به کمک یک ربات دستیار؛
پزشکان از پاهایشان برای جراحی کمک می گیرند

به تازگی فناوری روباتیک نقش مهمی در جراحی های پزشکی ایفا کرده و آخرین پیشرفت در این حوزه قادر است انقلابی در روش‌های جراحی ایجاد کند.

به گزارش سیناپرس، از این پس جراحان با کمک یک ربات دستیار قادر خواهند بود نه تنها با دست‌ ها بلکه با پاهای خود جراحی ها را مدیریت کنند. بر این اساس تیمی از متخصصین در سوئیس اولین سیستمی را معرفی کردند که قادر به تسهیل جراحی لاپاراسکوپی با کمک چهار بازو است.

این سیستم نوآورانه به جراحان اجازه می دهد تا دو بازوی رباتیک اضافی را با پای خود کنترل کنند. این سیستم توسط دانشگاه تحقیقاتی سوئیس توسعه یافته و بر خلاف فناوری های قبلی که دو بازو داشت، چهار بازو در اختیار داشته و این بازوهای اضافه با استفاده از رابط های پای لمسی کنترل می شوند.

یافته‌ های منتشر شده در مجله بین ‌المللی تحقیقات روباتیک، امکان ‌سنجی این سیستم را به همراه پتانسیل آن برای کاهش بار کاری جراحان و در عین حال افزایش دقت و ایمنی رویه‌ ها تایید می‌ کند. متخصصان آموزش های موفقی را در مورد این سیستم دریافت کرده اند و آزمایشات بالینی در حال حاضر در ژنو در حال انجام است.

در این سیستم نوآورانه، هر دست جراح ابزاری را کنترل می ‌کند در حالی که یک پا آندوسکوپ و دوربین را هدایت و پای دیگر یک گیره فعال را مدیریت می‌ کند. یکی از نوآوری های کلیدی این سیستم، کنترل مشترک بین جراح و دستیاران روباتیک است. چارچوب کنترلی که توسط تیم تحقیقاتی ایجاد شده ، تضمین می ‌کند که جراح و روبات‌ ها می‌ توانند در یک فضای کاری همزمان با هم کار کنند و نیازهای دقت و ایمنی حیاتی برای جراحی لاپاراسکوپی را برآورده کنند.

به گزارش سیناپرس، محمد بوری، از محققان ارشد این تیم مطالعاتی در رابطه با موضوع فوق می گوید:‌ محرک ‌های پدال ‌های پا به کاربر بازخورد لمسی می‌ دهد. با کمک این سیستم، جراح پای خود را به سمت هدف هدایت کرده و سیستم هوشمند روباتیک بر اقدامات وی نظارت داشته نیرو و حرکت اضافی را محدود می‌ کند تا اطمینان حاصل شود که حرکات نادرست پا خطری برای بیمار ایجاد نمی‌کند. سیستم ما فرصت‌ های جدیدی را برای جراحان برای انجام روش‌ های لاپاراسکوپی با ۴ بازو ایجاد کرده و به یک جراح اجازه می ‌دهد تا کاری را انجام دهد که معمولاً توسط دو یا گاهی سه نفر انجام می ‌شود.

به گزارش سیناپرس،در فرآیندی که به عنوان کنترل مشترک شناخته می شود، دستیاران روباتیک ممکن است گهگاه ابزار جراح را بر اساس اهداف حرکتی پیش بینی شده هدایت کنند. به عنوان مثال، زمانی که جراح در حال گره زدن است، آندوسکوپ در موقعیت صحیح تنظیم می شود و گیره برای جلوگیری از قرار گرفتن در مسیر هدایت می کند.

پروفسور اود بیلارد، از دانشگاه تحقیقاتی سوئیس  در این رابطه می گوید:‌ کنترل همزمان چهار بازو، توسط دست و پاهای جراح، روشی غیر معمول بوده و می تواند بسیار خسته کننده باشد. برای کاهش پیچیدگی کنترل، روبات ‌ها به طور فعال با هماهنگ کردن حرکات جراح با روند عمل جراحی از طریق پیش‌ بینی فعال قصد جراح و ردیابی بصری تطبیقی ابزارهای لاپاراسکوپی با دوربین، به جراح کمک می ‌کنند.

مترجم: نیروانا محمدحسینی

منبع: studyfinds

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا