کشف آثار دوره ساسانی در افغانستان

سرزمین تاریخی افغانستان در طول تاریخ همواره بخشی از ایران محسوب شده و حتی امروزه نیز در مجموعه ایران تاریخی قرار می گیرد. اشتراکات تاریخی، فرهنگی و مذهبی دو کشور به اندازه ای در یکدیگر تنیده است که مطالعه تاریخی یکی از آن ها بدون توجه به دیگری ممکن نیست.

به گزارش سیناپرس، باستان شناس وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در حین کاوش در منطقه خاک جبار کابل سه مکان تاریخی را کشف کرد. بررسی های اولیه نشان می دهد: آثار کشف شده از این مکان‌ های تاریخی احتمالا متعلق به قرون اول تا پنجم میلادی باشد و به دوران کوشانی ‌ها مقارن با عصر ساسانی برمی‌ گردد.

ذبیح الله سادات، سرپرست باستان شناسی وزارت اطلاعات و فرهنگ در این رابطه به خبرنگاران گفت: در کاوش های مقدماتی، یک استوپا، قطعات سفالی، برج های تاریخی و یک دیوار از سطح زمین نمایان شده است. کشف بقایای این آثار نشان می دهد که شهری در این مکان های تاریخی در دل زمین وجود داشته است.

سادات در ادامه توضیحاتش گفت:این مکان ‌های تاریخی فهرست ‌بندی می ‌شوند و باستان ‌شناسان برای اکتشافات بیشتر و بررسی آثار تاریخی احتمالی از این مکان به کاوش‌ های خود ادامه خواهند داد.

به گزارش سیناپرس، اخیراً وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان بارها آثار و اماکن تاریخی این کشور را گنجینه معنوی افغانستان خوانده و گفته است که برای حفاظت و مرمت آن ها از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.

گفتنی است در دوره ساسانیان ارتباط فرهنگی ، هنری و سیاسی بسیار نزدیکی میان دولت های ایران و کوشان برقرار بود. شواهد و مدارک باستان شناختی فراوانی حاکی از حضور همه جانبه فرهنگ ایرانی در این سرزمین است. کشف تعداد زیادی سکه با خط پهلوی و نقوش پادشاهان ساسانی که به سکه های پارسو کوشانی مشهور هستند گواهی از این دارد که پس از تصرف مناطق شمال و شمال غربی هند توسط ساسانیان ، حکمرانان افغانستان و بخش های شمال هندوستان، شاهزادگان ساسانی بودند و شواهد و تحقیقات انجام شده روی این سکه ها گواه حضور ولیعهد ساسانی در این منطقه است که با نام خود سکه ضرب می کرده و به نوعی پیش از رسیدن به پادشاهی در این منطقه تمرین حکمرانی می کرده است . به گزارش سیناپرس، نام بسیاری از پادشاهان ساسانی بر روی این سکه ها درج شده است که تاریخ ضرب آن ها مربوط به زمان پیش از تاجگزاری رسمی آن ها در ایران است.

باید توجه داشت پادشاهان کوشانا تا قرن چهارم میلادی در پنجاب و کابل حکمرانی می کردند و خراج گذار و زیر مجموعه ساسانیان به شمار می رفتند . البته بر اساس برخی از متون تاریخی و به اعتقاد برخی از پژوهشگران ، ارتباطات ساسانیان و پادشاهان کوشانا بسیار فراتر از موارد ذکر شده بوده و در اوایل قرن چهارم میلادی ؛ هرمز دوم (۳۰۱ تا ۳۱۰ میلادی ) دختر یکی از پادشاهان کوشانا را به همسری بر می گزیند.

گزارش: دکتر احسان محمدحسینی – باستان شناس

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا