رونمایی از اولین نظام‌ رتبه‌بندی رؤیت‌پذیری پارک‌های علم و فناوری

از نخستین نظام‌ رتبه‌بندی پارک‌های علم و فناوری بر اساس رؤیت‌پذیری رونمایی شد.

​​​​​​دکتر محمد حسن‌زاده، رییس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) در مراسم رونمایی از نظام رتبه‌بندی رؤیت‌پذیری پارک‌های علم و فناوری کشور که در نمایشگاه و کنفرانس شهر هوشمند برگزار شد، با بیان اینکه پارک‌های علم و فناوری از ارکان مهم شهر هوشمند هستند، گفت: هرچه این واحدها رؤیت‌پذیر باشند، بیشتر در دسترس عموم قرار خواهند داشت. 

وی با بیان اینکه در نگاه عموم هنوز برداشت درستی از «پارک‌های علم و فناوری وجود ندارد»، گفت: با وجود اینکه این پارک‌ها درون خودشان دستاوردهای خوبی داشتند، ولی در جامعه به خوبی معرفی نشده‌اند.

رییس ایرانداک خاطر نشان کرد: با توجه به اهمیت این موضوع، رتبه‌بندی رؤیت‌پذیری پارک‌های علم و فناوری در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران در دستور کار قرار گرفت. 

وی تاکید کرد: امروزه یافتن یک فناور، یک ایده فناورانه یا نوآورانه، یک واحد فناور یا نوآور، یک محصول در میان انبوه ایده‌ها، محصولات و واحدهای فناور یا نوآور همانند یافتن سوزنی در انبار کاه است.

به گفته حسن‌زاده، این روزها کسانی یا چیزهایی به موفقیت بیشتری دست می‌یابند که آسان‌تر یافته شوند و این امر با عنوان «رؤیت‌پذیری» در ادبیات امروز مطرح شده است. 

رییس پژوهشگاه ایرانداک، خاطر نشان کرد: علیرغم اهمیت رؤیت‌پذیری برای پارک‌های علم و فناوری، بسیاری از این پارک‌ها، به‌ویژه در ایران هنوز به رؤیت‌پذیری توجه نشان نداده‌اند. 

وی عدم توجه سیاست‌گذاران فناوری و نوآوری کشور به این موضوع و ناآشنایی پارک‌های علم و فناوری را از دلایل این بی‌توجهی عنوان کرد. 

حسن‌زاده گفت: در این نظام رتبه‌بندی که امروز رونمایی می‌شود، ۴۹ پارک علم و فناوری کشور ارزیابی و رتبه‌بندی شدند و در پنج لیگ الماسی، پلاتینی، طلایی، نقره‌ای و برنزی قرار گرفتند.

در این مراسم از نتایج نخستین ویرایش نظام رتبه‌بندی رؤیت‌پذیری پارک‌های علم و فناوری کشور رونمایی شد که در وبسایت vrank.irandoc.ac.ir در دسترس قرار گرفته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا