به زودی شاهد نابودی کامل یخچال های هیمالیا خواهیم بود

یافته های جدید محققان در رابطه با اکوسیستم رشته کوه هیمالیا نشان می ‌دهد:یخچال ‌های طبیعی این منطقه بین سال‌ های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ نسبت به دهه قبل ۶۵ درصد سریع ‌تر ذوب شده و این موضوع محیط زیست و گونه ‌های ساکن در این منطقه را به شدت تهدید می کند.

به گزارش سیناپرس، نتایج مطالعات مرکز بین ‌المللی توسعه یکپارچه کوهستانی که روز سه ‌شنبه در کنفرانس تغییرات آب و هوایی بن ارائه شد، هشدار می ‌دهد که ممکن است تا حدود ۸۰ دصر از یخچال ‌های طبیعی هیمالیا تا پایان قرن فعلی از بین بروند.

مرکز بین ‌المللی توسعه یکپارچه کوهستانی در بیانیه ای اعلام کرد: این گزارش به سیاست گذاران هشدار می دهد که باید برای تأثیرات تغییرات آب و هوایی در زیست بوم حیاتی کوهستان، که یک چهارم جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار می دهد، آماده شوند. در شرایط فعلی، حمایت فوری بین ‌المللی و همکاری منطقه‌ ای برای پیش گیری از خسارات اجتناب ‌ناپذیر و کوتاه ‌مدت این رویداد و کمک به تلاش‌ های سازگاری جوامع حیاتی است.

گفتنی است مرکز بین ‌المللی توسعه یکپارچه کوهستانی، یک مرکز علمی و یادگیری بین دولتی محسوب می شود که به نمایندگی از مردم هیمالیا فعالیت می کند. مرکز فوق الذکر، این مطالعه را دقیق ترین ارزیابی از تغییرات شرایط کوهستانی مرتفع آسیا تا به امروز و تأثیر آن بر زندگی مردم و موجودات ساکن در این منطقه خواند.

این سازمان هشدار داد: با بدتر شدن وضعیت یخچال ‌های طبیعی، پوشش برف تا ۲۵ درصد کاهش یافته و جریان آب شیرینی را که به رودخانه ‌های اصلی از جمله هملند، آمودریا و سند می‌ رساند، کاهش می ‌دهد. شرایط پیش آمده همچنین منجر به کاهش سطح زمین های یخ زده می شود که این موضوع نیز به نوبه خود می تواند منجر به افزایش رانش زمین و سایر مشکلات زیرساختی در ارتفاعات شود.

به گزارش سیناپرس، ایزابلا کوزیل، معاون مدیر کل مرکز بین ‌المللی توسعه یکپارچه کوهستانی در بیانیه ای گفت: یخچال های هیمالیا و هندوکش جزء اصلی اکو سیستم زمین هستند. با توجه به اینکه ۲ میلیارد نفر در آسیا به آبی که از یخچال ها و برف های این منطقه تامین می شود متکی هستند، عواقب از دست دادن این یخچال ها بسیار گسترده بوده و دارای عواقبی است که نمی توان به آن فکر کرد.

کوزیل در ادامه توضیحاتش گفت: هنوز زمان وجود دارد تا رهبران جهان برای نجات این منطقه اقدام کنند. هر افزایش درجه ای از گرمایش برای یخچال های طبیعی اینجا و صدها میلیون نفر که به آنها وابسته هستند اهمیت دارد. این مطالعه نشان می ‌دهد، در کنار اقدامات کاهش فوری، ما به بودجه‌ و برنامه‌ های سازگاری و احیای اکوسیستم نیاز داریم تا منابع مالی برای پیش گیری از بحران و خسارات های ناشی از آن بسیج شود.

به گزارش سیناپرس، هشدار در مورد تاثیر تغییرات آب و هوایی بر منطقه هیمالیا به سال ۲۰۰۹ برمی گردد، زمانی که یک مطالعه به رهبری سازمان ملل اعلام کرد خشکسالی و سیل های فاجعه بار باعث از بین رفتن محصولات کشاورزی، کاهش ذخایر آب و مرگ دام ها در سراسر منطقه شده است.

مترجم: ندااظهری

منبع: upi

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا