مؤلفه ­های اثرگذار بر سلامت معنوی جوانان شناسایی شد

سلامت معنوی جوانان، توسط دکتر صدیقه البرزی در گروه پژوهشی علوم رفتاری مورد مطالعه قرار گرفت.

این پژوهش که با یک رویکرد جامعه-روان­شناختی، وضعیت سلامت معنوی جوانان شهر شیراز را مورد بررسی خود قرار داده تلاش کرده تا ضمن ترسیم میزان سلامت معنوی جوانان به لحاظ کمی، رابطه برخی مؤلفه­ های اجتماعی- روان­شناختی را با آن مدنظر قرار دهد.

به گزارش سیناپرس فارس؛ دکتر صدیقه البرزی، عضو هیات علمی و مدیر گروه علوم رفتاری جهاد دانشگاهی فارس که مسئولیت انجام پژوهش مذکور را بر عهده داشت؛ می­ گوید: بشر، همواره به دنبال رفاه بیشتر است که یقیناً تحقق، حفظ و ارتقاء سلامت، از الزامات مهم در جهت نیل به آن است. سلامت، از چالش­های اساسی جوامع بوده و یکی از دغدغه ­های مهم بشر، اختلال در آن است.

سلامت، مفهومی است كه با كيفيت زندگی، مرتبط بوده و جايگاه مهمی در زندگی فرد و جامعه داشته و اين جايگاه از گذشته تاكنون دستخوش تغيير است.

دانش بشری از سلامتی و ديدگاه ­های مربوطه، همواره در حال تغییر بوده و تعاريف متعددی از آن ارائه شده، اما طبق­ نظر سازمان جهانی بهداشت، سلامت، تنها به معنای عدم بيماری نيست، بلكه شامل گستره ه­ایی از رفاه كامل جسمی، روانی و اجتماعی بوده و ابعاد جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی سلامت، مورد توجه است. چنانچه مشاهده می­ شود، یکی از این ابعاد، سلامت معنوی است.

این رویکرد که معنویت، بخشی از سلامت انسانی است، روز به­ روز در حال تقویت بوده و معتقد است سلامت معنوی باید به بخشی از خدمات بهداشتی بدل شود.

سلامت معنوی را مي­توان حسی از ارتباط با ديگران، معنای زندگی و ارتباط با قدرت متعالی تعريف كرد و شامل يك عنصر روانی اجتماعی و يك عنصر مذهبی است. سلامت مذهبی كه عنصر مذهبی است، بيانگر ارتباط با قدرت برتر (خدا) بوده و سلامت وجودی، عنصری روانی – اجتماعي بوده و بيانگر احساس فرد از اينكه چه كسی است، چه كاری و چرا انجام می ­دهد و به كجا تعلق دارد، است. سلامت مذهبي و وجودي، شامل تعالي و حركت، ورای “خود” است.

اهمیت سلامت معنوی در زندگی فردی و اجتماعی، چنان است که می­ تواند بر تمامی جنبه­ های آن اثرگذار باشد. مطالعات متعدد در این زمینه نشان می­ دهد: سلامت معنوی با کیفیت زندگی، سلامت روان، شادکامی، رضایت زناشویی، اضطراب اجتماعی، خودکارآمدی، رفتارهای پرخطر، رفتارهای مبتنی بر سلامت و استرس، خودکارآمدی تحصیلی، سرمایه اجتماعی، امیدواری و افسردگی رابطه دارد.

با توجه به اهمیت موضوع، به بررسی سلامت معنوی جوانان و فاکتورهای مرتبط و اثرگذار بر آن پرداخته و 1065 نفر از جوانان شهر شیراز مورد پژوهش قرار گرفتند.

به گزارش سیناپرس فارس؛ نتایج حاصل نشان داد: سلامت معنوی اغلب پاسخگویان در سطح “متوسط” قرار داشته که این رقم معادل 41.3  بوده  و 24 درصد از آنان دارای سلامت معنوی “بالا” بوده ­اند. مابقی پاسخگویان نیز از سلامت معنوی “پایین” برخوردارند.

همچنین مشاهده شد: متغیرهای سرمایه فرهنگی، خودکارآمدی عمومی و سرمایه اجتماعی در تمامی ابعاد با سلامت معنوی به صورت کلی و هم به تفکیک ابعاد (سلامت وجودی و مذهبی) رابطه آماری معناداری وجود دارد و با افزایش این متغیرها سلامت معنوی افراد نیز افزوده می­شود.

در نتیجه می­ توان گفت: سرمایه فرهنگی، سرمایه اجتماعی و خودکارآمدی عمومی، نقش مهمی در سلامت معنوی جوانان داشته، همان­گونه که در سایر ابعاد سلامت از جمله سلامت عمومی، روانی و اجتماعی نیز جایگاه مهمی دارد. بنابراین تقویت این سرمایه ­ها و بهبود خودکارآمدی در جوانان می­تواند ارتقاء سلامت معنوی را به دنبال داشته باشد.

گزارش: فتانه حق پرست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا