همگرایی متخصصان رشته های مختلف در رویداد بینشانه رقم خورد

چالش‌ها و موانع موجود در مسیر توسعه فناوری در کشور از منظر دانشگاه تا صنعت در ششمین دوره از رویداد بینشانه بررسی شد.

رویداد بینشانه(سکوی اشتراک بینش نو) برای ششمین سال در استان تهران و با حضور روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور، جمعی از مدیران معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی در تالار شهید مدرس انستیتو پاستور ایران برگزار شد.

بینشانه رویدادی است که دید تازه‌ای از موضوعات جهان اطراف به مشارکت‌کنندگان می‌دهد چرا که ماموریت بینشانه چنان که از اسمش پیداست ایجاد بینش جدید در مخاطبین است. ششمین رویداد بینشانه نیز با رسالت به اشتراک‌گذاری بینش وتجربیات متخصصین حوزه‌های مختلف، این بار با هدف بررسی چالش‌ها و موانع موجود در مسیر توسعه فناوری در کشور از منظر دانشگاه تا صنعت و با حمایت مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی برگزار شد.

این رویداد با هدف تسهیم دانش، نوآوری و سرمایه‌های تجربی افراد با تخصص‌های گوناگون به صورت سالانه برگزار می‌شود.

اشتراک‌گذاری تجربیات، زمینه‌های گفت‌وگو و بحث و تبادل‌نظر را در میان شرکت‌کنندگان و سخنرانان ایجاد می‌کند. گفت‌وگو، تبادل‌نظر و همگرایی، هدف اصلی رویدادهای بینشانه است.

راهکارهای عملی جریان‌سازی برای خلق ارزش

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در این رویداد با یادآوری اینکه انجام یک کار خوب سخت است و گاهی سخت‌تر هم می‌شود، گفت: باید ببینیم چطور می‌شود، برای دست یابی به یک فعالیت مثمر ثمر، مسیر بهینه‌تری یافت؟

شقایق حق جوی ادامه داد: اگر بتوانیم افرادی هم راستا با دغدغه‌ حل مساله را همراه کنیم و جمع شویم و پای سختی حل مساله بایستیم و هزینه دهیم، یقینا تحقق هر هدفی آسان‌تر می‌شود. برای تحقق هر آرمانی لازم است گروه‌ها را تشکیل دهیم حتی اگر کوچک باشند و برای هم به قول قرآن گروه‌های تواصی به حق و تواصی به صبر بسازیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با گرامیداشت یاد و خاطره شهید چمران گفت: آن شهید انسان تحول آفرین بود که مدلی برای گذر از روزهای سخت ایجاد کرد. لازم است بدانیم چه تحولاتی به برکت وجود این شهید در کشور ایجاد شده است.

ششمین رویداد بینشانه با رسالت به اشتراک‌گذاری بینش وتجربیات متخصصین حوزه‌های مختلف، این بار با هدف بررسی چالش‌ها و موانع موجود در مسیر توسعه فناوری در کشور از منظر دانشگاه تا صنعت و با حمایت مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی برگزار شد. این رویداد با هدف تسهیم دانش، نوآوری و سرمایه‌های تجربی افراد با تخصص‌های گوناگون به صورت سالانه برگزار می‌شود.

اشتراک‌گذاری تجربیات، زمینه‌های گفت‌وگو و بحث و تبادل‌نظر را در میان شرکت‌کنندگان و سخنرانان ایجاد می‌کند. گفت‌وگو، تبادل‌نظر و همگرایی، هدف اصلی رویدادهای بینشانه است.

راهکارهای عملی کسب موفقیت از نگاه کارآفرینی

علی فرشیدفر قائم مقام گروه پژوهش صنعت مدرن از دیگر سخنران این رویداد در خصوص ایده تا بازار گفت: ایده تا بازار یک ادبیاتی دارد که شامل مهار تصورات، خلاقیت، مهندسی ایده، اختراع، نوآوری، محصول، فناوری، خدمات، کارآفرینی و خدمات تا بازار می‌شود.

وی در ادامه به تعریف مفهومی فناوری و نوآوری، شیوه‌ها منابع و انواع آن پرداخت.

سطوح نوآوری بر اساس Triz بخش دیگری از مباحثه مطروحه در این بخش بود که حیطه نوآوری در آن شامل راه حل‌های معمولی، نوآوری‌های ‌کوچک در یک موضوع، نوآوری‌های بزرگ در یک فناوری، نوآوری‌های خارج از محدوده فناوری و اکتشاف معرفی شدند.

در این بخش همچنین به عوامل موفقیت اعم از ایده، اجرا و انگیزه‌ و ارائه خوب پرداخته و اشاره شد که انگیزه برای آموزش‌های جدید بسیار مهم است. اینکه ایده نوآورانه و منحصر به فرد که بر اساس حل مساله باشد و نیز نیاز بازار را پوشش دهد تا چه اندازه ارزشمند است.

همچنین باید توجه داشت، ارزش گذاری به روی ایده‌ها نیز در مشورت با حرفه‌ای‌ها صنعت و منتورها باشد و از مشورت با غیرحرفه‌ای‌ها پرهیز شود.

توصیه‌هایی به دانشجویان برای ورود به عرصه کارآفرینی

مجید دهبیدی‌پور کارشناس فعال در امور فناوری و نوآوری از سخنران این رویداد توصیه‌هایی به دانشجویان برای ورود به عرصه کارآفرینی داشت و با اشاره به گراف گفت: گراف‌ها یکسری نقطه‌اند که با خطوط به هم وصل می‌شوند.

وی خطاب به دانشجویان افزود: گراف تشکیل دهید به این معنی که “در معرض قرار بگیرید”، “کار تشکیلاتی، گروه دانشجویی نتورک پیدا ‌کنید”، “تاریخ بخوانید چون معلم انسان ها است”

وی ادامه داد: یک تعبیر می‌گوید؛ عمرمان کوتاه است اگر بخواهیم به عمرمان عمق دهیم باید تاریخ بخوانیم. تاریخ را از منظر گراف بخوانید. پر از انسان‌های تاثیر گذار است که در نقش نقطه‌های گراف هستند و ارتباط اینها خطوط این گراف را تشکیل می‌دهد و اینکه چطور روابط شکل می‌گیرد و چگونه روابط از هم می‌پاشد.

دهبیدی‌پور در ادامه افزود: بسیاری از آموخته ها را از ذهن بزدایید و به جای آن مهارت نرم یاد یگیرید. قدرت اراده انسان را باور کنید. هر جا انسان اراده انجام کاری را داشته، موفق شده است مانند اینکه انسان تصمیم به رفتن به کره ماه گرفته و انجام داده است.

مهارتی برای انقلاب دانش‌بنیان

براساس گزارش معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، سید کامران باقری عضو هیات مدیره انجمن مدیریت فناوری ایران، سخنران بعدی رویداد بینشانه بود که با موضوع نوآوری در صنعت ایران و نگاهی متفاوت به طرح موضوع پرداخت.

باقری افزود: باوجود سابقه تاریخی بسیار خوب در بعضی از صنایع مانند صنعت فرش که در کل زنجیره تامین صنعت فرش حتی در زنجیره فروش نیز موفق عمل کرده‌ایم اما در بحث صادرات در بخش‌های دیگر موفق عمل نکرده‌ایم. اگر دانش‌بنیان‌ها یک سوم مهارت صنعتگران فرش را داشتند قطعا انقلاب دانش‌بنیان حادث می‌شد.

وی ادامه داد: در تحقیقی که در رابطه با صادرات ایران در سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۶ مورد بررسی قرار گرفت، مشخص شد در این حوزه خوب عمل نکرده‌ایم همچنین در حوزه واردات هم با وجود تحریم اما در بعضی بخش‌ها واردات بی‌رویه داشته‌ایم.

عضو هیات مدیره انجمن مدیریت فناوری ایران اظهار داشت: سابقه‌ داشتیم که صنعت محصول خلق می‌کرد و محصولات بومی بود و تحت تاثیر تکنولوژی غرب نبود. امروز فرهنگ ما از دولت تا داخل خانه‌ها تغییر کرده و در خرید کردن خلاصه می‌شود به نحوی که فرهنگ خرید، جایگزین فرهنگ ساخت و فرهنگ خلق کردن، شده است.

باقری گفت: چراغ علاالدین بین سال‌های ۱۳۴۰ تا ۷۰ به مدت سی سال تولید می‌کردیم، خودرو پیکان حدود ۴۰ سال از ۴۶ تا ۸۴ یکه تاز بازار خودرو ایران بوده است. فرهنگ خلق باید داشت و فرهنگ را باید به آن سمت برد. اعم از فرهنگ رسانه و سیاستگذار و … در این راستا دو جزیره دانش بنیان ها و استارت آپ‌ها باید به بدنه اصلی اقتصاد ایران وصل شود و راه حل کلیدی نفوذ نوآوری فناورانه در بدنه صنعت کشور است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا