این ساختمان 100درصد قابل استفاده مجدد است

شرکت معماری هلندی MVRDV به تازگی ساختمانی به نام “ماتریکس یک” را ساخته است. این ساختمان یک بلوک برج 6 طبقه، با مصرف انرژی کم، اداری و آزمایشگاهی بوده که با استفاده از بیش از 120000 جزء قابل استفاده مجدد ساخته شده است.

به گزارش سیناپرس، این ساختمان بزرگترین ساختمان از هفت موردی است که مرکز نوآوری ماتریکس در پارک علمی آمستردام را تشکیل می دهد و به عنوان مرکزی برای دانشمندان و کارآفرینان در حال توسعه راه حل هایی برای برخی از سخت ترین چالش های جهان، عمل می کند.

ماتریکس یک با قابلیت جداسازی طراحی شده است، تقریباً همه چیز از درها و پنجره ها گرفته تا سقف و مبلمان کاملاً قابل جدا شدن و استفاده مجدد هستند. حتی کف‌ها از مکعب‌های بتنی پیش‌ساخته بدون اتصالات ثابت ساخته شده‌ که به سادگی می‌توان آن‌ها را باز کرد و برداشت.

شرکت MVRDV با کمک چند استارتاپ هلندی برای ایجاد «شناسه های دیجیتالی مواد» برای ساخت این ساختمان همکاری کرد. به گزارش سیناپرس، این شناسه‌های دیجیتال اطلاعات کلیدی در مورد هر جزء سازنده ساختمان – مانند وزن، ابعاد و ویژگی‌های مواد – را در خود ذخیره می‌کنند که به استفاده مجدد و کارآمد از این اجزاء در ادامه ی راه کمک می‌کنند.

هنگامی که ساختمان به پایان عمر مفید خود می رسد یا بازسازی می شود، این اجزا می توانند برای خرید در یک بازار دست دوم در دسترس باشند (به سایت های خودمان برای مصالح دست دوم ساختمانی فکر کنید). با استناد به گفته های شرکت MVRDV نود درصد از این مصالح ساختمانی را می توان دوباره استفاده کرد.

فرانس د ویت، شریک MVRDV گفت: در آینده، ما امیدواریم که همه ساختمان‌ها اینگونه ساخته شوند.

ساخت و ساز و تخریب در حال حاضر مسئول یک سوم کل زباله های تولید شده در اتحادیه اروپا است. کارآمد کردن بخش ساختمان سازی – یعنی به حداقل رساندن ضایعات تا دورترین حد ممکن – به عنوان یک اولویت کلیدی برای دولت هلند در راستای تعهد این کشور برای گذار به یک اقتصاد کاملاً چرخشی (اقتصاد سبز که به اقتصاد چرخشی نیز موسوم است) تا سال 2050 شناسایی شده است.

به موازات حرکت به سمت اقتصاد چرخشی، کاهش ردپای کربن ساختمان سازی ‌ها و زیرساخت‌ها نیز هدفی دیگر است، چرا که 37 درصد انتشار جهانی CO2 را این بخش تشکیل می‌دهند. پروژه هایی مانند ماتریکس یک به عنوان یک بستر آزمایشی برای بسیاری از فناوری های مورد نیاز برای به حداقل رساندن این تأثیرات عمل می کنند.

دی ویت گفت: ماتریکس 1 فرصتی عالی برای ما فراهم کرد تا تعدادی از استراتژی‌های کاهش کربن را که مدت‌هاست در حال بررسی آن‌ها بوده‌ایم آزمایش کنیم.

به گزارش سیناپرس، پشت بام ماتریکس 1 با یک آرایه خورشیدی 1000 متر مربعی پوشانده شده است و بقیه به فضای سبز اختصاص داده شده است که این کار به بهبود عایق این ساختمان کمک می کند. روشنایی و گرمایش کل ساختمان نیز توسط سنسورها و از طریق یک برنامه تلفن کنترل می شود تا مصرف انرژی کاهش یابد. ماتریکس 1 همچنین دارای یک رستوران در طبقه همکف، یک کافه در بالای راه پله، یک سالن اجتماعات 100 نفره و فضای اختصاصی پارکینگ دوچرخه و شارژ خودروهای برقی است.

مترجم: مهگل غفاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا