بیشتر باکتری های موجود در آشپزخانه ها بی ضرر هستند

احتمالا تاکنون بارها شنیده اید که میلیون ها باکتری در آشپزخانه شما وجود داشته و به طور خاص سینک های ظرفشویی و اسکاچ های آشپزخانه بیشترین حجم این باکتری ها را در خود جای داده اند. اگرچه این موضوع از نظر علمی درست است اما مطالعات جدید محققان نشان می دهد: بیشتر این باکتری ها بی خطر محسوب می شوند.

به گزارش سیناپرس، بر اساس تحقیقات جدید دانشمندان مشخص شد، باکتری های یافت شده در آشپزخانه ها عمدتا بی ضرر هستند. در این مطالعات ۷۴ آشپزخانه از ۵  کشور اروپایی مورد مطالعه قرار گرفت.

دکتر بیرگیت موئن محقق حوزه امنیت و کیفیت غذا در موسسه تحقیقات غذا، شیلات و آبزی پروری نروژ، در این رابطه گفت: ما قبلاً تغییرات قابل توجهی در استاندارد های آشپزخانه، شیوه های آماده سازی غذا و الگوهای نظافت بین فرانسه، نروژ، پرتغال، رومانی و مجارستان پیدا کرده ایم.

در این مطالعه، محققان از جمعیت باکتری ‌ها از سینک‌ها، تخته‌ های برش، میز، دستگیره‌ ها و ظروف تمیز کننده، اسفنج‌ ها و پارچه ‌هایی که در آشپزخانه استفاده می ‌شوند، نمونه‌ برداری کردند.

با وجود تعداد زیاد گونه‌ ها و تفاوت ‌های قابل‌ توجه در تنوع باکتریایی بین نمونه‌ ها، محققان ۹ نوع باکتریایی را که معمولاً با منابع محیطی مرتبط هستند در بیشتر آشپزخانه‌ هایی که نمونه‌ برداری شد، شناسایی کردند که آنها را به عنوان میکروبیوتای هسته  توصیف کردند. به گزارش سیناپرس، این باکتری ها شامل اسینتوباکتر، سودوموناس، انهیدروباکتر، انتروباکتریاسه، سایکروباکتر، کرایزوباکتریوم، باسیلوس و استافیلوکوکوس بودند.

در این گزارش، نویسندگان تاکید کردند: برخی از آشپزخانه ها فاقد لوله کشی آب، برخی فاقد سینک داخلی و برخی فاقد ماشین ظرفشویی بودند. آن ها همچنین با وجود روش ‌های مختلف تهیه غذا، عادات غذایی و تفاوت در بهداشت دست و آشپزخانه که هر دو بر احتمال عفونت تأثیر می‌گذارند، بررسی های خود را ادامه دادند.

دکتر موئن در این رابطه  گفت که انگیزه مطالعه انجام شده، کنجکاوی نویسندگان بود زیرا پیش از این باکتری ‌های موجود در غذا، روده، بیمارستان ‌ها و تولید مواد غذایی حرفه ‌ای به خوبی مورد تحقیق قرار گرفته بودند، اما اطلاعات کمی در مورد میکروب ‌هایی که در آشپزخانه خانگی زندگی می ‌کنند، وجود داشت. وی در ادامه توضیحاتش افزود: با همکاری قبلی در بین کشورها، ما فرصتی منحصر به فرد برای بررسی این موضوع داشتیم.

پژوهشگران این تیم مطالعاتی می‌ دانستند که باکتری‌های مضر از طریق غذای آلوده وارد آشپزخانه می‌ شوند و نوع این باکتری ‌ها در کشورهای مختلف، متفاوت است. به عنوان مثال، سالمونلا در نروژ مشکلی نیست، اما شایع ترین علت گزارش شده بیماری های ناشی از غذا در بخش اصلی اروپا است.به گزارش سیناپرس، به گفته موئن، داشتن اطلاعات کافی در رابطه با باکتری ‌های ساکن در آشپزخانه خانگی می ‌تواند برای کمک به پیشگیری از بیماری‌ های انسانی مورد استفاده قرار گرفته و شاید حتی منجر به طراحی‌ های بهداشتی ‌تر آشپزخانه شود.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله تخصصی انجمن میکروبیولوژی آمریکا (Applied and Environmental Microbiology) منتشر شده است.