داشتن ارتباطات اجتماعی در اواسط زندگی با کاهش خطر زوال عقل مرتبط است

به گزارش سیناپرس همدان، بررسی جدیدی از شواهد جمع آوری شده توسط محققان UCL نشان می دهد افرادی که در میانسالی و بالاتر از آن در اجتماع حضور فعال دارند، 30 تا 50 درصد کمتر در معرض ابتلا به زوال عقل هستند.

این مقاله مروری که در Nature Aging منتشر شده است، شواهد مشاهده‌ای، مداخله‌ای و مکانیکی برای مشارکت اجتماعی را به عنوان راهی برای کاهش خطر زوال عقل، از مطالعات انجام‌شده در سراسر جهان خلاصه می‌کند، در حالی که همچنین توصیه‌هایی برای چگونگی کاهش خطر زوال عقل در جوامع ارائه می‌دهد.

تیم تحقیقاتی بین‌المللی مستقر در بریتانیا، فنلاند، ایالات متحده، فرانسه، نیوزیلند و ژاپن گزارش دادند که مشارکت اجتماعی مادام‌العمر می‌تواند خطر زوال عقل را با افزایش ذخیره شناختی و از طریق حفظ مغز با کاهش استرس و بهبود سلامت عروق مغز کاهش دهد.

نویسنده اصلی دکتر اندرو سامرلاد (UCL Psychiatry) می گوید: با بالا رفتن سن جمعیت جهان و افزایش تعداد افراد مبتلا به زوال عقل، که تخمین زده می‌شود 50 میلیون نفر در سراسر جهان باشند و انتظار می‌رود تا سال 2050 سه برابر شود، نیاز فوری به یافتن راه‌هایی برای کاهش مقیاس و تأثیر زوال عقل وجود دارد.

شواهد روزافزونی وجود دارد که نشان می‌دهد فعال بودن اجتماعی برای سلامتی شما مفید است و می‌تواند به سلامت مغز با افزایش سن کمک کند. هرکسی می‌تواند این توصیه را در سطح شخصی بپذیرد، اما سیاست‌ها و تغییرات اجتماعی نیز وجود دارد که می‌تواند میزان زوال عقل را کاهش دهد، مانند تجویز فعالیت های اجتماعی، مسکن در موقعیت هایی با شرایط اجتماعی، و تشویق بیشتر به کار داوطلبانه.

محققان شواهد قوی پیدا کردند که مشارکت اجتماعی و کاهش تنهایی می تواند به کاهش خطر زوال عقل کمک کند. با ادغام داده ها با هم، آنها تخمین می زنند که افرادی که در اواسط تا اواخر عمر فعالیت اجتماعی بیشتری دارند، 30 تا 50 درصد کمتر در معرض ابتلا به زوال عقل هستند. در حالی که برخی از این روابط ممکن است علت و معلولی نباشد، آنها می گویند شواهد کافی وجود دارد که مشارکت اجتماعی خطر زوال عقل را کاهش می دهد که یافته ها باید به سیاست های بهداشت عمومی کمک کند.

نویسندگان مطالعه پیامدهای سیاست بالقوه زیر را پیشنهاد می‌کنند که می‌تواند به افزایش مشارکت اجتماعی کمک کند و امیدواریم با کاهش موانع مالی و لجستیکی برای مشارکت اجتماعی، تماس اجتماعی را به سطوح قبل از همه‌گیری کووید بازگرداند:

  • تامین مسکن اجتماعی
  • همانطور که در راهنمای شهرهای دوستدار عصر جهانی WHO توصیه شده است، محیط فیزیکی حمایت از مشارکت اجتماعی را ایجاد کنید.
  • تجویز اجتماعی و تهیه مراکز اجتماعی
  • بازنشستگان را به سمت کار داوطلبانه و آموزش راهنمایی کنید تا به انتقال از زندگی کاری به بازنشستگی بدون از دست دادن تماس اجتماعی کمک کنید.
  • بهبود آگاهی عمومی در مورد مزایای سلامتی مشارکت اجتماعی

یافته‌های بازبینی شواهدی را از تحقیقات UCL تأیید می‌کند که نشان می‌دهد از هر 10 مورد زوال عقل، چهار مورد را می‌توان با هدف قرار دادن 12 عامل خطر قابل اصلاح از کودکی تا اواخر عمر، پیشگیری کرد یا به تأخیر انداخت.

منبع: Nature Aging

مترجم: سید سپهر ارومیهء

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا