پاندای سفید در طبیعت چین

دیده شدن یک پاندای کاملا سفید در چین شگفتی‌ساز شده است. این تنها نمونه پاندای آلبینوی دیده شده در طبیعت است.

پاندا به ترکیب سیاه و سفید بی‌نظیر موهایش مشهور است اما وقتی پاندایی با موهای یکدست سفید در طبیعت دیده می‌شود بیشتر مایه شگفتی است.

این پاندا در استان سیچوان چین در کنار یک پاندای معمولی در منطقه حفاظت شده پارک ملی وولانگ دیده شده است. این پاندا با موهای یک دست سفید و رنگ خاص موهایش مبتلا به آلبینیسم است.

پاندای غول‌پیکر گونه‌ای از خرس‌های بومی چین است که در فهرست جانوران در معرض انقراض جهان قرار دارد.

در پستانداران، آلبینیسم زمانی اتفاق می‌افتد که فرد یک یا چند ژن جهش یافته را از هر دو والدین به ارث می‌برد که در تولید ملانین در بدن، رنگدانه اصلی که رنگ پوست، خز و چشم را تعیین می‌کند، اختلال ایجاد می‌کنند. تولید ملانین در ملانوسیت‌ها رخ می‌دهد، سلول‌های تخصصی که در پستانداران آلبینو وجود دارند اما به طور کامل عمل نمی‌کنند.

حیوانات غیر پستاندار نیز می توانند آلبینو باشند، اما چون می توانند علاوه بر ملانین، رنگدانه های دیگری نیز تولید کنند، ممکن است کاملا سفید به نظر نرسند. حتی پستانداران آلبینو نیز می توانند رنگی از خود نشان دهند اگر ژن های سازنده ملانین آنها کاملاً آسیب ندیده باشد.

توجه به این نکته مهم است که همه حیوانات سفید آلبینو نیستند. برخی از حیوانات به سادگی پوست روشنی دارند، یا ممکن است از شرایط دیگری مانند لوسیسم و ایزابلینیسم رنج ببرند. برای تشخیص تفاوت بین یک حیوان آلبینو و حیوان بدون بیماری، به چشم‌ها نگاه کنید: رگ‌های خونی که معمولاً با رنگدانه پوشانده شده‌اند در موجودات آلبینو ظاهر می‌شوند و رنگ چشم‌های آن‌ها را صورتی می‌سازند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا