تقویت حوزه بسته بندی صنایع فرهنگی در استان ها

دبیر نمایشگاه تخصصی بسته بندی و آثار برتر سومین دوره جایزه طراحی صنایع ملی بسته بندی فرهنگی از ایجاد و راه اندازی خانه خلاق صنایع بسته بندی خبر داد و گفت: در نظر داریم به منظور کسب دانش و آگاهی بیشتر از تجربیات کشورهای منطقه در حوزه بسته بندی استفاده کنیم زیرا برخی از آنها در این حوزه پیشرو هستند.

دکتر محمد رضا ملامحمد، دبیر نمایشگاه تخصصی بسته بندی و آثار برتر سومین دوره جایزه طراحی صنایع ملی بسته بندی فرهنگی نیز در آیین اختتامیه این نمایشگاه و جایزه ملی گفت: سه دوره این جایزه در دو بخش ایده و محصول برگزار شده است. طی سه دوره برگزاری این جایزه در بخش ایده 384 ایده از طراحان دریافت کرده ایم. اکنون با هنرنمایی طراحان بانک اطلاعاتی خوب و گنجینه ای از ایده های صنایع دستی و زیورآلات و … داریم. در بخش محصول نیز 756 محصول از 156 شرکت از 15 استان و 25 شهر دریافت کرده ایم. این محصولات فاخر مانند مروارید درخشانی هستند که می توانیم آنها را در مسیر تجاری سازی قرار داده و در عرصه بین المللی عرضه شان کنیم.

وی افزود: برای اینکه این مجموعه مسیر خود را چابک تر طی کند باید چند نکته اساسی طی سال های آینده رعایت کنیم. یک، تقویم این جایزه ملی را به ثبت رسانده ایم. چهارمین دوره این جایزه مهرماه آغاز و سال بعد در همین زمان خاتمه پیدا می کند. این مساله فرصت خوبی برای مشارکت علاقمندان به وجود می آورد. سایت جایزه ملی( به عنوان پلی ارتباطی) زمینه همکاری دو جانبه را فراهم کرده است. طراحان و ایده پردازان و شرکت های فعال و خلاق می توانند با مراجعه به این سایت با مجموعه ما ارتباط برقرار کنند.

وی اظهارداشت: همچنین با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قصد برگزاری نمایشگاه تخصصی بسته بندی در سطح استان ها را داریم. در تلاشیم با همکاری طراحان و ایده پردازان بحث بسته بندی را در استان ها آموزش دهیم و فعالیت های بسته بندی را تقویت کنیم. همچنین در نظر داریم پلتفرم بسته بندی راه اندازی و سه کارگروه تخصصی در خصوص تجاری سازی محصولات فرهنگی برگزار کنیم.

وی یادآورشد: تجدید نظر در آیین نامه ها نیز از دیگر برنامه های مجموعه ما برای توسعه و تقویت حوزه بسته بندی صنایع فرهنگی است. همچنین در نظر داریم به منظور کسب دانش و آگاهی بیشتر در این حوزه از کشورهای منطقه صنعت بسته بندی دعوت به عمل آوریم زیرا برخی از آنها در این حوزه پیشرو هستند. راه اندازی خانه خلاق صنایع بسته بندی نیز از دیگر برنامه هایی است که پیگیر راه اندازی آن هستیم. امیدواریم با حمایت های مجموعه به زودی شاهد راه اندازی آن باشیم.

طراحان صنعت بسته بندی باید دانش قصه گویی را کسب کنند

دکتر مریم جلالی، معاون صتایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی نیز در این مراسم گفت: بعد از انقلاب صنعتی که تکنولوژی معنای دیگری پیدا کرد و قدرت در فناوری خلاصه شد، سال ها همه به دنبال تولید محصولات فناورانه بودند زیرا قدرت فناوری و تکنولوژی بود. به مرور زمان قدرت به دنبال تعدد محصولات، تکنولوژی و اطلاعات عظمت پیدا کند. قدرت در اطلاعات خلاصه شد. هر کسی اطلاعات بیشتری داشت صاحب قدرت بود؛ بدین گونه قرن اطلاعات به میان آمد.

وی افزود: اکنون قدرت در روایت خلاصه می شود. قدرت نرم در چگونگی منتقل کردن قصه هاست. اطلاعات را همه دارند اما اینکه ما چگونه این قصه اطلاعات را منتقل کنیم و به تعبیری چگونه بسته بندی کنیم، قدرت است. اگر هویت اصل ماندگاری باشد (که هست که) و اگر کالبد اصل عبور و جا به جایی باشد ( که هست ) ما در صنایع دستی و هنرهای صنعتی، اقتصاد هویت بنیان را دنبال می کنیم. اقتصادی که در کنار خودش هویت دارد. یک کالای مصرفی را تبدیل به کالاهای سرمایه ای می کند.

وی تصریح: طراحان و فعالان صنعت بسته بندی در کنار توجه به تکنیک ها و دانش بسته بندی باید دانش قصه گویی و روایت را نیز کسب کنند زیرا صنایع دستی، هویت ما حکمت بنیان است. همچنان در کرمان مفشو به عنوان بسته بندی زیبایی که می تواند منتقل کننده فرهنگ مان باشد که مادران سرزمین مان از آن استفاده می کنند. نان پیچ های ما حکمت ایرانی است که هم سلامت، عشق و اخلاق به دنبال دارد و هم منتقل کننده هویت است.

وی اظهارداشت: سومین جایزه ملی بسته بندی در سال رشد تولید و مهار تورم، رکن تولید قرار گرفته است.  ما می توانیم به این مساله فکر کنیم که صنایع دستی ما که 18 گروه پایه اساسی دارد، از هر مواد اولیه ای که در کنارش بوده، انسان هنرمند ایرانی هوش و توان تاریخی اش را بکار گرفته است تا از چوب، چرم، شیشه، نخ، پنبه، پشم، فلز، کاغذ، صدف دریا و حتی استخوان حیوان ذبح شده یک محصول فرهنگی خلق کند. هر چیزی را زیبا کرده و تبدیل به قصه کرده است. این حکمت پایگی و حکمت بنیانی و این صرفه جویی، اقتصادی بودن در ذات صنایع فرهنگی و صنایع دستی ما وجود دارد.

جلالی گفت: طراحان ما باید به کمک کاربردی کردن و عمومی سازی کردن این کالاهای مصرفی( پسته، زرشک، زعفران، نان، بیسکویت، شکلات و ….)کمک کنند. بسته بندی این محصولات چه معنایی به این کالاهای مصرفی ایجاد می کند؟ آیا بعد از مصرف این کالاها بسته بندی شان می تواند به عنوان کالای سرمایه داری که قصه آن محصول را دارد، کارایی و کاربرد داشته باشد؟ تصور می کنم در شاخص هایمان و ارزیابی هایمان باید تجدید نظر کنیم. جا ماندگی صنایع دستی از ادبیات توسعه را باید ترمیم کرده و به حوزه های فرهنگی و تکنولوژی و اقتصادی متصل کنیم. ما 14 شهر و روستای جهانی داریم. هر کدام از آنها هویتی دارند. هویت خودشان را جهانی کرده اند. این هویت ها می تواند در بسته بندی ها تجلی پیدا کند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی ضمن اعلام خبری خوش به طراحان گفت: کارگروه ملی سامان دهی سوغات ملی ایران در معاونت صنایع دستی شکل گرفته است و ما امیدواریم که بتوانیم واقعیت قصه های مختلف صنایع مختلف ایران را بازگو و طرحی نو و تازه در اندازیم. از جامعه طراحان تشکر می کنم که توجه ویژه به عناصر هویتی کرده اند. هر محصولی در بسته بندی های متنوع می تواند قصه تازه ای را بگوید. من خوشحالم که زنان سرزمین من این قصه ها را روایت می کنند و قدرت نرم در دل این قصه هایی است که مادران سرزمین ایران سینه به سینه منتقل کرده اند. امیدوارم ما در معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی که حکمت پایگی و اقتصاد بنیادی را دنبال می کنیم به این هویت فرهنگی رنگ و نقش وشکل دهیم زیرا متخصصان و طراحی صنعتی ما هم از مواد اولیه و شکل و شمایل و گرافیک استفاده می کنند. مطمئنا دنیای آینده دنیای طراحی است.

تقدیر از 6 گروه منتخب

گفتنی است در این مراسم از داوران این جایزه ملی بدرالدین احمدی، دکتر بهنام زنگی، حسن پور مهابادیان، دکتر محسن کریمی تقدیر به عمل آمد. همچنین در گروه اول از نیما بیدی، نمایده گروه بیونشان،  دکتر سید جعفر محمودی و سحر ملک نسب، به نمایندگی  گروه رویال پرشین، سید مجتبی نبی زاده به نمایندگی گروه راهکار خلاق کارنو و گروه هنری ثمین، احمد معزی به نمایندگی گروه آقای عسل، مهدی نصیری ابریشم چی به نمایندگی گروه استودیو طراحی راتیو، جستان به نمایندگی گروه صنایع غذایی سالیان، مهدی یوسف وندی به نمایندگی گروه مصطفوی، سحر ملک زاده به نمایندگی گروه چاپ و بسته بندی شرکت پیشتاز طب زمان تقدیر به عمل آمد.

در گروه دوم نیز از شقایق مهر پور به نمایندگی گروه آجیل چی، بهزاد جعفر زاده طین به نمایندگی گروه انتشارات آراز بیکران، مجید مونا به نمایندگی گروه امیدان تجارت اروند، سید مصطفی تدینی به نمایندگی گروه توسعه حلوای آسمان، میثم ابراهیمی به نمایندگی گروه طراحان عرفان، مهدخت رضاخانی به نمایندگی گروه نشر هوپا، سحر ملک نسب به نمایندگی گروه جریاتک تقدیر شد.

در گروه سوم نیز از سارا روغنی به نمایندگی گروه گل بانو، نیما اهری به نمایندگی شرکت کارا پست اکسپرس، محمد جواد نخعی به نمایندگی گروه شاهکار ارم پامنام، محمد مهدی صالح پور به نمایندگی گروه مجتمع هنری نگاره، سید جواد معافی به نمایندگی شرکت شیرین آفرینان خورشید، منیژه حاتمیان به نمایندگی شرکت صنایع شیمیایی گیرش تقدیر به عمل آمد.

در گروه چهارم نیز ریحانه قمصری به نمایندگی گروه جیره، جواد مروج به نمایندگی گروه تولیدی جواد مروج، سید حجت ساداتی به نمایندگی گروه تولیدی جوزا تقدیر شدند.

در گروه پنجم نیز جواد دربانی ترشیزی به نمایندگی گروه آریا پرگاس، امیرحسین اکبری به نمایندگی مجتمع چاپ و بسته بندی امیران، محمد شریفی جزه به نمایندگی گروه آرایه و جعبه جواهر تهران و همچنین در گروه ششم نیز وحید پاکزاد به نمایندگی گروه تک سازان ترنج، زهرا چیت سازیان به نمایندگی گروه Aromede  و مصطفی چمنی به نمایندگی گروه بهرامن، حمید رضا زمزم به نمایندگی گروه استودیو خلاقیت مارتیا تقدیر شدند.

گزارش: فرزانه صدقی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا