گامی جدید برای درمان عفونت های ویروسی؛
ویروس کشنده هپاتیت چگونه در بدن پنهان می شود؟

محققان دانشگاه کپنهاگ در مطالعه اخیر خود به بررسی این موضوع پرداختند که ویروس هپاتیت C چگونه از پاسخ ایمنی بدن انسان فرار می ‌کند. نتایج تحقیقاتی، می تواند برای بهبود نحوه ردیابی و درمان بیماری های ویروسی به طور کلی مفید باشد.

به گزارش سیناپرس، تخمین زده می شود که 50 میلیون نفر در سراسر جهان، از هپاتیت C مزمن رنج می برند. ویروس هپاتیت C می تواند باعث التهاب و زخم کبد شود و در بدترین حالت به سرطان کبد بیانجامد. به مدت چندین دهه، چگونگی فرار ویروس هپاتیت C از سیستم ایمنی انسان و گسترش آن در بدن، معمایی حل نشدنی برای محققان بوده است.

ویروس هپاتیت C از طریق خون آلوده به افراد دیگر منتقل می‌ شود. نزدیک به نیمی از مبتلایان نمی ‌دانند که به این بیماری مبتلا هستند، چرا که هیچ علائم و نشانه ‌ای ندارند و شاید چند دهه طول بکشد تا ویروس نشانه‌ های خود را بروز بدهد. تب، خستگی، کم اشتهایی، حالت تهوع یا معده درد از علائم شایع این بیماری محسوب می شوند.

اکنون، یافته های جدید محققان دانمارکی نشان داد: این ویروس با گذاشتن یک “ماسک”، حملات سیستم ایمنی را دور می زند. به این ترتیب، ویروس می تواند در بدن پنهان بماند در حالی که همچنان با کپی کردن نسخه های جدیدی از خود، به آلوده کردن سلول های دیگر ادامه می دهد.

دانشمندان اظهار داشتند: نحوه پنهان شدن ویروس هپاتیت C در سلول ‌های کبد، بدون اینکه توسط سیستم ایمنی تشخیص داده شود همواره مسئله مرموزی بوده است. یافته های ما ممکن است در بهبود رویکردهای درمانی عفونت های ویروسی نقش داشته باشند.

به گزارش سیناپرس، یافته های تحقیقاتی این مطالعه در مجله Nature منتشر شده اند.

مترجم: سنا دلفیه