حمایت بنیاد ملی نخبگان از هسته‌ها و اندیشکده‌های علوم انسانی

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان گفت: در دور جدید فعالیت‌های بنیاد، از نهادهای نخبگانی به عنوان واحدهای توانمندساز حمایت می‌شود.

اختتامیه پنجمین دوره محراب‌اندیشه با حضور ناصر باقری‌مقدم قائم مقام بنیاد ملی نخبگان، حجت‌الاسلام کرمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران، علی اسدی رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و جمعی از دانشجویان این دانشگاه برگزار ‌شد.

در این مراسم، ناصر باقری‌مقدم؛ قائم مقام بنیاد ملی نخبگان گفت: راه‌حل مشکلات کشور را باید در شاخه‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی جست‌وجو کرد.

وی افزود: فضای امروز کشور با فعالیت‌های اندیشکده‌ای در حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی انطباق بسیار خوبی دارد و خوشبختانه نشست‌ها و جلسات متعددی در این حوزه برگزار می‌شود. این فضا هم برای افراد فعال در حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی و هم برای کشور مفید خواهد بود.

باقری‌مقدم با بیان اینکه بنیاد ملی نخبگان راهبردهای متنوعی دارد، ادامه داد: بنا به دلایل مختلف، در سال‌های گذشته رویکرد بنیاد ملی نخبگان بیشتر به سمت حمایت و پشتیبانی از مستعدان رشته‌های فنی و مهندسی بوده، به‌طوری‌که در پایگاه‌های اطلاعاتی این بنیاد، اغلب اجتماع ۶۵۰۰۰ نفره نخبگانی را متخصصان و مستعدان حوزه‌های علوم فنی و مهندسی تشکیل می‌دهند و سهم علوم انسانی بسیار کم است، اما با اصلاح رویکردها، از سال گذشته، اقدامات، فرآیندها و برنامه‌های متنوع و مختلفی برای شناسایی، هدایت و حمایت از اجتماع نخبگانی شاخه‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی طراحی شده که بخشی از آنها در حال اجرا است.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با اشاره به ظرفیت‌های دانشگاه تهران در حوزه علوم انسانی نیز تأکید کرد: با توجه به اینکه دانشگاه تهران بر اساس شاخص‌های مختلف، از جمله مهمترین دانشگاه‌های کشور در حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی است، بنیاد تلاش دارد در قالب همکاری با این دانشگاه و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، برنامه‌ها و طرح‌های متنوعی را در حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی اجرا کند.

وی تأکید کرد: بنیاد ملی نخبگان پیشتر برنامه‌های خود را برای حمایت از افراد مستعد و نخبه و رسیدن آنان به مرحله اثرگذاری در جامعه بومی طراحی می‌کرد اما در دور جدید علاوه بر افراد، نهادهای نخبگانی نیز مورد حمایت بنیاد ملی نخبگان قرار خواهند گرفت و بر این اساس از هسته‌ها و اندیشکده‌های علوم انسانی نیز به عنوان واحدهای توانمندساز حمایت می‌شود تا این واحدها در کشور تعریف و سپس بر اساس میزان اثرگذاری، رتبه‌بندی شوند، در نهایت هر کدام از این واحدها بر اساس امتیازات کسب شده می‌توانند از حمایت‌های بنیاد ملی نخبگان بهره‌مند شوند.

باقری‌مقدم با اشاره به مزیت‌های اندیشکده‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی، گفت: تیم‌سازی، جوانگرایی و حل مسائل کشور با نگاه چند بعدی، از مزایای اصلی این اندیشکده‌ها است اما این نوع فعالیت آسیب‌های مختلفی نیز دارد. به عنوان نمونه در برخی موارد راه‌حل‌های ارائه‌شده توسط آنها سطحی است و این در حالیست که یک اندیشکده برای آن‌که بتواند در کشور اثرگذار باشد، باید بتوانند راه‌حل‌های نوآورانه اما عمیق و پخته ارائه دهد.

وی اضافه کرد: مسئله بعدی، استقلال مالی اندیشکده‌ها و دستیابی آنها به منابع مالی است تا بتوانند به حیات خود ادامه دهند. بنابراین این اندیشکده‌ها باید با مفهوم کسب‌وکار و نظام کسب‌وکار آشنا باشند. علاوه بر این موارد، سیاسی شدن یکی دیگر از آسیب‌های جدی در کمین این اندیشکده‌ها است چراکه اساساً آنها ظرفیت سیاسی شدن بسیار بالایی دارند از این رو همواره باید تلاش کنند استقلال رأی و اندیشه خود را حفظ کنند.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در پایان خاطرنشان کرد: اثرگذاری اندیشکده‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی به استمرار و تداوم فعالیت‌ها نیاز دارد.

شایان ذکر است، در این مراسم که با ارائه تیم‌های فعال آینده روشن ١۴٠١ در سالن فردوسی دانشکده ادبیات پردیس مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد، پاویون تخصصی بنیاد ملی نخبگان، مرکز نوآوری شروع، مرکز رشد اندیشکده علوم‌ انسانی و مجموعه کوثر تشکیل شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا