درمان دیابت به کمک خیار دریایی

خیار دریایی، یک غذای لذیذ دریایی محبوب در آسیا محسوب می شود و به گفته محققان دانشگاه استرالیای جنوبی، این غذا نه تنها خوشمزه است، بلکه کلید پیشگیری از دیابت را نیز در اختیار دارد.

به گزارش سیناپرس، تیمی از دانشمندان در مطالعات جدید خود به بررسی خواص دارویی خیار دریایی با نام علمی Holothuria scabra پرداخته و دریافتند: خیار دریایی خشک و فرآوری شده با عصاره نمک می تواند به طور موثری از تشکیل محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته یا AGEs جلوگیری کند. گلیکاسیون پیشرفته شامل ترکیباتی است که با افزایش خطر ابتلا به دیابت مرتبط است.

گلیکاسیون پیشرفته زمانی تشکیل می شود که پروتئین ها و چربی ها با قندهای موجود در جریان خون ترکیب شوند. سطوح بالای گلیکاسیون پیشرفته  می تواند منجر به عوارض شدید دیابت مانند بیماری های قلبی، آلزایمر، پارکینسون، بیماری کلیوی و حتی سرطان شود.

دکتر پرمال دئو (Permal Deo) ، محقق ارشد دانشگاه استرالیای جنوبی در این رابطه می‌گوید: درک این که چگونه ترکیبات زیست فعال موجود در خیار دریایی می‌تواند از ایجاد گلیکاسیون پیشرفته جلوگیری کنند،برای محافظت در برابر این بیماری‌ها بسیار مهم است. بررسی های ما نشان می دهد: ترکیبات زیست فعال موجود در خیار دریایی می تواند از بیماران در برابر دیابت نوع ۲ محافظت کند.

ما می دانیم که تجمع گلیکاسیون پیشرفته با عوارض دیابت نوع ۲ مرتبط است، بنابراین استراتژی های پیشگیری از این بیماری ممکن است خطر ابتلا به عوارض دیابت را کاهش دهد.

 ترکیبات جدید فعال بیولوژیکی در گیاهان دارویی و غذاها عوامل درمانی بالقوه ای برای جلوگیری از عوارض دیابت هستند. خیار دریایی به داشتن طیف وسیعی از خواص درمانی، از جمله خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی شناخته شده است، بنابراین ما می خواستیم ترکیبات زیست فعال آنها را به عنوان مهارکننده های گلیکاسیون پیشرفته  بررسی کنیم.

به گزارش سیناپرس، تیم تحقیقاتی کشف کردند؛ خیار دریایی خشک و فرآوری شده با عصاره نمک، همراه با کلاژن، با کاهش طیف وسیعی از متابولیت های مرتبط با قند در بدن، به طور قابل توجهی از تشکیل گلیکاسیون پیشرفته  جلوگیری می کند. این پیشرفت شواهد امیدوار کننده ‌ای برای پتانسیل خیار دریایی در کاهش خطر ابتلا به دیابت فراهم می ‌کند.

این یافته ها راه را برای توسعه عوامل درمانی جدید برای مبارزه با عوارض دیابت هموار می کند، زیرا هیچ درمان تجاری موجود در حال حاضر تشکیل گلیکاسیون پیشرفته را هدف قرار نمی دهد.

دکتر دئو در این رابطه می گوید: ما دریافتیم که خیار دریایی خشک شده فرآوری شده با عصاره نمک و کلاژن می تواند با کاهش طیف وسیعی از متابولیت های مرتبط با قند در بدن و کاهش خطر ابتلا به دیابت، به طور قابل توجهی از گلیکاسیون پیشرفته  جلوگیری کند.

به گزارش سیناپرس، تحقیقات روی خیارهای دریایی پتانسیل عظیم شگفتی های طبیعت را در ارائه راه حل های نوآورانه برای مبارزه با بیماری هایی مانند دیابت برجسته می کند. دانشمندان با کشف رازهای نهفته در این موجودات دریایی، راه را برای پیشرفت های پیشگامانه در پیشگیری و درمان دیابت هموار می کنند.

مترجم: فاطمه کردی

منبع: studyfinds

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا