هوش مصنوعی در خدمت پزشکی؛
تشخیص اختلالات شناختی از روی اسکن شبکیه

یک مدل یادگیری ماشینی که توسط محققان دانشگاه دوک توسعه یافته، قادر است با استفاده از تصاویر شبکیه چشم، اختلالات شناختی خفیف را تشخیص دهد.

به گزارش سیناپرس، این مدل، با تجزیه و تحلیل تصاویر شبکیه و داده‌ های مرتبط، ویژگی‌ های خاص افراد مبتلا به اختلالات شناختی خفیف را تشخیص می ‌دهد. نتایج این مطالعه، زمینه را برای توسعه یک روش غیرتهاجمی و ارزان که می تواند علائم اولیه اختلال شناختی را قبل از پیشرفت به بیماری آلزایمر شناسایی کند، فراهم می سازند.

محققان توضیح داده اند: این کشف، ما را یک قدم به تشخیص سریع تر اختلالات شناختی قبل از اینکه به زوال عقل و آلزایمر تبدیل شوند، نزدیکتر می کند.

این مدل، با بررسی اسکن ‌های توموگرافی انسجام نوری (OCT) و آنژیوگرافی چشم OCT (OCTA)، تغییرات ساختاری در شبکیه و عروق میکروسکوپی آن را در میان افراد دارای اختلال شناختی خفیف، شناسایی کرد.

دانشمندان اظهار کردند: شبکیه را می توان پنجره ‌ای به مغز در نظر گرفت و الگوریتم‌ های یادگیری ماشینی که از تصویربرداری غیرتهاجمی و مقرون ‌به ‌صرفه شبکیه برای ارزیابی سلامت روان استفاده می ‌کنند، می ‌توانند رویکردی قوی برای غربالگری بیماران ارائه دهند.

به گزارش سیناپرس،یافته های تحقیقاتی در مجله Ophthalmology Science منتشر شده اند.

مترجم: سنا دلفیه

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا