گسل ایوانکی توان لرزه ای به بزرگای 7.5 ریشتر را دارد

صبح روز گذشته زمین لرزه ای به بزرگی 3.6 در ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی تهران اتفاق افتاد. زمین لرزه ای که ناشی از فعال شدن گسل ایوانکی است و به لحاظ تاریخی شواهد موید وقوع زمین لرزه ۷ ریشتری در سال ۷۳۴ و ۸۵۵ میلادی در این منطقه بوده است.

دکتر مهدی زارع، استاد پژوهشگاه بین ‌المللی زلزله شناسی و رئیس مرکز پیش بینی زلزله در پژوهشگاه بین ‌المللی زلزله با اشاره به زمین لرزه 3.6 ریشتری روز گذشته تهران در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری سیناپرس که آیا وقوع این زمین لرزه خطرناک و نگران کننده است یا خیر؟ گفت: این زمین لرزه به همان میزان نگران کننده است که روز گذشته و یک ماه گذشته نگران رخداد زلزله ای بزرگ در پایتخت بودیم.

وی درباره فعالیت این گسل اظهارداشت: گسل ایوانکی به جنوب شرقی تهران می رسد. توان لرزه زایی برای رخداد زلزله ای با بزرگای ۷.۵ را نیز دارد. این زلزله احتمالی در آینده در تهران مرگ و ویرانی زیادی به همراه خواهد داشت.

وی افزود: منطقه پیرامون تهران هر حدود ۲۰۰  سال یک بار زلزله‌ ای به بزرگای حدود ۷  تجربه می ‌کند. در صورت وقوع زلزله شدید در در تهران، از حدود یک میلیون بنا در تهران ، درصد قابل ملاحظه ای آسيب خواهد ديد.

زارع به علت وقوع این زمین لرزه اشاره کرد و گفت: علت وقوع این زلزله جنیایی گسل ایوانکی در جنوب شرق تهران بود که نشانگر فعال بودن پهنه گسله ایوانکی است. زلزله‌ های کوچک در دو دهه گذشته در این پهنه به صورت مکرر  سابقه دارد.  این پهنه گسله که انتهای شمال غربی آن به منطقه ١٥ تهران، می‌ رسد، توان لرزه زایی تا بزرگای ٧.٥ را دارد.

وی یادآورشد: از حدود ۴ میلیون بنای تحت تاثیر در ۱۰ استان جنوب ترکیه  در زلزله های ۶ فوریه ۲۰۲۳ ، حدود ۳۴۰ هزار ساختمان آسیب دید (۹٪ ) و آمار ساختمان با تخریب کامل بین ۱۲هزار بنا (حدود ۰.۳ درصد) گزارش شد. در محدوده شهر تهران تا پایان سال ۱۴۰۱ و بر اساس آمار مرکز آمار ایران و وزارت راه و شهرسازی تعداد بناها در تهران حدود ۱ میلیون و در محدوده استان های تهران و البرز مجموعا حدود ۱.۸ میلیون بنا برآورد می شود. در صورتی که زلزله هایی با  سطح جنبشی مشابه زلزله های شش فوریه ۲۰۲۳ در محدوده بیرون شهر تهران _ مشابه کانون زلزله کوچک قیامدشت در بامداد ۲۰-۴-۱۴۰۲ _  رخ دهد و با در نظر گرفتن سناریو تخریبی مشابه همان اتفاق، خراب شدن حدود ۱۶۰ هزار بنا در زمین لرزه ای با بزرگای بیش از ۷.۵ در محدوده استان های تهران و البرز قابل تصور است. از سوی دیگر تخریب حدود ۵۵۰۰ بنا قابل تصور است.

زارع در پاسخ به این سوال سیناپرس که آیا با فعال شدن این گسل، احتمال فعال شدن گسل های دیگر شهر تهران وجود دارد؟ گفت: هم اکنون گسل های دیگر محدوده تهران فعال هستند، زیرا تقریبا روزانه روی آنها زلزله ثبت می شود اما اینکه بر اثر زلزله با بزرگای 3.6 ، آیا باید انتظار زلزله دیگری روی گسل ایوانکی انتظار بکشیم یا خیر؟ باید بگویم برای مدل سازی احتمال زلزله یا زلزله های بعدی نیاز به داده های بیشتری داریم.

گزارش:فرگل غفاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا