نبرد فرهنگی روسیه و اوکراین در زمین یونسکو

بیش از یکسال از شروع جنگ روسیه و اوکراین می گذرد و طی این مدت علاوه بر درگیری های نظامی، دو طرف یکدیگر را به سرقت و نابودی آثار تاریخی یکدیگر متهم کرده اند. در شرایطی که چندی پیش اوکراین مدعی غارت موزه های تاریخی مناطق اشغال شده توسط روسیه بود، روسیه نیز از یونسکو خواست نسبت به انتقال آثار تاریخی توسط این کشور واکنش نشان دهد.

به گزارش سیناپرس، رینات اولیاتدینوف، نماینده دائم روسیه در سازمان یونسکو، اعلام کرد: هیات دائمی روسیه در یونسکو امیدوار است که این سازمان به برنامه های اوکراین برای انتقال آثار تاریخی به خارج از کیف پایان دهد.

وی در این رابطه گفت: ‌ما امیدواریم یونسکو که ماموریتش حفاظت از میراث فرهنگی و جلوگیری از قاچاق غیرقانونی این آثار است، به طرح های جنایتکارانه رژیم کی یف که بر خلاف تمام اسناد بین المللی و اصول یونسکو، نفرت بین مذهبی را تحریک می کند، ورود کند.

وی ضمن تاکید بر این موضوع که روسیه از برنامه های رژیم ملی گرای کی یف برای غارت منطقه لاورای کیف پچرسک خشمگین است، افزود: لاورا نه تنها مهد معنوی مسیحیت در روسیه است، بلکه یکی از میراث جهانی یونسکو نیز محسوب می شود.

این دیپلمات روسی یادآور شد: مؤمنان ارتدوکس و راهبان لاورا روزانه مورد توهین و آزار و اذیت دولت اوکراین قرار می ‌گیرند در حالی که وزارت فرهنگ اوکراین در حال برنامه ‌ریزی برای تصرف کلیسا ها و جا به جایی آثار تاریخی مرتبط با مسیحیت ارتدکس روسیه از این مناطق است.

وی در ادامه توضیحاتش افزود:  ما امیدواریم که دبیرخانه یونسکو به قول خود عمل کند و در تلاش برای حذف آثار ارتدکس از اوکراین شرکت نکند.

به گزارش سیناپرس، یونسکو پیشتر گفته بود که در هیچ عملیات مرتبط با برداشتن آثار تاریخی و مذهبی از لاورای کیف پچرسک شرکت ندارد.

این موضوع در حالی است که روز دوشنبه، سرویس اطلاعات خارجی روسیه  بیانیه ‌ای از سوی سرگئی ناریشکین، مدیر این مجموعه منتشر کرد که در آن خاطر نشان شده بود: بر اساس اطلاعات موجود، نخبگان جهانی ‌گرا که به تصاحب دارایی ‌های دیگران شهرت دارند، تلاش ‌های خود را برای غارت اثار تاریخی و فرهنگی اوکراین افزایش می ‌دهند.

براساس گزارش سرویس اطلاعات خارجی روسیه، توافقی بین مقامات کیف و یونسکو در مورد حذف آثار مسیحی، از جمله بقاع مقدس، از قلمرو لاورای کیف پچرسک و انتقال آنها به موزه‌ های ایتالیا، فرانسه، آلمان و ناریشکین انجام شده و واتیکان نیز به بهانه نجات آن ها از حملات موشکی روسیه با این موضوع موافق است.

به گزارش سیناپرس، در بیانیه سرویس اطلاعات خارجی روسیه  همچنین اعلام شده است که در حال حاضر فهرستی از اموال کلیساهای فوق تهیه شده و منابع مالی برای انتقال این آثار ارزشمند تاریخی به اروپا اختصاص داده شده است.

مترجم: احسان محمدحسینی

منبع: tass

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا