رییس کمیسیون های دائمی پارک های علم و فناوری‌ جهاددانشگاهی؛
برنامه های حمایتی جهاددانشگاهی توسعه ای است

دکتر مسعود ابراهیمی، رییس کمیسیون های دائمی پارک های علم و فناوری‌ جهاددانشگاهی و معاون رییس جهاددانشگاهی و سرپرست سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان صبح امروز چهارشنبه ۲۴ خردادماه از پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی بازدید کرد.

دکتر مسعود ابراهیمی، رییس کمیسیون های دائمی پارک های علم و فناوری‌ جهاددانشگاهی در بازدید  از شرکت های زیرمجموعه پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی با اشاره به برنامه های حمایتی جهاددانشگاهی و سازمان ستفا اظهارداشت: برنامه های پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی حمایتی بوده و برنامه های ما نیز از جنس توسعه ای است. بنابراین سعی داریم با تامین مالی این برنامه ها را توسعه دهیم.

وی افزود: نوع نگاه ما حمایت گلخانه ای است به این معنا که شرکت هایی که وابسته به فضای پارک دارند با حمایت پارک رشد بیشتری پیدا کنند.بنابراین سرعت رشداینشرکتها باید به گونه ای باشد که پس از بلوغ رسیدن پارک را مورد حمایت قرار دهند. در واقع ما به دنبال یک حمایت دو جانبه بین پارک ها و شرکت ها هستیم.

ابراهیمی تصریح کرد: مکانیزم حمایتی پارک های ایران از شرکت ها، استاندارد قابل قبولی در سطح دنیا دارد.این گونه استانداردها و این جنس حمایت ها در کشور  کاملا مشخص است. همچنین اختصاص فضای فیزیکی به شرکت ها، تامین مالی، حمایت های قانونی و تسهیل روند قانونی ارگان های دولتی و… از این جنس حمایت هاست.

به گزارش سیناپرس، رییس کمیسیون های دائمی پارک های علم و فناوری‌ جهاددانشگاهی پس از بازدید از شرکت های مجموعه های این پارک در نشستی با رئیس و معاونان و مدیران پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی گفت: با وجود عمر کوتاه این پارک، شرکت های فناور خوبی در اینجا مشغول به فعالیت هستند که امیدورایم به زودی با حمایت پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی شاهد شکوفایی هرچه تمام تر این شرکت ها باشیم.

وی افزود: پیش از این تمرکز جهاددانشگاهی به ایجاد پارک های علم و فناوری، مراکز رشد و نوآوری و منش بود که از قبل آن سهم 15 الی 20 درصدی درآمد کسب می کرد. در پارک ها نیز بحث ماموریت گرایی مطرح بود. پارک ها و مراکز رشد، با اخذ بودجه از سازمان برنامه و بودجه، معاونت علمی و فناوری یا سایر ارگان ها، سهم دفتر مرکزی را می دادند و بقیه را صرف توسعه شرکت ها و زیرساخت ها می کردند. هرچند این رویکرد با موفقیت به سرانجام رسیده است اما اکنون حوزه آموزش جهاد آینه عبرتی برای ما محسوب می شود. این حوزه ها پیش از این به دفتر مرکزی سود می رساندند اما اکنون بودجه قابل توجهی دریافت می کنند. این چنین رویکردی اصلا استاندارد نیست. از سوی دیگر اکنون منابع کشور محدود است. بودجه ای معاونت علمی پیش از این عدد قابل توجهی بود اما اکنون این رقم اندک است بنابراین چنین رویکردی باید اصلاح شود.

وی افزود: پارک های علم و فناوری باید پیش از اینکه به شرکت ها کار تجاری سازی یاد دهند، خودشان نیز کار تجاری انجام دهند. بودجه پارک ها باید مستقل باشد و در عین حال به دفتر مرکزی نیز کمک کنند. اکنون ده ها پارک علم و فناوری، صدها مرکز رشد و شتاب دهنده در دنیا به صورت خصوصی اداره می شوند. اتفاقی که اکنون در کشور ما نیز رخ می دهد. این مراکز ایده ها را می گیرند، آموزش و مشاوره می دهند. نهایتا با تولید محصول، پارک و مراکز رشد و … منتفع می شوند.

ابراهیمی تصریح کرد: رویکرد جدید ما در سازمان ستفا به عنوان بازوی اقتصادی جهان این است که با این نگاه کمک حال مجموعه ستاد باشیم. اکنون دو پارک البرز و کرمانشاه از فضای فیزیکی خوبی برخوردار هستند. باید برای فضای فیزیکی پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی نیز تدبیری انجام دهیم تا پاسخگوی نیازهای شرکت ها باشد و با مدل اقتصادی پیش برود.

