشورهای حوزه خلیج فارس داشته و گفته می شود اردوغان علاوه بر مذاکرات با رهبری قطر، امارات متحده عربی و عربستان سعودی در مجامع تجاری که هیئت روابط اقتصادی خارجی ترکیه در این کشورها ترتیب داده است، شرکت خواهد کرد.

نایل اولپاک، رئیس هیئت مدیره روابط اقتصادی خارجی ترکیه ، قبل از سفر به خبرنگاران گفت:در پی نتایج این جلسات، قرار است قرارداد هایی در بخش های ساختمانی و پیمانکاری و همچنین در بخش های بهداشت، انرژی، حمل و نقل، مالی، گردشگری و کشاورزی بین ترکیه و کشورهای حوزه خلیج فارس منعقد شود.

جودت یلماز معاون رئیس جمهور ترکیه نیز روز یکشنبه در گفت و گو با شبکه تلویزیونی هابر گفت:دولت ترکیه روی توافقات خاصی در این سفر مهم حساب می کند.

وی در ادامه توضیحاتش افزود: این اقدام مهم مربوط به پروژه های بلند مدت هم در دو کشور طرف قرارداد و هم در کشورهای ثالث است. برخی از سرمایه گذاری های مستقیم بلافاصله پس از توافق و برخی در آینده انجام می شود. ما انتظار داریم مبالغ قابل توجهی در این قراردادها رد و بدل شود و توافقات خوبی با کشورهای حوزه خلیج فارس داشته باشیم.

گفتنی است در این میان موضوع جداگانه مذاکرات همکاری با کشورهای حوزه خلیج فارس در صنایع دفاعی خواهد بود. به همین دلیل یلماز معاون اردوغان و مهمت شیمشک وزیر دارایی ترکیه به وطور یژه در سفر اخیر خود به قطر در مورد این موضوع گفتگو کردند.

به گزارش سیناپرس، پورتال خبری مجتمع نظامی – صنعتی ساوونما سنایی در این رابطه خاطرنشان می کند که قطر در حال خرید هواپیماهای بدون سرنشین، مهمات هدایت شونده، سکوهای زرهی زمینی، کشتی های جنگی و قایق های تندرو از ترکیه است. از سوی دیگر طرفین در حال مذاکره برای فروش ناوهای کلاس Milgem ترکیه به امارت هستند. قطر همچنین به پروژه تانک  آلتای ترکیه علاقه نشان می دهد.

در خاتمه گفتنی است تور منطقه ای فوق با سفر اردوغان به عربستان سعودی آغاز می شود زیرا ترکیه قصد دارد حجم مبادلات تجاری سالانه خود را با این کشور به ۳۰ میلیارد دلار افزایش دهد.

مترجم:ندااظهری

منبع: tass

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا