غذاهای چربی‌سوز را بشناسید

یکی از راهکارهای متداول برای کاهش وزن، استفاده از غذاهای چربی‌سوز است. غذاهایی که کمک می‌کنند با سوزاندن کالری، چربی‌های روی هم انباشته‌شده، به‌مرور از بین می‌روند؛ فرآیندی که کاهش تدریجی وزن را با خود به همراه خواهد داشت.

به گزارش سیناپرس، در ادامه به برخی از خوراکی‌های چربی‌سوز که می‌توانید در تغذیه روزانه از آنها استفاده کنید، اشاره می‌کنیم.

ماست یونانی

ماست یونانی تقریباً دو برابر بیشتر از سایر ماست‌ها پروتئین دارد. مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا معده از خارج شود و شما را مدت بیشتری سیر نگه می‌دارد. به علاوه، کالری بیشتری نسبت به کربوهیدرات‌ها برای هضم پروتئین می‌سوزانید. برای استفاده از ماست یونانی، انواع بدون چربی، کم چرب و کم‌قند  آن را انتخاب کنید.

کینوا

کینوا یک ستاره تغذیه‌ای در برنامه کاهش وزن شما خواهد بود. این غله کامل دارای 8 گرم پروتئین رفع گرسنگی و 5 گرم فیبر در یک فنجان است؛ همچنین با مصرف آن آهن، روی، سلنیوم و ویتامین E دریافت خواهید کرد. پخت کینوا مانند برنج آسان است. برای یک شام سریع، مقداری سبزیجات، آجیل یا پروتئین بدون چربی را با آن مخلوط کنید.

دارچین

برخی مطالعات نشان می‌دهد؛دارچین ممکن است اثر تثبیت کننده‌ای بر سطح قند خون داشته باشد. دراچین می‌تواند اشتها را به‌ویژه در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کاهش دهد. تقریباً همه می‌توانند از دارچین در نقش سنتی آن بهره مند شوند. مقداری از آن را در قهوه، چای یا ماست خود بریزید تا بدون افزودن کالری، شیرینی بیشتری به آن اضافه کنید.

چای سبز

چندین مطالعه نشان می‌دهد؛ چای سبز می‌تواند‌ با تحریک بدن برای سوزاندن چربی، باعث کاهش وزن شود. چای سبز حاوی کاتچین است، نوعی ماده شیمیایی گیاهی که ممکن است برای مدت کوتاهی بر متابولیسم اثر بگذارد. برای بهره‌مندی از بیشترین سود، ممکن است لازم باشد چند بار در روز چای سبز بنوشید. سعی کنید چای خود را گرم بنوشید، زیرا نوشیدن آن زمان بیشتری می برد و تجربه‌ای آرام‌بخش و آگاهانه به شما ارائه می‌دهد.

گریپ‌فروت

گریپ‌فروت خاصیت جادویی چربی‌سوزی ندارد، اما می‌تواند به شما کمک کند با کالری کمتر، احساس سیری کنید. به این دلیل که فیبر محلول آن زمان بیشتری برای هضم نیاز دارد. به گزارش سیناپرس، خوردن نصف گریپ فروت یا یک لیوان آب گریپ فروت قبل از غذا شما را سیر می‌کند، بنابراین کالری کمتری در طول وعده غذایی دریافت می‌کنید.

هندوانه

غذاهایی که سرشار از آب هستند فضای بیشتری در روده شما اشغال می‌کنند. این وضعیت به بدن سیگنال می‌دهد که به اندازه کافی غذا خورده‌اید و فضای کمتری برای سایر غذاها باقی می‌گذارد. به گزارش سیناپرس، بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات خام سرشار از آب و مواد مغذی هستند و کالری کمی دارند. هندوانه یک مثال عالی است. منبع خوبی از آنتی‌اکسیدان لیکوپن است و مقداری ویتامین A و C نیز به شما می‌دهد.

گلابی و سیب

گلابی و سیب نیز محتوای آب بالایی دارند. آنها را همراه با پوست برای فیبر اضافی بخورید، که شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارند. به جای آبمیوه به سراغ میوه‌های کامل بروید. به این ترتیب، فیبر بیشتری دریافت خواهید کرد و باید میوه‌ها را بجوید. جویدن هم بیشتر طول می‌کشد (به احساس سیری کمک می‌کند) و هم خود این فعالیت باعث سوزاندن کالری می‌شود بر خلاف نوشیدن یک اسموتی.

توت‌فرنگی، تمشک، شاتوت و…

به گزارش سیناپرس، انواع توت‌ها، مانند سایر میوه‌ها، سرشار از آب و فیبر هستند که می‌توانند شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه دارد. آنها همچنین شیرین هستند خوردن آنها باعث می‌شود تمایل کمتری به استفاده از کیک و شیرینی داشته باشید‌. زغال‌اخته مثال خوبی است زیرا هم در دسترس و هم سرشار از آنتی اکسیدان است.

سبزیجات خام

سبزیجات خام یک میان وعده عالی هستند. آنها میل به جویدن خوراکی‌های ترد را برآورده می‌کنند، پر از آب هستند تا به شما کمک کنند احساس سیری کنید، و کالری کمی دارند. نصف فنجان کرفس خرد شده فقط 8 کالری دارد. کرفس را با کمی کره بادام زمینی یا هویج غرق در سالسا بپوشانید. وقتی دلتان چیپس و دیپ خواست، به سراغ سبزیجات خام بروید که هم سالمترند و هم چاقتان نمی‌کنند.

سیب‌زمینی شیرین

به چاشنی‌های معمولی روی سیب‌زمینی پخته خود فکر کنید – کره، خامه ترش، شاید پنیر و… . اگر سیب‌زمینی شیرین را جایگزین کنید، ممکن است به هیچ کدام از آنها نیاز نداشته باشید. سیب‌زمینی شیرین پخته بسیار پرطعم است و به چاشنی‌های دیگر نیاز ندارد، مگر اینکه بخواهید کمی دارچین روی آن بپاشید. علاوه بر این، سیب‌زمینی شیرین مملو از پتاسیم، بتاکاروتن، ویتامین C و فیبر است.

تخم‌مرغ

یک تخم‌مرغ تنها 75 کالری به اضافه 7 گرم پروتئین به همراه سایر مواد مغذی حیاتی دارد. به یاد داشته باشید، بدن شما با هضم تخم‌مرغ کالری بیشتری نسبت به یک صبحانه پر کربوهیدرات می‌سوزاند. به گزارش سیناپرس، خبر خوب این است که تخم مرغ دیگر در «لیست ممنوع» برای افرادی که نگران کلسترول بالا هستند، قرار ندارد. این چربی اشباع‌شده است که باید مراقب آن باشیم نه کلسترول غذایی.

اوتمیل

اوتمیل سه چیز دارد: جو که از غلات کامل و غنی از فیبر است، آب زیاد و گرم بودن. این یک ترکیب بسیار سیرکننده و پرکننده است. خوردن غذای داغ زمان بیشتری می‌برد و تمام آن مایعات و فیبر به شما کمک می‌کند مدت بیشتری سیر باشید. از بلغور جو دوسر پرشکر خودداری کنید. اضافه کردن دارچین یا جوز هندی طعم شیرینی با شکر کمتری به شما می‌دهد.

نان‌ ترد

کراکر چاودار غلات کامل، که گاهی اوقات نان ترد نیز نامیده می‌شود، جایگزینی کم‌چرب و پر فیبر برای کراکرهای سنتی است. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که غلات کامل را جایگزین غلات تصفیه‌شده می‌کنند، چربی شکمی کمتری دارند. غلات کامل نیز مجموعه‌ای غنی از مواد مغذی گیاهی را فراهم می‌کنند. این فقط در مورد کراکرها صدق نمی‌کند. شما می‌توانید با روی آوردن به نان‌های سبوس‌دار، غلات و پاستا از مزایای مشابهی بهره‌مند شوید.

تابولی

بلغور گندم یک غله کامل و سبوس‎دار است که در تابولی یافت می‌شود. فیبر و پروتئین بالا اما چربی و کالری کمی دارد. این ترکیب به شما کمک می‌کند تا با حداقل کالری سیر شوید. طعمش هم عالی است؛ برای تبدیل تابولی به یک وعده غذایی، می‌توانید لوبیا، گوجه‌فرنگی، خیار و جعفری تازه را هم به آن اضافه کنید.

سوپ

به گزارش سیناپرس، سوپ، ما در مورد سوپ بر پایه آب گوشت صحبت می‌کنیم، نه سوپ خامه‌ای – برای چربی‌سوزی مفید است. زیرا پر از آب است و شما را با کمترین کالری ممکن سیر می‌کند. گرم است و مانع از خوردن زیاد غذا می‌شود. سوپ را قبل از غذا میل کنید، زیرا می‌تواند فضایی را اشغال کند و مانع از دریافت کالری بیشتر شود. شما همچنین می‌توانید با اضافه کردن مرغ، ماهی، سبزیجات خرد شده یا لوبیا، یک وعده غذایی رضایت‌بخش و کم‌کالری از سوپ درست کنید.

منبع: webmd

مترجم: زهرا علی‌دوست

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا