کرسی‌های ترویجی برای دانشجویان دکتری دانشگاه‌ آزاد برگزار شود

دبیر شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی گفت: معاونت‌های تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی می‌توانند با استفاده از مدل و ایده کرسی‌های آزاداندیشی، کرسی‌های ترویجی را برای دانشجویان دکتری برگزار کنند.

به گزارش سیناپرس به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی، حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه در مراسم اختتامیه سومین رویداد ملی رقابت تیم‌های دانشجویی در کرسی‌های آزاداندیشی با قدردانی از شرکت کنندگان، مجریان و اساتید حاضر در سومین دوره این رویداد در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: سال های گذشته توفیق داشتم که در این کرسی‌های آزاداندیشی حضور یابم. جلسات مناظره‌های کرسی های آزاداندیشی به صورت علمی، روش‌مند و اخلاقی برگزار می‌شد که کار ارزشمندی است.

وی ادامه داد: حضور ۶ هزار تیم متشکل از ۲۴ هزار دانشجو و مشارکت ۲ هزار و ۸۰۰ استاد هادی در کنار این تیم‌ها کار کوچکی نیست و کار به این عظمت و گستردگی که حدود ۳ هزار استاد درگیر آن بودند، باید توسط رسانه ملی انعکاس پیدا کند.

خسروپناه یادآور شد: به گفته معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی برخی دانشجویان شرکت کننده در کرسی های آزاداندیشی بیش از ۱۰۰ ساعت برای کرسی های خود مطالعه داشتند، این کار بزرگ می‌طلبد که رسانه ای شده و روایتگری درستی از آن صورت بگیرد، چرا که وقتی از این رویداد، روایتگری شود، ماندگار خواهد شد.

دبیر شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه باید از کرسی های آزاداندیشی نظریه استخراج شود، گفت: نظریه های علوم انسانی غرب مگر چگونه به وجود می آید؟ یک اتفاق می افتد و از آن نظریه های مختلف تولید می شود. باید از این رویداد که چند سال تجربه شده و هر سال موفق تر از سال قبل بوده، نظریه استخراج شود.

وی افزود: دانشجویان مشارکت کننده در رویداد که با جدیت، منطق، اخلاق و علاقه در برگزاری کرسی های آزاداندیشی مشارکت دارند، باید برای پایان نامه های آنها امتیاز تشویقی در نظر گرفت، چرا که ارزش حضور آنها در این کرسی ها کمتر از دروس عمومی و تخصصی نیست.

خسروپناه با ارائه پیشنهاد برگزاری کرسی های ترویجی برای دانشجویان دکتری خاطرنشان کرد: معاونت های تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی می توانند با استفاده از مدل و ایده کرسی های آزاداندیشی، کرسی های ترویجی را برای دانشجویان دکتری برگزار کرده و برای هر کرسی دو نمره در نظر بگیرند. به این ترتیب دانشجویان این دانشگاه می توانند کرسی ترویجی از رساله خود ارائه کنند و به این ترتیب رویداد کرسی های ترویجی برای دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شده و گواهی این رویداد از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تأیید شود.

کرسی های آزاداندیشی، حلقه مفقوده تربیت در جامعه

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: گاهی برخی با غلبه، قهر و جدایی به دنبال حاکم کردن حرفشان هستند، اما در کرسی های آزاداندیشی کسی که قوه اقناع و استدلال بیشتری داشته باشد، پیروز خواهد شد. به این ترتیب چارچوب‌های جدیدی در رقابت و مناظره علمی اتفاق می افتد، البته ارزش این رویداد و اتفاقی که در دانشجویان رخ می دهد، مهمتر از موضوعات مطرح شده در مناظرات است، چرا که دانشجویان، استدلال و به میدان آوردن دیدگاه خود را تمرین می کنند تا به صورت سنجیده سخن بگویند. همچنین دانشجویان با شرکت در این کرسی ها، تجربه انباشته و ارزشمند از توان به کرسی نشاندن دیدگاه خود را پیدا می کنند.

وی خاطرنشان کرد: این اتفاق می تواند حلقه مفقوده تربیت در جامعه ما باشد، بیان مستدل، خیرخواهانه، عالمانه و اخلاق مدارانه می تواند سخن را به مقصد برساند و این اتفاقی است که در کرسی های آزاداندیشی تمرین می شود.

باید شیوه‌های آموزشی و ملاک ارزیابی تغییر کند

محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این مراسم گفت: اگر نظام آموزشی ما در حالت نظام فعلی بماند، دیگر کارآمد نخواهد بود؛ با شرایطی که به وجود آمده، دانشجو سؤالات خود را در هر زمان و هر مکان از هوش مصنوعی می‌پرسد و پاسخ می گیرد و در امتحانات نیز از آن استفاده خواهد کرد. بنابراین باید شیوه‌های آموزشی و ملاک ارزیابی تغییر کند و دانشگاه به قدرت استدلال و فهم دانشجو نمره دهد نه حجم دانش او. باید هوش مصنوعی را کنار خود داشته باشیم و به دانشجویان ثابت کنیم که هوش مصنوعی همه آنچه را که می خواهند، به آنها نمی‌دهد. قدرت فکر، قدرت مواجهه و پاسخگویی بهنگام نکاتی است که چاره کار آن در فناوری آموزشی کرسی‌های آزاداندیشی است.

وی تأکید کرد: کرسی آزاداندیشی نه تنها در عرصه فرهنگی نیاز امروز جامعه ماست و نه تنها در عرصه اجتماعی دارویی برای جوان جویای حقیقت است، بلکه برای نظام آموزش دانشگاه ها، علاجی در مقابل فروافتادن در چالش‌های جدی پیشرو است، بر این اساس باید کرسی آزاداندیشی را از نگاه‌های متفاوت و وجوه مختلف بررسی کرد.

طهرانچی خاطرنشان کرد: بیش از ۱۰ سال است که رهبر انقلاب اسلامی کرسی های آزاداندیشی را از ما دانشگاهیان مطالبه کردند و ما غفلت کردیم. امروز کرسی ها در دانشگاه شور و شعف ایجاد کرده است، لحظه ای که نتایج مناظره ها اعلام می‌شود، بسیار غرورانگیز است، حتی آنجایی که تیم‌ها نسبت به نتیجه اعتراض داشتند هم، بسیار زیباست، چرا که نشان می‌دهد آنها نسبت به گزاره خود تعصب و تعلق دارند و برای استدلالشان اهمیت قائل هستند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اینکه مقام معظم رهبری خطاب به کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه آزاد اسلامی پیام صادر کردند، پرچم افتخاری است که دانشجویان این دانشگاه آن را برافراختند و دیگر دانشجویان نیز باید این مسیر را ادامه بدهند.

وی ادامه داد: گاهی اوقات در مناظره برخی از سیاستمداران و افراد فرهنگی با این مسأله مواجه می‌شویم که نمی‌توانند در مباحثات از ادبیات فاخر استفاده کنند، شایسته است که این ادب و نوع گفت‌وگو در ۶ هزار تیم شرکت کننده در سومین رویداد ملی کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه آزاد اسلامی وجود داشته باشد.

کرسی‌های آزاداندیشی تمرین و مشق زندگی است

در بخش دیگری از این مراسم فرزاد جهان‌بین معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشجویان شرکت‌کننده در سومین رویداد ملی کرسی‌های آزاداندیشی، از شش ماه قبل به صورت حضوری و مجازی و در سطح استانی و ملی با یکدیگر به رقابت پرداختند، گفت: دانشجویان در این کرسی‌ها خردورزی مستند و مستدل را می‌آموزند و با ادب و احترام یکدیگر را نقد می‌کنند؛ از این رو، کرسی‌های آزاداندیشی تمرین و مشق زندگی است و ‌می‌تواند نماد نحوه خردورزی و اندیشیدن باشد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به آمار شرکت‌کنندگان در سه دوره کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: هزار و ۴۶۲ تیم چهار نفره در نخستین دوره این رویداد حضور داشتند که این عدد در سال گذشته به دو هزار و ۸۶۱ رسید و امسال نیز بیش از پنج هزار و ۶۰۰ تیم در سومین رویداد ملی کرسی‌های آزاداندیشی شرکت داشتند. در مرحله استانی ۳۶۰۰ کرسی و در مرحله مجازی و حضوری کشوری ۴۰۰ کرسی برگزار شد.

کرسی‌های ترویجی برای دانشجویان دکتری دانشگاه‌ آزاد برگزار شود

جهان‌بین به مشارکت ۲۹۰ عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در داوری سومین رویداد ملی کرسی‌های آزاداندیشی اشاره کرد و افزود: ۲۸۷۵ استاد به عنوان استاد هادی در کنار تیم ها بودند و ۱۵۰ استاد در مرحله مجازی و ۵۰ استاد در مرحله حضوری به داوری پرداختند و اکنون کرسی‌های آزاداندیشی در کنار جلسات مصاحبه دکتری به یکی از بزرگترین آوردگاه‌های داوری اساتید دانشگاه آزاد اسلامی تبدیل شده است.

تقدیر از منتخبان رویداد کرسی‌های آزاداندیشی

منتخبان رویداد کرسی‌های آزاداندیشی با حضور حجت الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و محمدمهدی طهرانچی معرفی و تقدیر شدند که اسامی آنها به شرح زیر است:

بخش اقتصادی

در بخش اقتصادی جوایز به ترتیب به واحد تهران غرب انجمن علمی اقتصاد، تیم اندیشه نو از کرمانشاه، تیم رسایش از واحد نجف آباد اصفهان و گروه اقتصاد نوین از واحد تهران غرب اختصاص یافت.

بخش سیاسی

در بخش سیاسی، اولین گروه بخش روشن گری از واحد ملایر استان همدان بود و به ترتیب گروه های تبیان از واحد مهران استان ایلام، کاتوزیان از واحد لاهیجان استان گیلان و بنده تیم دالجو از واحد شیروان استان خراسان شمالی قرار گرفتند.

بخش فرهنگی

تیم نون‌والقلم از استان کرمانشاه برنده اول جایزه تیم فرهنگی شد. مقام دوم در بخش فرهنگی به گروه پله پله تا دنیای نوین از استان اردبیل اختصاص یافت. تیم دختران ایران از واحد رشت استان گیلان مقام سوم و تیم ثبات از واحد شیراز استان فارس مقام چهارم را دریافت کردند.

بخش اجتماعی

در بخش اجتماعی نیز مقام اول به گروه آزاداندیشان از واحد علوم پزشکی تبریز اختصاص یافت. مقام دوم را تیم روشن اندیشان از واحد دماوند استان تهران به خود اختصاص دادند. تیم انسان آزاداندیش از واحد تهران غرب استان تهران مقام سوم را کسب کرد و مقام چهارم این بخش به تیم اندیشه دانشجویی از واحد بوشهر و استان بوشهر اختصاص یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا