پرداخت یارانه نقدی برای سلامت مردم مفید  است

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد: برنامه‌ های انتقال مبتنی بر معاملات نقدی تحت رهبری دولت که برای کاهش فقر طراحی شده ‌اند، خطر مرگ در میان زنان بزرگسال و کودکان زیر پنج سال را در کشورهای با درآمد کم و متوسط کاهش می‌ دهند.

به گزارش سیناپرس، زندگی در فقر با اثرات مضر سلامتی و کاهش امید به زندگی همراه است. در تلاش برای کاهش فقر، بیش از ۱۰۰ کشور با درآمد کم و متوسط، برنامه ‌های یارانه نقدی را ارائه کرده‌ اند که طی آن پرداخت مستقیم پول به خانواده‌ها یا افراد انجام می شود. برخی از سیاست های اعمال شده، این پول را بدون قید و شرط به مردم ارائه می کنند (این روش در کشور های جنوب صحرای آفریقا رایج است)، در حالی که برخی دیگر ممکن است پول را با شرایطی مانند تشویق حضور در مدرسه ارائه دهند. اگرچه طی مطالعات متعددی نشان داده شده است که این برنامه‌ های مبتنی بر پرداخت یارانه، فقر را کاهش می ‌دهند و مزایایی مانند بهبود آموزش و تغذیه ارائه می ‌دهند، اما شواهد در مورد این که چگونه این برنامه‌ ها بر میزان مرگ و میر در سطح جامعه تأثیر می ‌گذارند، محدود است.

برای پرداختن به این شکاف در مطالعات علمی، آرون ریشترمن و همکارانش اثرات برنامه ‌های انتقال یارانه نقدی در مقیاس بزرگ و تحت رهبری دولت را بر مرگ و میر در کشور های با درآمد کم و متوسط بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ ارزیابی کردند. در مجموع ۳۷ کشور در این برنامه مورد مطالعه و ارزیابی قرار گرفته و تجزیه و تحلیل ها شامل ۲۹کشور در جنوب صحرای آفریقا، ۳ کشور در آمریکای لاتین و دریای کارائیب، ۴ کشور در منطقه آسیا اقیانوسیه و یک کشور در شمال آفریقا می شد.

 در مجموع ۴ میلیون و ۳۲۵ هزار و ۴۸۴ فرد  بزرگسال و ۲ میلیون و ۸۶۷ هزار و ۹۴۰  کودک در مجموعه داده ها قرار گرفتند که به ترتیب ۱۲۶ هزار و ۷۱۴ و ۱۶۲ هزار و ۴۸۸  مرگ در طول دوره مداخله ثبت شد.

محققان دریافتند: برنامه های انتقال یارانه نقدی به مردم با کاهش ۲۰ درصدی خطر مرگ در میان زنان بالای ۱۸ سال و کاهش ۸ درصدی خطر مرگ در میان کودکان زیر ۵ سال مرتبط است. اثرات برای برنامه های مشروط و بدون شرط مشابه بود. بر این اساس همچنین مشخص شد کاهش خطر مرگ زمانی بیشتر بود که این برنامه ها بخش بیشتری از جمعیت را پوشش می داده و مقادیر بیشتری پول در قالب یارانه ارائه می کرد.

به گزارش سیناپرس، نویسندگان خاطرنشان می کنند: برخی از محدودیت ها برای تجزیه و تحلیل داده های این مطالعه  وجود دارد و یافته ها ممکن است برای گروه سنی بالای ۶۰ سال اعمال نشود. علاوه بر این، آنها قادر به ارزیابی برخی از عواملی که ممکن است بر اثر بخشی برنامه ‌های انتقال وجه نقد تأثیر گذاشته باشند، نبودند. با این حال، نویسندگان نتیجه می گیرند که این یافته ها شواهدی را برای حمایت از استفاده از برنامه های ضد فقر برای بهبود سلامت جمعیت و کاهش مرگ و میر ارائه می دهد.

مترجم: احسان محمدحسینی

منبع: natureasia

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا