به بهانه چهل و سومین سالگرد تاسیس جهاددانشگاهی؛
رفع مشکل بیماران صعب العلاج با تولید محصولات سلولی

رئیس پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی گفت: برخی از بیماران مبتلا به بیماری های صعب العلاج با پاره ای مشکلات و گرفتاری ها مواجه هستند.در همین راستا در تلاشیم فعالیت های عمیق تر و بیشتری برای تولید محصولات سلولی و ژن درمانی داشته باشیم تا گره ای از مشکلات این افراد باز کنیم.

دكترعبدالحسین شاهوردی، رئیس پژوهشگاه رویان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری سیناپرس گفت: پژوهشگاه رویان حدود 33 سال پیش با نیت درمان ناباروری کار خود را آغاز کرده است. اکنون این مجموعه با کسب تجربیاتی در بحث سلول های بنیادی و بیوتکنولوژی کار خود را دنبال می کند. یکی از مزیت های پژوهشگاه رویان، انجام پژوهش هایی است که سوالات پژوهشی اش را از دل مرکزخدمات تخصصی بدست می آورد به همین دلیل نتایج کار این پژوهشگاه بسیار ملموس است.

این متخصص جنین شناسی و عضو هیات امنای جهاد دانشگاهی افزود: بیش از حدود 15 درصد از پژوهش هایی که پژوهشگاه رویان در بحث ناباروری داشته منجر به دستاورد و خدمات شده است. این امر نشان می دهد که پژوهش های این پژوهشگاه در راستای ارائه خدمات تخصصی و تولید محصولات است. همین اتفاق در بحث سلول های بنیادی نیز اتفاق رخ داده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 13 شرکت دانش بنیان در مرکز رشد این پژوهشگاه در حال فعالیت هستند و همکاری هایی با شرکت های دانش بنیان دیگر برای تولید محصولات مورد نیاز جامعه دارند. بسیاری از وسایل یک بار مصرفی که امروزه در بحث ناباروری استفاده می شود، توسط پژوهشگران این مجموعه تولید می شود. رویکرد پژوهشگاه رویان همواره انجام پژوهش هایی بوده که دستاوردهای آن یک سوال، نیاز و مشکلی از جامعه را برطرف کند.

وی اظهارداشت: خوشبختانه پس از 33 سال فعالیت این مجموعه امروزه بسیاری از پروژه های این مجموعه در بحث سلول های بنیادی به مرحله کارآزمایی بالینی رسیده اند. به عنوان مثال شرکت فناوری بن یاخته رویان توانسته محصولاتی در زمینه سلول های بنیادی خون بند ناف، محصولات جانبی پرده آمنیوتیک و جفت تولید کند. شرکت سل تک فارمد و شرکت های دیگر نیز در این زمینه شکل گرفته اند که اکنون در زمینه تولید سلول، استفاده از سلول در بیماری های سخت و ناعلاج فعالیت دارند.

وی یادآورشد: در حال حاضر تعدادی از پروژه ها مانند تولید سلول ویتیلیگو، سلول ملانوسیت یا کشت سلولی ملانوسیت برای بیماری لک و پیس یا ویتیلیگو مجوزش را از وزارت بهداشت دریافت کرده است. برخی از محصولات شرکت سل تک فارمد نیز اکنون فازهای نهایی شان را طی می کنند و مجوز کارآزمایی بالینی شان را اخذ کرده اند. برخی از پروژه ها نیز در مرحله ای به سر می برند که بتوانیم روی تعداد زیادی بیمار آزمایش کنیم و نتایج آن را به بازار و جامعه هدف برسانیم.

شاهوردی به سیناپرس گفت: یکی دیگر از پروژه هایی که اکنون با حمایت شرکت بن یاخته رویان و سل تک فارمد انجام می شود پیرامون فلج مغزی است. این طرح در فاز دو تجربه و نتایج بسیار خوبی بدست آورده است. برخی از پروژه ها نیز تمام کارهایشان انجام شده و به مرحله کارآزمایی بالینی رسیده اند؛ در این مرحله یک مقدار سرعت کار کند پیش می رود زیرا بحث نمونه انسانی، اخلاق پزشکی و اخذ مجوزهای خاص مطرح است. امیدواریم برخی از این طرح ها طی یکی دو سال آینده نتیجه نهایی را کسب کنند.

رئیس پژوهشگاه رویان افزود: همچنین در زمینه همانند سازی شرکتی در مرکز رشد رویان شکل گرفته است که در زمینه تکثیر حیوانات با پتانسیل ژنتیکی خوب فعالیت دارد. اکنون پژوهشگران این مجموعه توانسته اند تعداد زیادی بز سانن و حیواناتی دیگر با همین پتانسیل ژنتکی تکثیر و تولید کنند.

این متخصص جنین شناسی بیان کرد: پژوهشگاه رویان توانسته است در مدت فعالیت خودش، تعداد قابل توجهی دانشجو فارغ التحصیل داشته باشد؛ بیش از 4 هزار دانشجو در قالب پایان نامه های فوق لیسانس و دکترا در رویان فارغ التحصیل شده اند. این دانشجویان توانسته اند پروژه های خوبی در راستای پروژه های کلان رویان در قالب پایان نامه ها انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین پژوهشگاه رویان با مشارکت دانشگاه علم و فرهنگ توانسته با انجام فعالیت های آموزشی، نیروهای متخصصی در زمینه فلوشیب ناباروری زنان، پزشکی تولید مثل رشته جنین شناسی تربیت کند.

وی یادآورشد: این پژوهشگاه در زمینه انتشارات نیز مقالات بسیار خوبی به چاپ رسانده است. بسیاری از این مقالات با مشارکت دانشگاه علم و فرهنگ انجام و جایگاه بسیار خوبی بدست آورده است. دکتر حسین بهاروند از اعضای پژوهشگاه رویان و از اساتید دانشگاه علم و فرهنگ امسال سرآمد آموزشی کشور در زمینه سلول های بنیادی انتخاب و به عنوان فردی موثر در این زمینه توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شناخته شده است.

به گفته وی، پژوهشگاه رویان اکنون دو مجله بسیار خوب در زمینه سلولی و ناباروری منتشر می کند که در سایت های معتبری مانند ISC نمایه می شود. این مساله نقش بسزایی در توسعه دانش وعلم در کشور برعهده دارند.

شاهوردی در پاسخ به این سوال سیناپرس که پژوهشگاه رویان با تکیه بر مدیریت جهادی برای رفع نیازهای جامعه چه طرح هایی دارد، گفت: تولید محصولات سلولی، ژن درمان از جمله مباحثی است که ما در پژوهشگاه رویان تمرکز زیادی داریم زیرا اکنون برخی از بیماران مبتلا به بیماری های صعب العلاج با پاره ای مشکلات و گرفتاری ها مواجه هستند. در تلاشیم فعالیت های عمیق تر و بیشتری در این حوزه برای تولید محصولات داشته باشیم تا بتوانیم گره ای از مشکلات این افراد باز کنیم.

وی در پایان اظهارداشت: همچنین نگاه و رویکرد دیگر مجموعه ما، میدان دادن به جهادگران و فارغ التحصیلان جوان است. سعی می کنیم در این زمینه شرایطی را برای آنها فراهم کنیم تا بتوانند به عنوان کارآفرین در این زمینه ورود پیدا کنند. اکنون برای تحقق این مهم با خیرین مشارکت داریم که می توانیم به مشارکت مان در پروژه های بابل و مجموعه صدر شیراز اشاره کنیم. امیدواریم با ایجاد چنین فضاهایی زمینه اشتغال جوانان فراهم شود.