ابراهیمی یادآورشد: بخش خصوصی از سرمایه خودش سرمایه گذاری می کند و مدل اقتصادی دارد. اگر این مدل ها را در سه پارک جهاددانشگاهی و مراکز رشد و منش پیاده کنیم، می توانیم با پیاده سازی ایده ها، رونق اقتصادی داشته باشیم. البته اجرای این طرح ها یک سری ملزومات حقوقی و قانونی و بودجه ای نیاز دارد که باید پیرامون آن نیز تدابیری بیندیشیم.

معاون رییس جهاددانشگاهی و سرپرست سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان گفت: حوزه صنایع فرهنگی از جمله حوزه هایی است که می تواند با صرف هزینه ای کمتر نسبت به حوزه هایی مانند نفت، پتروشیمی و …. ارزش افزوده خوبی ایجاد کند. وقتی برای این شرکت ها تامین مالی خوبی صورت بگیرد، رشد پیدا می کنند و سرمایه شان  نیز در یک افق زمانی به پارک، شرکت ها و …. برگردانده خواهد شد.

وی افزود: ما قصد داریم حوزه تامین مالی و روابط بین الملل مان را در سطح ستاد تقویت کنیم. حتما برنامه هایی هم که در این پارک تدارک دیده شده می تواند کمک قابل توجهی به توسعه بازارها و محصولات صنایع فرهنگی داشته باشد.

وی بیان کرد: یکی از ملزوماتی که اکنون در این حوزه وجود دارد این است که پارک ها، مراکز رشد و منش با سیاست گذاری مناسب، نظارت و ارزیابی شوند از اینرو درصدد ایجاد سامانه ای در سطح ستاد هستیم که طی 3 الی 4 ماه آینده راه اندازی می شود. اطلاعات تمامی شرکت ها روی این سامانه قرار می گیرد و نظارت و ارزیابی نیز می شوند. گاهی بحث تامین مالی و حاکمیتی از عهده پارک ها خارج است که ما می توانیم به این مساله ورود پیدا کنیم و این مشکل ها را برطرف کنیم.

ابراهیمی گفت: پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی اکنون در زمینه برگزاری جشنواره ها اقدامات خوبی انجام داده است. جشنواره بسته بندی از جمله آنهاست. ما در سطح حاکمیتی این آمادگی را داریم تا این جشنواره را به صورت برند در سطح ملی مطرح کنیم. امیدواریم این چنین رویدادی در وهله نخست در تقویم های جهاددانشگاهی و ملی و در مراحل بعدی در سطح منطقه و بین المللی جایگاهی کسب کند.

وی درباره پردیس های این پارک نیز اظهار داشت: این پردیس ها از ظرفیت قانونی مناسب و فوق العاده ای برخوردار هستند. امیدواریم بتوانیم در راستای اهداف جهاددانشگاهی از این پردیس ها استفاده کنیم. پردیس های این پارک در سطح ملی می توانند بنابر پتانسیل های هر استان، با برنامه ریزی ایجاد شوند.

رییس کمیسیون های دائمی پارک های علم و فناوری‌ جهاددانشگاهی همچنین درباره فعالیت خبرگزاری سیناپرس در این راستا نیز گفت: سیناپرس یک خبرگزاری تخصصی در حوزه علم و فناوری است که می تواند به عنوان بازیگر علم و فناوری در شکل گیری فضای زیست بوم فناوری نقش آفرینی کند.

توسعه پردیس های پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی

به گزارش سیناپرس، دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو، رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی نیز در این نشست گفت: عامل اصلی اندیشه و ایجاد پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی، ضعف کشور در حوزه هنر بود. برخلاف همه کشورهای دنیا، بخش فرهنگ در کشور ما کمک به گیر (نه مولد) است. همین امر مساله باعث شد تا ما به فکر تاسیس این پارک بیافتم و به سختی مجوز احداث آن  را با دو ویژگی مهم” فعالیت در عرصه ملی” و” منحصر به فرد بودن در صنایع فرهنگی” از آموزش عالی کشور بگیریم. اکنون این پارک در حوزه فناوری های نرم و صنایع فرهنگی مرجع شناخته شده و همه دستگاه های فرهنگی که به وزارت علوم متصل هستند و شرکت های دانش بنیان به این پارک مادر ارجاع داده می شوند.

وی افزود: سیاست اصلی امسال ما، ورود به بحث صادرات صنایع فرهنگی است. مقدمات این کار را نیز هم اکنون فراهم کرده ایم. نخستین اقدام عملی ما، برگزاری جشنواره ظرفیت های صادراتی صنایع فرهنگی است که 16 مرداد امسال برگزار می شود. اکنون فراخوان هایی برای برگزاری این جشنواره داده ایم و از شرکت های خارجی دعوت به عمل آورده ایم.  گام بعدی ما مربوط به بحث حضور پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور است. در حال حاضر 3 الی 4 هزار کانون فرهنگی هنری در کشور وجود دارد که قرار است حوزه فناوری این پایگاه ها برعهده این پارک باشد.

وی اظهارداشت: یکی دیگر از اقدامات ما ایجاد شهرک صنعتی در استان تهران است. همچنین در نظر داریم امسال پردیس های این مجموعه را توسعه دهیم. اکنون 34 واحد در استان ها داریم که به صورت عادی کار کوچکی انجام می دهند، این واحدها می توانند پایگاه پردیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی باشند.

تجاری سازی؛ حلقه گمشده حوزه صنایع فرهنگی و خلاق

به گزارش سیناپرس، دکتر عزیز اله جعفری، معاون هماهنگی و توسعه پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی نیز در این نشست گفت: سال گذشته ماموریت ملی از سوی وزارت عتف مبنی بر” پایش و نظارت حوزه فناوری های نرم  و صنایع خلاق” به این پارک محول شد. در این راستا یکی از بحث هایی که به زودی به نتیجه می رسد، بحث زیست بوم و توسعه سند زیست بوم زیربخش های توسعه فرهنگی است. کار بعدی ما ایجاد شهرک فناوری های نرم است که به امید خدا به زودی نهایی شده و در تهران احداث شود تا با توجه به ظرفیت های این مجموعه، در بحث صادرات محصولات صنایع فرهنگی و خلاق کشور گام های اساسی برداریم. ایجاد این شهرک در دل جهاددانشگاهی کار بزرگی است که امیدواریم هرچه زودتر این مهم به تحقق بپیوندد.

برزین ضرغامی، مشاور رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی نیز در این نشست گفت: طراحی مسابقات و اقدامات موثر پارک در این زمینه امتیاز خاصی برای جهاددانشگاهی محسوب می شود. امیدواریم این امتیاز را بیشتر پرورش دهیم. بخشی از برنامه ما در افق 1404 دانشی است. مجموعه پارک به دنبال این مساله است که این بخش از چشم انداز افق 1404 را عملیاتی کند. در این قسمت نیاز به آمادگی و مشورت شما داریم.

دکتر ابراهیم نبیونی، معاون فناوری پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی نیز در این نشست اظهارداشت: سال گذشته پیرو اخذ مجوز در حوزه پایش و نظارت و بحث زیست بوم، سه اتفاق مهم در این پارک رخ داد. نخست، تفاهم نامه سه جانبه‌ای میان پارک، وزارت عتف و مرکز فرش ایران منعقد شد. طبق این تفاهم نامه در استان ها مراکز نوآوری و کارآفرینی راه اندازی می شود. دوم، بنا داریم با حوزه صنایع دستی، وزارت میراث و وزارت عتف در همه استان ها مراکز نوآوری صنایع دستی ایجاد کنیم.

وی افزود: ما برای تحقق این دو کار مهم نمی توانیم به تنهایی اقدامی کنیم و باید از ظرفیت های جهاددانشگاهی استان ها نیز بهره ببریم. در حال حاضر مجموعه جهاددانشگاهی در حوزه آموزش به یک رکود شدید رسیده است. متاسفانه بسیاری از این مجموعه های آموزشی تعطیل شده اند یا از ظرفیت شان به طور کامل استفاده نمی کنند. ما تصور می کنیم مجموعه پارک و سازمان ستفا بتواند در این زمینه کمک کننده باشد.

وی یادآورشد: سوم، پیرو نمایشگاهی که شهریورماه سال گذشته در کیش داشتیم، وزارت علوم پیشنهاد داد، با توجه به اخذ مجوز پردیس کیش، فعالیت تجاری سازی در حوزه خلیج فارس نیز به پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی محول شود. ما به صورت پایلوت کشور امارات را انتخاب کردیم و قرار شد این موضوع را به کشورهای دیگر نیز تعمیم دهیم. طبق جلسات متعددی که برگزاری کردیم، به این تفاهم رسیدیم که در حوزه هیات تجاری، حضور در نمایشگاه و صادرات، از توانمندی دو شرکت ایرانی مستقر در این کشور و ظرفیت های پارک و جهاددانشگاهی استفاده کنیم.

دکتر مظاهر بابایی، مدیر پردیس کیش نیز در این برنامه گفت: ظرفیتی که حوزه فعالیت ما در پردیس کیش دارد و اتفاق هایی که در این مدت رخ داده، می تواند باعث یک رویکرد بسیار عالی در سطح کشور باشد. اکنون حلقه گمشده حوزه صنایع فرهنگی و خلاق مربوط به بحث تجاری سازی این حوزه در سطح کشور است. مطمئنا تکمیل این اکوسیستم باعث شکوفایی صنایع فرهنگی می شود. در حال حاضر ما در جزیره کیش مشکلاتی در زمینه تامین زیرساخت ها داریم که امیدواریم با حمایت پارک و مجموعه ستفا این زیرساخت ها فراهم و در سالروز تاسیس جهاددانشگاهی، پردیس کیش افتتاح شود.

گزارش: فرزانه صدقی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا