شکست فاجعه آمیز موتور فضایی جدید بلو اوریجین

جف بزوس مدیر ارشد و سرمایه‌ گذار مجموعه فضایی بلو اوریجین تأیید کرد که یکی از موتورهای موشک BE-4 در جریان آزمایش در تأسیسات تگزاس غربی دچار نقص فنی  قابل توجهی شده است.

به گزارش سیناپرس، مجموعه فضایی بلو اوریجین یک شکست تمام عیار را در آزمایش جدید موتور فضایی خود تجربه کرد. منابع ناشناس اعلام کردند که موتور فضایی بلو اوریجین حدود ۱۰ ثانیه پس از شلیک آزمایشی منفجر شد. این موتور فضایی که به عنوان Cert-2 شناخته می شود، قرار است فضاپیمای Dream Chaser متعلق به Sierra Space را در یک ماموریت بدون سرنشین به ایستگاه فضایی بین المللی بفرستد.

بلو اوریجین در حال حاضر دو موتور BE-4 را برای اولین پرتاب Vulcan، Cert-1، تحویل داده است که وظیفه استقرار دو نمونه اولیه ماهواره برای شبکه پهنای باند پروژه Kuiper آمازون را در مدار پایین زمین و همچنین ارسال فرودگر روباتیک ماه Astrobotic را دارد.

بر اساس گزارش های موجود، ناهنجاری جدید گزارش شده در این آزمایش اختلالی د برنامه های آتی بلو اوریجین ایجاد نکرده و انتظار نمی رود بر برنامه های Cert-1 تاثیر بگذارد. بلو اوریجین امروز در بیانیه ای گفت که علت ناهنجاری ماه گذشته در دست بررسی است. در این بیانیه عنوان شده است: در اواخر ژوئن، هنگام آزمایش موتور پرواز ولکان ۳ در تأسیسات تگزاس غربی، با مشکلی مواجه شدیم که خوشبختانه هیچ کس طی آن آسیب ندیده و ما در حال بررسی علت اصلی هستیم.

شرایط به نوعی است که مرکز آزمایش غرب تگزاس قادر به ادامه آزمایش های خود در این سایت است. ما در حال حاضر در حال کار روی اقدامات اصلاحی بوده و می ‌توانیم تعهدات تحویل موتور خود را در سال جاری انجام دهیم و از نیاز های  مشتریان خود جلوتر باشیم.

به گزارش سیناپرس، گفتنی است روند آماده ‌سازی موتورهای BE-4 شرکت بلو اوریجین برای اولین پرتاب، سال‌ ها بیشتر از زمان برنامه ریزی جهت پروژه توسعه آن ها طول کشید که در سال ۲۰۱۴ اعلام شده بود. این موتور برای استفاده از گاز طبیعی مایع به عنوان سوخت طراحی شده است.

مترجم: نیروانا محمدحسینی

منبع: geekwire

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا