صخره های مرجانی، تنوع زیستی پنهان زمین را آشکار می کنند

صخره های مرجانی غیر از ماهی ها، نقاط محبوبی برای زندگی سایر آبزیان نیز هستند. محققان دریافتند:ماهی ها و مرجان ها در صخره های اقیانوس آرام ممکن است نزدیک به 3 میلیون نوع باکتری را در خود جای داده باشند.

به گزارش سیناپرس، پیر گالاند، میکروبیولوژیست از دانشگاه سوربن در پاریس، در یک کنفرانس خبری گفت: این بدان معناست که دانشمندان به شدت زیستگاه میکرو اورگانیزم ها (جانداران میکروسکپی) در زمین را دست کم می گیرند. آمار جدید تعداد باکتری‌هایی که در صخره‌های مرجانی اقیانوس آرام زندگی می‌کنند به تنهایی در حد تخمین‌های فعلی برای تنوع میکروبی کل زمین است و نشان می‌دهد که تعداد باکتری‌های موجود در این سیاره به‌طور تصاعدی بسیار بیشتر از آنچه که قبلا تصور می‌شد است.

صخره های مرجانی از متنوع ترین اکوسیستم های روی زمین هستند و میکروب ها برای سالم نگه داشتن موجودات خاص و زیبایی که در آنجا زندگی می کنند، کلیدی به حساب می آیند. باکتری ها می توانند به مرجان ها کمک کنند تا مواد مغذی مورد نیاز خود را برای زنده ماندن یا محافظت در برابر بیماری دریافت کنند. یک دوز پروبیوتیک دریایی طبیعی می تواند مرجان ها را از استرس گرمایی کشنده محافظت کند.

اما تنوع زیستی این میکروب های ساکن در صخره ها نامشخص است. اکثر مطالعات گونه های جانوری را در یک منطقه کوچک بررسی می کنند یا فقط بر روی یک گونه تمرکز می کنند. و انجام نظرسنجی های جهانی نیز برای بدست آوردن آمار دقیق، کاری سخت و غیر دقیق است.

در طی جست و جوی موسوم به «تارا» در اقیانوس آرام از سال 2016 تا 2018، پروفسور گالاند و همکارانش از 99 صخره مرجانی بازدید کردند. در هر سایت، آنها نمونه هایی از پلانکتون، سه گونه مرجانی و دو گونه ماهی جمع آوری کردند و نهایتا 5392 نمونه جمع آوری شد. سپس این تیم بر اساس تفاوت‌های ژنتیکی میان میکروب‌ها، تعداد انواع باکتری‌ها را در هر نمونه دسته‌بندی کردند.

جنیفر بیدل، بوم‌شناس میکروبی در دانشگاه دلاور که در این مطالعه شرکت نداشت، می‌گوید: کلمه گونه واقعاً برای میکروب‌ها کارایی خوبی ندارد. مقایسه ویژگی های فیزیکی مانند شکل یا رنگ برای جدا کردن چنین موجودات کوچک و میکروسکپی به گونه های متمایز، کاری دشوار است.

به گزارش سیناپرس، اما نهایتا تجزیه و تحلیل های ژنتیکی بیش از 540000 گونه باکتریایی را شناسایی کرد که روی سه نوع مرجان زنده زندگی می کنند. این تعداد به تنهایی – جمع آوری شده از بخش کوچکی از صخره‌های فونا در اقیانوس آرام – حدود 20 درصد تخمین‌های کنونی از همه باکتری‌های ساکن روی زمین را تشکیل می‌دهد که از 2.72 میلیون تا 5.44 میلیون متغیر است! این تیم محاسبه کرد که بر اساس تعداد گونه‌های ماهی و مرجان‌ها در غرب و مرکز اقیانوس آرام، صخره‌های مرجانی از این اقیانوس به تنهایی ممکن است حداقل ۲.۸ میلیون نوع باکتری را در خود جای دهند.

گالاند گفت: چنین تنوعی ممکن است نوعی “بیمه زیست محیطی” برای صخره های مرجانی باشد. برای مثال، چندین نوع باکتری ممکن است به یک روش به پولیپ مرجانی کمک کنند تا در شرایط کمبود غذا، به حیات خود ادامه دهد، مانند اطمینان از دریافت یک ماده مغذی کلیدی برای موجودات سازنده مرجان. با تنوع بسیار زیاد، برخی از باکتری‌های جدید ممکن است به راحتی بتوانند جایگزین باکتری‌هایی شوند که در شرایطی مانند دمای بالا از بین رفته اند.

گالاند می‌گوید : تخمین‌های جدید ممکن است همچنان تنوع میکروبی در صخره‌های اقیانوس آرام را کمتر از عدد واقعی شان نشان دهد. شمردن چیزی که با چشم غیرمسلح نامرئی است کاری بس دشوار است و ابزارهای آزمایشگاهی برای مشاهده مواد ژنتیکی اغلب موجوداتی را که دانشمندان از وجود آنها بی اطلاع هستند را خود بخود حذف می کنند. ما همیشه با روش های مرسوم شمارشمان میکروب‌ها را کمتر از آنچه که هستند، شماریم.»

مترجم: محمد زارعلی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا