شیوع پشه سالک آینده کودکان بافت تاریخی را تهدید میکند

میزان ابتلا به سالک در منطقه ۸ شیراز یعنی منطقه تاریخی سنگ سیاه، از برخی محروم ترین روستاهای کشور نیز بیشتر است؛ از این رو می توان اظهار داشت برای محرومیت زدایی نیازی نیست به روستاها و حاشیه شهرها سر زد، بلکه در فاصله چند دقیقه ای از حرمین مطهر و دفتر شورای اسلامی شهر شیراز، خیلی از خانواده ها درگیر پشه سالک می باشند و با مشکلات عدیده ای روبرو هستند.

فرنوش دارایی، فعال اجتماعی و مدیر مؤسسه پیشگیری از آسیب های اجتماعی شمیم لحظه های ماندگار مستقر در محله سنگ سیاه شیراز در گفتگو با خبرنگار سینا پرس فارس، از تجمع و رشد پشه ها از جمله سالک و شیوع آن در محله تاریخی فرهنگی سنگ سیاه به ویژه در ایام گرما ابراز نگرانی کرد و مهمترین عامل آن را مشکلات بهداشتی و وجود نخاله های ساختمانی و زباله ها دانست.

وی تصریح کرد: از آنجا که در این محله و بافت تاریخی بیشتر خانه ها مخروبه هستند و بازسازی تعدادی از اماکن و منازل و کف سازی کوچه ها در حال انجام است، باعث تجمیع زباله و نخاله شده است که این مسأله و آلودگی آب انبار حاجی به وجود سالک در محله دامن میزند.

محرومیت زدایی را از بافت تاریخی شروع کنید‍

دارایی با اشاره به اینکه مردم بافت تاریخی از اکثر خدمات فرهنگی، تفریحی، ورزشی، پارک، فضای سبز و غیره نسبت به دیگر مناطق شهر، محروم هستند، گفت: امروز می طلبد مسئولان و متولیان بافت تاریخی شهر، مدیریت مؤثر و کارآمد آن را نیز عهده دار شوند و حداقل بهداشت و خدمات حوزه سلامت را تامین و مجدانه در رفع مشکلات بافت تاریخی ورود نمایند. چرا که برای شهروندان عادی و فعالین اجتماعی محدودیت های زیادی در این زمینه وجود دارد.

این فعال اجتماعی در ادامه بیان داشت: جمع آوری زباله و نخاله های ساختمانی عمدتا به صورت نامنظم و گاهی طی یکی دو ماه بطول می انجامد و حتی جمع آوری زباله ها در کوچه‌های این بافت تاریخی که باریک و بسیار کم عرض است به سختی و عمدتا توسط نیروهای مردمی صورت می گیرد.

مدیر مؤسسه پیشگیری از آسیب های اجتماعی شمیم لحظه های ماندگار مستقر در محله سنگ سیاه شیراز، بافت تاریخی سنگ سیاه را بسیار ارزشمند عنوان کرد و افزود‌: این محله‌ که در مجاورت حرمین احمدی و محمدی قرار دارد و بناهای گران بها در آن واقع شده و یکی از مراکز گردشگری شیراز می‌باشد؛ حال بسیار ناخوشایندی دارد.

چه میراثی گرانبهاتر از چهره معصوم کودکان برای حفظ و نگهداری

وی خاطرنشان کرد شیوع سالک، که اکثرا صورت کودکان و سالمندان را نشانه می گیرد، جدا از درد جسمی، زیبایی را از چهره کودکان معصوممان می گیرد و باعث درد و آلام روحی و روانی و کاهش اعتماد به نفس آنان در بزرگسالی می‌شود.

گفتنی است؛ سالک یا لیشمانیوز یک عفونت انگلی پوست است که توسط پشه خاکی منتقل می‌ شود و ایجاد ضایعه پوستی می‌‌کند.

گزارش: فتانه حق پرست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا