گرمایش زمین منجر به گرانی کاکائو و قهوه می شود

در حال حاضر پدیده گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی یکی از اصلی ترین دغدغه های بشر در کره زمین محسوب می شود اما به نظر می رسد این شرایط منجر به تاثیرات نامطلوب در حوزه کشاورزی شده و منجر به گران شدن برخی محصولات مانند قهوه و کاکائو شود.

به گزارش سیناپرس، بررسی بازار خوراکی های پر طرفداری مانند  قهوه، شکلات و میان وعده های حاوی این مواد نشان می دهد؛ طی سال های گذشته همواره شاهد رشد قیمتی این محصولات بوده ایم و کارشناسان پیش بینی می کنند، بازگشت ال نینو و چشم انداز هوای گرمتر و خشک تر در کشورهای تولید کننده اکنون تهدیدی جدی برای تشدید افزایش قیمت و  محدود شدن عرضه این محصولات است.

طی سال های اخیر شرایط به نوعی رقم خورده که برای نمونه در بریتانیا، خرده فروشان برای جلوگیری از سرقت، شیشه های قهوه فوری را در جعبه های امنیتی قفل می کنند. در ژاپن، فروش محصولات Tropicana به دلیل کمبود مواد اولیه به حالت تعلیق در آمده و در آلمان، سازندگان شکلات و بیسکویت از افزایش هزینه های شکر و کاکائو شکایت دارند.

این تنها گوشه ای از شرایط بازار این کالاها است که علی رغم روند کاهش تورم جهانی مواد غذایی مانند نان و ماکارونی، همچنان گران می شوند. در این هفته، قیمت قهوه روبوستا به بالاترین سطح از سال ۲۰۰۸ افزایش یافت و این مساله باعث شد که خریداران در سرتاسر جها، نوشیدنی مورد علاقه خود را با قیمت بیشتری خریداری کنند.

با توجه به گرمایش زمین و شروع پدیده ال نینو انتظار می ‌رود تولید قهوه روبوستا در برزیل ۵ درصد کاهش یابد، در حالی که پیش ‌بینی می ‌شود که در اندونزی، دومین صادرکننده بزرگ قهوه در جهان، تولید ۲۰ درصد کاهش یابد. این امر همراه با کاهش ذخایر در ویتنام، از دیگر تولید کنندگان اصلی قهوه، احتمالاً قیمت ها را بالا نگه می دارد.

به گزارش سیناپرس، از سوی دیگر برای کارخانه های شکلات سازی شرایط بدتر بوده و پیش بینی ناشی از شروع پدیده ال نینو نیز می تواند منجر به بدتر شدن شرایط شود.

به گفته فواد محمد ابوبکر، رئیس شرکت بازاریابی کاکائو غنا، تولید دانه های کاکائو در غرب آفریقا  ممکن است در فصل آینده در اثر آب و هوای نامساعد تا ۸ درصد کاهش یابد. قیمت کاکائو در این فصل پس از برداشت نا امید کننده در ساحل عاج، بزرگترین صادرکننده این محصول، به بالاترین میزان در هفت سال گذشته رسید.

اما در میان اقلام صبحانه، آب پرتقال احتمالاً بالاترین افزایش قیمت را به دنبال کمبود عرضه سرسام آور ناشی از بیماری و خسارت طوفان در ایالت فلوریدا، بزرگترین تولید کننده پرتقال در جهان را داشته است. این امر باعث شد که معاملات آتی رکورد ۵۶ ساله قیمت را شکانده و در حال حاضر امیدی به کاهش قیمت این محصول وجود ندارد..

به گزارش سیناپرس، مارکوس فاوا نئوس، محقق دانشگاه سائوپائولو، در این رابطه گفت: ما انتظار افزایش عمده عرضه را نداریم، در حالی که تقاضا می تواند به ویژه در بخش های کم درآمد جمعیت که توانایی پرداخت چنین قیمت های بالایی را ندارند، کاهش یابد.

مترجم: ندا اظهری

منبع: time

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا