معاون فناوری و نوآوری وزارت عتف خبر داد:
بازار آینده فناوری ها و نوآوری ها، بازار آینده فرهنگی می شود

معاون فناوری و نوآوری وزارت عتف از ایجاد مراکزی جدید با زیرساخت های نظریه پردازی در حوزه فلسفه و فرهنگ خبر داد و گفت: امیدواریم با کمک اهالی فرهنگ و نظریه پردازان حوزه فلسفه و فرهنگ، فناوری هایی با طعم ایرانی و اسلامی در عرصه جهانی عرضه کنیم.

به گزارش سیناپرس، دکتر امید رضایی فر، معاون فناوری و نوآوری وزارت عتف در آیین اختتامیه سومین دوره جایزه طراحی صنایع ملی بسته ‌بندی فرهنگی که بعد از ظهر روز گذشته(چهارشنبه ۲۱تیرماه) به همت پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، گفت: ما طی یک سال و نیم گذشته در معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سعی کرده ایم زیرساخت های لازم و حلقه های واسطی که به صورت تجربه بیست ساله در وزارت عتف وجود داشت، مراکز نوآوری، مراکز رشد، پارک های علم و فناوری را با یک مدیریت مضاعف و یک نگاه ویژه توسعه دهیم و برنامه های جدی برای حمایت از این مجموعه ها داشته باشیم.

وی افزود: طرح دستیار فناور از جمله طرح های موفق ما معاونت فناوری و نوآوری وزارت عتف است؛ در دور نخست اجرای این طرح(سال گذشته) به دانشجویان علاقمندی که دوره کارآموزی خودشان را در شرکت های خلاق و فناور گذرانده بودند، کمک هزینه ای اختصاص دادیم. حدود 2 هزار و 200 نفر از این فرصت استفاده کردند. اکنون 500 نفر از آنها به صورت پایدار استخدام شده یا همکاری مستمری با مراکز رشد و نوآوری دارند.

وی اظهارداشت: یکی دیگر از برنامه های ما طرح 50 پارک و 50 برنامه بود. در این طرح پارک ملی علوم علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی به عنوان یکی از بازیگران اصلی در حوزه صنایع فرهنگی به خوبی نقش ایفا کرد و توانست با اجرای رویدادها و برنامه های متنوع و با کمک زیرساخت های پارک های علم و فناوری استان ها در فرهنگ سازی و بستر سازی حضور فناوران و هنرمندان این حوزه کمک شایانی داشته باشد.

وی تصریح کرد: هرگاه پیرامون مقوله فرهنگ سخن به میان می آید، فضای متفاوتی نسبت به فناوری و نوآوری در ذهن مان تداعی می شود اما در واقعیت اگر ما بخواهیم از مجموعه فناوری های مختلف به سمت حذف کارهای قابل صنعتی سازی برای یک انسان حرکت کنیم، به گواه تاریخ چیزی که باقی می ماند، فرهنگ است.

موضوع فرهنگ تعیین کننده بازار آینده فناوری هاست

رضایی فر گفت: اگر چت جی تی پی( ChatGPT) به صورت کامل مستقر شود و نیروهای متخصص زیادی نیاز نداشته باشیم. اگر کیفیت زیاد و کمیت کم نیاز داشته باشیم و حتی اگر ماشین های خودران حضور قوی پیدا کنند، باز هم نوبت به حوزه فرهنگ خواهد رسید و بازار آینده فناوری ها و نوآوری ها، بازار آینده فرهنگی خواهد شد. کما اینکه امروزه نیز شاهد این موضوع هستیم که انواع طراحی ها در حوزه های مختلف، بازی ها و سرگرمی ها با جذب مخاطب و نفوذشان می توانند قدرت ها را تضمین کنند. حضور آنها در مقاطع زمانی و مکانی مختلف قطعا موضوع فرهنگی خواهد بود.

معاون فناوری و نوآوری وزارت عتف یادآورشد: اکنون یکی از برنامه هایی که ما در وزارت عتف به صورت جدی تعقیب می کنیم این است که یک نوع مرکز نظریه پردازی در فلسفه فناوری ها به صورت موضوعی و با بستر فرهنگی ایجاد کنیم که فضای پارک های علم و فناوری، فضایی آرام بخش برای فناوران، نوآوران باشد. در واقع قصد ایجاد مراکز جدید با زیرساخت های نظریه پردازی در حوزه فلسفه و فرهنگ داریم. این مراکز می تواند به ما در تحقق این مهم کمک شایانی کند.

وی خاطرنشان کرد: فناوری های مختلف حتما باید برخاسته از فرهنگ باشند یا به فرهنگ منتهی شوند. زمانی که درباره یک اپلیکیشن اجتماعی صحبتی به میان می آوریم، در وهله نخست، این موضوع به ظاهر در حوزه فناوری های انفورماتیک جلوه پیدا می کند اما نهایتا دولت ها برای کنترل اثرات فرهنگی به این موضوع ورود پیدا می کنند. به نظر می رسد ما در این زمینه به صورت متناسب اقدامی انجام نداده ایم. اگر یک اپلیکیشن با برند داخلی را با اپلیکیشن برند خارجی مقایسه کنیم، تفاوت رویکردی ندارد به همین دلیل استقبال از این برندها با نوعی اکراه همراه است. در نهایت با کارکردی بدتر از رویکرد فرهنگی که انتظار آن را نداریم، روبرو می شویم.

به گفته وی، این موضوع ما را به این درک و نقطه می رساند که باید فناوری ها به صورت مشخص، روشن، شفاف و به صورت برجسته نمایش داده شوند. امیدواریم در این مسیر دوستان و اهالی فرهنگ و نظریه پرداز در این حوزه موضوعی کمک کنند تا ما بتوانیم فناوری هایی با طعم ایرانی و اسلامی خودمان در عرصه جهانی عرضه کنیم. همچنین باید مسیر جدیدی برای فناوری طراحی کنیم. الزاما ما نباید مسیرهای فناورانه دنیا را تعقیب کنیم. این رویکرد اساسی باید با یک تعصب و غرور ملی و همچنین تفکر ویژه دنبال شود.

حفظ ارزشمندی کالا با ورود به موضوع NFT

به گزارش سیناپرس، رضایی فر با تاکید بر کاربردی شدن نظام بسته بندی نیز گفت: در نظام بسته بندی نیز باید به ساختار کارکردی توجه ویژه ای کنیم. یک سوال اساسی که اکنون مطرح است، بسته بندی های کالاها چقدر می توانند کاربردی باشند. بسته بندی بسیاری از هدایا و کالاها بر اساس سلایق مختلف طراحی شده اند. برخی از آنها طراحی مناسبی ندارند. در صورتی که در طراحی ها و حتی در حوزه معماری باید این نکته را در نظر بگیریم که کارکردها با وجوهی تصور شوند که هماهنگی زیادی با آن نظام داشته باشند. هیچ کدام از عملکردها نباید فدای ظواهر شود. من تصور می کنم یکی از آیتم هایی که می تواند برای نظام بسته بندی مهم باشد، کاربردی بودن ویژه و متناسب آن با حوزه فرهنگی است. موضوعی که تحول خاصی در این حوزه ایجاد می کند.

معاون فناوری و نوآوری وزارت عتف افزود: ورود به موضوع NFT( کالای دیجیتالی ویژه و منحصر به فرد که نمی‌توان آن را با دارایی دیگری مبادله کرد) نیز اهمیت دارد. ما باید شناسایی معنایی غیر قابل کپی با حساسیت تاریخی برای این مجموعه ها ایجاد کنیم. داشتن یک شماره ویژه یا یک برند اهمیت دارد. محصولات که در گذشته هم بوده مانند فرش و ساعت در اروپا شماره بندی خاصی دارند. NFTخاص باعث می شود ارزشمندی کالا به مرور زمان حفظ شود و یک کالا صرفا با یک فروش اولیه همراه نباشد، در طول زمان حتی قیمت آن نیز افزایش یابد.

وی بیان کرد: علاوه بر اینکه نیاز داریم استعدادهای خودمان را تشویق، کشف، ترغیب و حمایت کنیم و به سمت اعتلای بیشتر هدایت کنیم باید نظام مشارکت در فعالیت هایمان را نیز برجسته کنیم. نظام برتر گزینی نباید به عنوان تنها نظام رقابتی باشد بلکه باید به عنوان یکی از بازوهای این فضا برای جلوگیری از انحصارها و کشف استعدادها مطرح شود. نظام مشارکتی می تواند برای ما یک راهبرد جدید باشد. هرچند امکان دارد ورود افراد جدید و استعدادهای جدید و برابر را در حوزه های مختلف و موضوعی از قبل پرداخت باشیم اما تقدم زمانی ما را با یک چالش و انزوا روبرو و به ایجاد یک فضای مشارکتی ترغیب می کند. مساله ای که در کشورهای توسعه یافته طی 150 سال گذشته شاهد آن هستیم.

وی ادامه داد: یک موضوع یا برند خاص باید حمایت شود و دوم اینکه اجازه انحصاری بودن ندارد. ما اکنون ادبیات رقابتی بودن در برندهایمان را فعال کرده ایم اما لازم است ادبیات مشارکت در این فضاها را به وجود بیاوریم. ایجاد صندوق های موضوعی یکی از کارکردهایی است که می تواند به ما در این زمینه کمک کند. باید صندوق های موضوعی به عنوان هلدینگ مانند بسته بندی شکل بگیرند تا کسانی که در این حوزه فعال هستند با داشتن سهام متفاوت و برندهای مختلف برای ورود به بازار تحت پوشش و چتر حمایتی ویژه قرار بگیرند.

رضایی فر در پایان گفت: امیدواریم رویدادهای این چنینی به فرهنگ سازی جامعه کند و یک نقطه آغاز مضاعف برای فعالیت های حوزه فرهنگی و بسته بندی باشد و این فضا را به یک نوآوری فرهنگی و ترویج فرهنگ نوآوری منتهی کند.

گزارش: فرزانه صدقی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا