کشف نورون هایی که اجازه می دهد دیگران را تشخیص دهیم

به گزارش سیناپرس همدان، محققان مرکز شناخت و اجتماعی (CCS) در موسسه علوم پایه (IBS) اخیراً از کشف نورون هایی خبر دادند که به ما امکان می دهد دیگران را بشناسیم. تیم تحقیقاتی کشف کردند که نورون هایی که با اطلاعات مرتبط با افراد مختلف سروکار دارند در ناحیه CA1 هیپوکامپ قرار دارند.

حیوانات اجتماعی، و همچنین انسان، دائماً در تعامل با دیگران هستند. در این فرآیند، توانایی تشخیص هویت همتای اجتماعی، بازیابی اطلاعات مرتبط در مورد آنها از حافظه و به روز رسانی آن از تعامل فعلی برای برقراری روابط اجتماعی حیاتی است. با این حال، تحقیقات محدودی در مورد چگونگی انجام این فرآیندها در مغز انجام شده است.

برای پاسخ به این سوال، تلاش‌های گذشته بیشتر بر روی مطالعات مغز موش، به‌ویژه در هیپوکامپ متمرکز بود. تصور می شد که هیپوکامپ پاسخ این سوال باشد، زیرا این ساختار مغزی است که به خوبی مسئول تشکیل حافظه است. در هیپوکامپ، میدان‌های Cornu Ammonis (CA)، که CA1 تا CA3 شماره‌گذاری می‌شوند، در عملکردهای مختلف مربوط به حافظه و پردازش فضایی نقش دارند و از این رو از مباحث مورد علاقه محققان بودند.

تاکنون، مطالعات در موش ها بر روی مکانیسم‌های عصبی تشخیص فردی عمدتاً بر روی ناحیه CA2 هیپوکامپ متمرکز شده است. با این حال، مطالعات قبلی از آزمایش‌های رفتاری استفاده کرده‌اند که فقط شامل تشخیص موش‌های ناآشنا از موش‌های آشنا می‌شود، و تفسیر اینکه آیا نتایج منعکس‌کننده توانایی حیوان برای درک یا تشخیص واقعی ویژگی‌های فردی هستند، دشوار است.

در این مطالعه که در Nature Communications منتشر شد، تیم تحقیقاتی IBS-CCS یک الگوی رفتاری جدید با استفاده از موش‌ها برای بررسی بهتر توانایی آنها در تشخیص افراد دیگر ایجاد کرد. روش جدید آنها شامل این بود که موش سوژه، موش‌های خاص را با پاداش‌ها مرتبط می‌کرد و رفتار آنها را پس از مواجهه با افراد مرتبط با پاداش و افراد غیر مرتبط مطالعه می‌کردند.

با استفاده از این الگوی رفتاری، محققان به وضوح نشان دادند که ناحیه CA1 پشتی هیپوکامپ نقش اساسی در شناخت فردی دارد. به عنوان مثال، هنگامی که ناحیه CA1 هیپوکامپ با استفاده از یک مهارکننده عصبی سرکوب می‌شود، موش مورد نظر قادر به تشخیص همسایه خود نبود.

این یک نکته جالب افزوده شده به یافته‌های قبلی بود، که منطقه CA2 پشتی هیپوکامپ را به عنوان منطقه مهم مغز برای حافظه اجتماعی پیشنهاد می‌کردند در حالی که گزارش می‌دادند که ناحیه CA1 پشتی نقش مهمی بازی نمی‌کند.

علاوه بر این، محققان در گذشته معتقد بودند که خاطرات اجتماعی در جوندگان فقط برای مدت کوتاهی دوام می‌آورند و خاطرات بلندمدت در مورد موضوعات فردی را تشکیل نمی‌دهند. با این حال، آخرین مطالعه توسط IBS-CCS نشان داده است که خاطرات طولانی مدت در مورد افراد می تواند در موش ها شکل بگیرد.

دکتر لی دویون، که رهبری این تحقیق را بر عهده داشت، اظهار داشت: ما برای اولین بار نشان دادیم که چگونه اطلاعات ارزشمندی درباره دیگران که از طریق تعاملات مثبت یا منفی با آنها به دست می‌آیند، در مغز ما بازنمایی و ذخیره می‌شود. علاوه بر این، این بینش های قابل توجهی را برای درک نقش مغز ما در ایجاد و توسعه روابط انسانی از طریق تعاملات اجتماعی مختلف ارائه می دهد.

فراتر از آن، محققان همچنین وجود نورون‌های خاصی را در ناحیه CA1 هیپوکامپ موش مورد مطالعه نشان داده‌اند که اطلاعات مثبت مرتبط با موش‌های مختلف را پردازش می‌کنند. بخش مهمی از شکل‌گیری یک رابطه اجتماعی، اعطای ارزش مثبت یا منفی به یک برخورد اجتماعی با فرد دیگر و به‌روزرسانی آن ارزش است. به عنوان مثال، همانطور که ایجاد یک دوستی با یک فرد خاص ضروری است، ارزیابی اینکه چقدر تعامل با آنها لذت بخش و با ارزش بوده است ضروری است.

مشخص شد که این نورون‌های خاص CA1 هنگام مواجهه با افراد مرتبط همراه شده با پاداش، پاسخگو هستند. با این حال، هنگامی که موش مورد آزمایش در معرض بوهایی غیرمرتبط با فعالیت اجتماعی (عدم پاداش) مانند سیترال یا بوتانول قرار گرفت، چنین پاسخ های انتظار پاداش مشاهده نشد. این یافته ها نشان می دهد که ناحیه CA1 هیپوکامپ نقش انتخابی مهمی در شکل گیری خاطرات اجتماعی انجمنی ایفا می کند.

امید است که این کشف جدید بتواند به راه حلی بالقوه برای درمان اختلالات مغزی مختلف منجر شود که باعث ایجاد مشکل در شکل گیری روابط اجتماعی می شود.

دکتر لی توضیح می‌دهد: نتایج ما می‌تواند برای درک و پیشنهاد روش‌های درمانی برای اختلالات روانی مانند اوتیسم، که ناهنجاری‌هایی را در عملکردهای مغز درگیر در پردازش خاطرات و اطلاعات مربوط به دیگران نشان می‌دهد، استفاده شود.

منبع: Nature Communications

مترجم: سید سپهر ارومیهء

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا