این پلتفرم هوش مصنوعی می تواند سیل بعدی را پیش بینی کند

سیل اروپا در سال 2021 که مناطق وسیعی از آلمان و بلژیک را تحت تأثیر قرار داد، جان 209 نفر را گرفت و بیش از 30 میلیارد یورو خسارت به بار آورد. سیل‌های فاجعه‌باری مانند این هر روز بیشتر و بیشتر رایج می‌شود، همانطور که نمونه های زیادی از آن را در کشور خودمان نیز شاهد هستیم، زیرا تغییرات آب و هوا و محیط زیست، فراوانی و شدت رویدادهای شدید آب و هوایی را افزایش می‌دهد.

به گزارش سیناپرس، در حالی که راه حل آسانی برای جلوگیری از سیل وجود ندارد، اما راه هایی وجود دارد که می توانیم برای مقابله با آن آماده شویم. یکی از شرکت‌هایی که با این چالش روبرو می‌شود، استارتاپ فناوری آب و هوا نروژی 7Analytics  است. این استارت آپ که در سال 2020 توسط تیمی از دانشمندان داده و زمین شناسان تأسیس شد، با هدف کمک به شهرداری ها و کسب و کارها در پیش بینی بهتر سیل و به حداقل رساندن آسیب به زیرساخت ها بوجود آمده است.

پیشنهاد اصلی این استارت‌آپ طرحی موسوم به FloodCube است، سیستمی که هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی را در مقادیر وسیعی از زمین و داده‌های کاربری زمین به منظور پیش‌بینی چگونگی وقوع سیل در آینده اعمال می‌کند. در حالی که پیش‌بینی آب و هوا به شما می‌گوید چه زمانی طوفان نزدیک می‌شود، 7Analytics  دقیقاً به شما می‌گوید که چگونه آب حاصل از این طوفان در محل زندگی شما شما با دقتی در مقیاس متر حرکت می‌کند.

پیشرفت‌های اخیر در قدرت محاسباتی و هوش مصنوعی نمی‌توانست در زمان بهتری برای این استارت‌آپ رخ دهد. Jonas Aas Torland، یکی از بنیانگذاران  7analytics می‌گوید: این فناوری‌ها ما را قادر می‌سازند تا داده‌ها را تجزیه و تحلیل کنیم و بینش‌های پیش‌بینی‌کننده برای وقوع سیل را به روشی تولید کنیم که تا چند سال پیش غیرممکن بود.

در حالی که تعداد انگشت شماری از شرکت‌های دیگر در ایالات متحده و استرالیا در این فضا فعالیت می‌کنند، جوناس می‌گوید که هیچ یک از آنها داده‌هایی با وضوح بالا ارائه نمی‌دهند و دائماً داده‌ها را برای توضیح تغییرات فیزیکی در چشم‌انداز دوباره پردازش نمی‌کنند.

برای دولت ها یا مشاغلی که به دنبال به حداقل رساندن آسیب به زیرساخت ها هستند، ارزش این بینش های پیش بینی را نمی توان دست کم گرفت. جوناس در این باره می گوید: «دانستن از چگونگی وقوع سیل در آینده به شما زمانی بسیار طلایی برای برنامه ریزی و پیشگیری را هدیه می دهد.

او می‌گوید: پلتفرم ما می‌تواند به شما بگوید که آیا سیل در منطقه مورد نظر شما رخ می‌دهد و هشدارهایی را 72 ساعت قبل از آن صادر می‌کند تا بتوانید تمام اقدامات لازم را برای محافظت از عزیزان، کارمندان و دارایی‌هایتان انجام دهید.»

این بینش‌ها همچنین مورد توجه بیمه‌گران است، که همیشه به دنبال راه‌های دقیق‌تری برای پیش‌بینی خطرات آتی برای دارایی‌ها هستند.

تا کنون، 7Analytics  با شرکت‌هایی مانند شهرداری برگن، غول ساخت‌وساز بین المللی Skanska و اخیراً شرکت نفتی فرانسوی  توتال قرارداد بسته است. این استارت آپ در اولین دور سرمایه گذاری خود در سال گذشته 2.5 میلیون یورو بدست آورد و به نظر می رسد مشتریان خود را هم در اروپا و هم در ایالات متحده افزایش دهد.

انطباق با واقعیت آب و هوایی جدید

سرمایه‌گذاران در تلاش برای کاهش انتشار کربن، تریلیون‌ها دلار را برای فناوری‌های کاهش اثرات مخرب آب و هوا مانند انرژی‌های تجدیدپذیر و خودروهای الکتریکی خرج می کنند. این کار اگرچه ضروری است، اما اذعان فزاینده ای وجود دارد که سرمایه گذاری در فناوری هایی که به بشریت کمک می کند تا با آب و هوای متغیر سازگار شود، یک اولویت به همان اندازه فوری است.

به گزارش سیناپرس، با این حال، در سال 2021، کمتر از 50 میلیارد دلار – یا فقط 10٪ از کل بودجه آب و هوا – به اقدامات سازگاری مانند جلوگیری از سیل و آتش سوزی جنگلی، کشاورزی انعطاف پذیر، و تامین آب پاک اختصاص یافت.

این تا حدی به این دلیل است که سرمایه‌گذاری در فناوری سازگاری با آب و هوا اغلب به عنوان قلمرو سازمان‌های غیردولتی و دولت در نظر گرفته می‌شود، نه سرمایه خصوصی، که این موضوع تا حدی به دلیل این تصور نادرست که پولی برای کسب درآمد در این راه وجود ندارد. اما به نظر می رسد که این چشم انداز در حال تغییر است.

مترجم: محمد زارعلی

شرکت بیل گیتس Breakthrough Energy Ventures سال گذشته متعهد شد که دامنه خود را به فناوری‌های سازگاری با آب و هوا گسترش دهد، در حالی که شرکت فناوری آب Gradiant – که به شرکت‌ها در کاهش مصرف آب کمک می‌کند – ماه گذشته پس از افزایش 225 میلیون دلاری، به وضعیت «تک شاخ» رسید.

میشل دی بروین، مدیر پورتفولیوی شرکت سرمایه‌گذاری هلندی Robeco، می‌گوید که بلایای آب و هوایی اخیر یک زنگ بیدارباش است و توجه بیشتر به سازگاری را معطوف می‌کند.

جوناس معتقد است که راه حل هایی مانند پلت فرم پیشگیری از سیل بخشی از این موج جدید فناوری سازگاری با آب و هوا است. این استارت‌آپ هم‌اکنون در حال برنامه‌ریزی دور سرمایه‌گذاری سری A برای سال آینده است و به دنبال توسعه پیشنهادات خود برای پیش‌بینی زمین لغزش و سایر خطرات طبیعی است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا