رپورتاژ آگهی؛
کاربرد های نوار نقاله: از معدن تا صنایع غذایی و فرودگاه!

شاید قبل از اختراع چرخ، انسان های اولیه شکار خود را روی زمین می کشیدند تا آن را به سمت آشپزخانه غار ببرند اما بعد از پدید آمدن چرخ، کار ها راحت شد. اما همچنان برای یک انتقال مستمر نیازمند این بودند که وسیله چرخ دار را با خود حمل کنند و این زمان و انرژی بسیاری را هدر می داد؛ تا اینکه وسیله ای اختراع شد: نوار نقاله که واقعا در حد چرخ به صنعت کمک کرد. در ادامه به بررسی کاربرد های اصلی و شاید عجیب نوار نقاله خواهیم پرداخت.

نوار نقاله چیست؟

زمانی را به خاطر دارید که افراد برای انتقال وسایل از یک نقطه به نقطه ای دیگر زنجیره تشکیل می دادند و هر یک وسیله را به دیگری می داد؟ این پروسه همواره سخت و وقت گیر بود. از اواخر قرن 18 میلادی اما مهندسی نوآورانه اختراع مکانیکی را ارائه کرد که آن را امروزه نوار نقاله می نامیم.

از آن زمان، وضعیت صنعت برای جابجایی مواد بسیار آسان‌تر شده است. نوار نقاله نوآوری است که جابجایی مواد را آسان و در زمان انتقال مواد و وسایل صرفه جویی می کند. سیستم نوار نقاله با کمک یک تسمه (فلزی، pvc یا لاستیکی)، چند غلتک و نیروی موتور به آسانی وسایل را می تواند جا به جا کند.

چه صنایعی از نوار نقاله استفاده می کنند؟

به طور کلی صنایعی که از نوار نقاله استفاده می کنند به دو دسته کارایی سبک و سنگین تقسیم بندی می شود:

صنایعی که از تسمه نوار نقاله سبک استفاده می کنند:

  • صنایع بسته بندی
  • صنایع مواد غذایی و فراوری شده
  • صنایع کاغذ و کاغذسازی
  • داروسازی

صنایعی که تسمه نقاله سنگین وزن را انتخاب می کنند عبارتند از:

  • صنایع تولیدی فلزات
  • معادن
  • روش های پیچیده فرآوری مواد غذایی
  • صنایع زباله و بازیافت

کاربرد های نوار نقاله در صنایع و زندگی

  • فرودگاه

احتمالا شما هم تاکنون با هواپیما سفر کرده اید. به جز تاخیر های مکرر، خرابی های زیاد و معطلی برای رسیدن چمدان ها، شاید نزدیک ترین تماس با نوار نقاله را در تخلیه بار فرودگاه داشته ایم. موضوع انتقال بار ها و چمدان ها اگر نوار نقاله از هواپیما به زمین فرودگاه و از آن طرف به سمت مسافران وجود نداشت، احتمالا مشکلات فراوانی بیشتر از تاخیر چند ساعته پیش می آمد.

  • صنایع دارویی

در برخی از صنایع، به عنوان مثال در داروسازی، از نوار نقاله بهداشتی برای حمل جعبه های خالی یا دسته های دارو به محل اختصاص داده شده استفاده می شود. شرکت های تولید و بسته بندی دارو معمولا بسیار بزرگ هستند و حمل همه چیز به صورت دستی امکان پذیر نیست. از این رو داشتن نوار نقاله (فلزی، بهداشتی یا pvc) چیزی فراتر از یک نیاز اساسی برای این صنایع نیست.

  • مواد غذایی

تسمه نقاله نقش مهمی در صنایع غذایی دارد. از جمع‌آوری غذا، بسته‌بندی، مهر و موم کردن تا خروج از محل تولید، استفاده از نوار نقاله تاثیر بسزایی در افزایش کارایی داشته و صرفه جویی در زمان و هزینه را به همراه می آورد. همه این فرآیندها و شاید خیلی بیشتر در یک تسمه نقاله اتفاق می افتد.

  • معادن و صنایع استخراج سنگ های معدنی

احتمالا وقتی صحبت از نوار نقاله شود، اولین تصویری که در ذهن بسیاری از ما شکل می گیرد، معدنی است که از داخل آن و از طریق تسمه نوار نقاله، سنگ های با ارزش به بالا منتقل می شوند. صاحبین معادن از یک تسمه نقاله برای انتقال سنگ معدن استخراج شده از معدن در زیر زمین به بالا استفاده می کند. سنگ های بسیار بزرگ که از قلب معدن استخراج می شوند، مواد سنگینی هستند، از این رو نیاز به جابجایی مکانیکی توسط نوار نقاله دارند.

  • صنایع خرده فروشی و عرضه

صنایع خرده فروشی مانند مراکز خرید بزرگ از نوار نقاله برای حمل بسته ها و کالاها از انبار به بخش های مختلف استفاده می کنند. استفاده از نوار نقاله، یک روش آسان و راحت برای جابجایی مواد در صنایع خرده فروشی است.

  • نیروگاه ها

نیروگاه ها هم از نوار نقاله استفاده می کنند زیرا برای تولید برق به زغال سنگ نیاز دارند. بنابراین، زغال سنگ با دقت روی تسمه نقاله قرار داده می شود و به کارخانه منتقل می شود که در آن پردازش بیشتر انجام شود.

  • مراکز ساخت و ساز

در مراکز تجاری که در حال ساخت است، معمولا از نوار نقاله برای حمل و جابجایی مصالح به مکان های مربوطه استفاده می شود.

2 نوع از پرکاربرد ترین نوار نقاله

نوار نقاله ها که در ابتدا از جنس چوب برای انتقال مواد از کشتی به بندر مورد استفاده قرار می گرفتند به مرور زمان و صنعتی شدن به سمت زنجیر و آهنی شدن پیش رفتند و تا امروز انواع متنوعی از آن ها تولید شده است:

  • نوار نقاله فلزی

استفاده از فلز (فولاد ضد زنگ) برای انتقال مواد سنگین به کار می رود. همچنین در زمانی که نیاز داشته باشیم مواد روی نوار را از گرمای شدید، شستشو و یا سایر موارد رد کنیم، استفاده از نوار نقاله فلزی می تواند راهکار مناسبی باشد. صنایع مفتولی آهنیتو بهترین مرکزی است که می توانید با خیال راحت و قیمت مناسب از آن نوار نقاله فلزی با کیفیت خود را تهیه کنید.

  • نوار نقاله PVC

جنس pvc و سطح پلاستیکی که این نوار نقاله دارد شاید به شما این احساس را بدهد که نوار نقاله PVC اطمینان بالایی ندارد اما دقیقا بر خلاف این عقیده، این وسیله برای جا به جایی های مواد سنگین بسیار مناسب است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا