موتورهای راکت تولید شده با پرینتر سه بعدی به پرواز در می آیند

استارت‌آپ هوافضای اسکای رورا مستقر در ادینبورگ دیروز اعلام کرد: مجموعه‌ای از آزمایش‌های کامل موتور 70 کیلونیوتن به‌روز شده‌اش را با چاپ سه بعدی آغاز کرده است.

به گزارش سیناپرس، طراحی جدید دارای محفظه خنک کننده موتور بهبود یافته است و می تواند تقریباً 66٪ سریعتر با 20٪ کاهش هزینه ساخته شود. این اتفاق قرار است شرکت را به پرتاب مداری تجاری در اواخر امسال از فرودگاه فضایی ساکسا ورد که در منطقه ی شتلند واقع در اسکاتلند در حال توسعه است، نزدیک‌تر کند.

اسکای رورا می‌گوید: این آزمایش‌ها پارامترهای مختلفی مانند چرخه عمر و تست کامل عملیاتی را ارزیابی می‌کنند، در حالی که موتور به مدت 250 ثانیه کار می‌کند – همان زمانی که برای رسیدن به مدار فضایی نیاز به کار دارد.

این موتور روی اسکای رورا Skyprint 2 که بزرگترین چاپگر هیبریدی سه بعدی در نوع خود در دنیا است، چاپ شد و به طور کامل از طریق قابلیت های داخلی این شرکت توسعه یافت. اسکای رورا که تاکنون 32.5 میلیون پوند سرمایه (38 میلیون یورو) جمع آوری کرده است، همچنین امیدوار است پرینتر Skyprint 2 خود را به اشخاص ثالث ارائه دهد و پیشنهادات تجاری خود را در بازار فضای خصوصی در حال ظهور افزایش دهد.

اسکای رورا XL آماده راه اندازی است

این موتور جدید پس از همکاری با موسسه ملی تولید اسکاتلند (NMIS) به عنوان یک جزء حیاتی در موشک مداری 23 متری XL اسکای رورا عمل خواهد کرد.

اسکای رورا XL یک موشک کلاس سبک سه مرحله ای است که برای پرتاب محموله ها به مدار خورشید سنکرون (SSO) بین برد 500 کیلومتر تا 1000 کیلومتر در ارتفاع عمودی طراحی شده است. موتور 70 کیلونیوتن که در حال حاضر تحت آزمایش است برای اولین مرحله یا مرحله “تقویت” در نظر گرفته شده است.

موتورهای مرحله اول برای مدت زمان مشخصی کار می کنند و پس از مصرف سوخت خود خاموش می شوند. سپس آنها معمولاً برای کاهش وزن و کشش از موشک جدا می شوند، اگرچه برخی مانند SpaceX Falcon 9 (اسپیس اکس همان شرکت فضایی ایلان ماسک معروف) مراحلی را دارند که می توانند فرود کنترل شده را برای بازسازی و استفاده مجدد در پرتاب های بعدی انجام دهند.

به گفته این شرکت، این اولین موتور واجد شرایط تجاری خواهد بود که از سیستم احتراق مرحله‌ای سیکل بسته استفاده می‌کند که از طریق ترکیبی از پراکسید هیدروژن و نفت سفید کار می‌کند.

بومی سازی زنجیره ساخت

این آزمایش‌ها در تأسیسات اسکای رورا در Midlothian در سرزمین‌های پست شرقی-مرکزی اسکاتلند، هم مرز با شهر ادینبورگ، شرق لوتیان و مرزهای اسکاتلند انجام می‌شود.

به گزارش سیناپرس، ولودیمیر لویکین، مدیر عامل و بنیانگذار اسکای رورا، گفت: با امکانات ساخت و آزمایش موشک در اسکاتلند، ما مفتخریم که تا حد امکان زنجیره ساخت و پرتاب را بومی سازی می کنیم. ما رسماً آزمایشاتی را برای واجد شرایط ساختن طراحی به روز موتور 70 کیلونیوتن خود برای استفاده تجاری در اسکای روراXL آغاز کرده ایم! مدل جدید که از طریق چاپگر Skyprint2 ما تولید می‌شود، اکنون می‌تواند 50 درصد سریع‌تر با کاهش هزینه تولید شود.

اسکای رورا از آژانس فضایی اروپا (ESA) و Boost پشتیبانی دریافت کرده است! این آژانس بیان می کند که به کمک تلاش های شرکت برای “منفعت دادن به بخش فضای رقابتی در اروپا” ادامه خواهد داد.

تغییر روند پرتاب موشک از خاک بریتانیا؟

سال گذشته برای پرتاب‌های فضایی خصوصی بریتانیا، سال پرتلاطمی بود. اولین تلاش اسکای رورا برای پرتاب موشک در اکتبر سال گذشته با 11 متر طول پرتابه ی زیرمداری تک مرحله ای Skylark L به دریا در 500 متری سکوی پرتابش در شبه جزیره لانگانس در ایسلند سقوط کرد.

به گزارش سیناپرس، با این حال، این پرتاب ناموفق به اندازه شکست پرتاب افقی ویرجین اوربیت از لانچر وان، که زیر بال یک بوئینگ 747 تبدیل شده به نام Cosmic Girl بسته شده بود، برای شرکت مضر نبود. پایان ناامیدکننده ماموریتی که در ژانویه امسال از کورنوال آغاز شد، منجر به اعلام ورشکستگی اسپین آف Virgin Galactic و شروع فروش دارایی های خود در چند ماه بعد شد.

به طور کلی، تعداد پرتاب موشک در سطح جهان در حال افزایش است. در سال 2022، 40 پرتاب بیشتر از سال قبل وجود داشت که این تعداد نسبت به پنج سال قبل دوبرابر بود. در حالی که برخی از شکست ها وجود داشت، رکورد 180 موشک که با موفقیت از زمین بلند شدند، در تاریخ ثبت شد. این آمار شدیدا تحت سلطه موشک های اسپیس ایکس ایلان ماسک و دولت و شرکت های چینی بود.

مترجم:محمدزارعلی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا