کشورهای بریکس واحد پول مشترک معرفی می کنند

چندی پیش کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی با ایجاد اتحادیه ای به نام بریکس تلاش کردند یک جبهه اقتصادی قدرتمند ایجاد کرده و معاملات و مبادلات بین خود را تسهیل کنند. به تازگی این کشورها اعلام کردند که قصد ایجاد یک واحد پولی مشترک دارند.

به گزارش سیناپرس، روسیه طی سال گذشته به طور جدی در صدد تشکیل یک جبهه مقاومت اقتصادی در برابر غرب بوده و در این میان توانسته است کشورهایی قدرتمند همچون هندوستان، چین، برزیل و آفریقای جنوبی را با خود همراه کرده و اتحادیه ای موسوم به بریکس را تاسیس کند.

روز گذشته آلکسی اورچوک، معاون نخست وزیر روسیه اعلام کرد: کشورهای عضو اتحادیه بریکس در حال حاضر در رابطه با ایجاد یک ارز ذخیره بین المللی بر اساس ارزهای کشورهای عضو در حال بحث هستند. این موضوع می تواند در دستور کار اجلاس سران این اتحادیه در آفریقای جنوبی قرار گیرد.

این مقام ارشد دولت روسیه همچنین تاکید کرد: پنج کشور فوق از کشورهای بریکس در حال حاضر در حال بررسی ایجاد یک ارز ذخیره جهانی بر اساس سبد ارزی بریکس هستند که ممکن است در تسویه حساب بین اعضای این سازمان استفاده شود. این موضوع در حال حاضر توسط وزارت‌ های دارایی و بانک‌ های مرکزی بریکس مورد بررسی قرار گرفته و البته هنوز فاصله زیادی تا ایجاد واحد پولی مشترک وجود دارد زیرا این موضوع نیازمند تحلیل‌ های کارشناسی عمیق است.

اورچوک پیشتر گفته بود که اتحادیه اقتصادی اوراسیا  تقریباً به طور کامل به سمت پرداخت به ارزهای ملی رفته است و سهم ارزهای ملی در این تبادلات در ماه مارس حدود ۹۰ درصد بوده است. وی در دومین مجمع اقتصادی اوراسیا گفت: ما افزایشی را در استفاده از ارزهای ملی در پرداخت ‌های متقابل توسط کشور های اتحادیه ثبت کرده‌ ایم. اوراسیا عملاً به سمت پرداخت ‌ها با ارز های ملی رفته است. به گزارش سیناپرس، اورچوک همچنین گفت، سهم تسویه حساب ها در تجارت متقابل کشورهای اتحادیه اوراسیا به ارزهای ملی در سه ماهه اول سال جاری میلادی به ۸۹ درصد رسیده است. وی در ادامه توضیحاتش خاطرنشان کرد: این میزان از مبادلات با ارزهای ملی در ماه مارس سال ۲۰۲۳ به ۹۰ درصد رسید که رقمی بسیار قابل توجه است.

به گفته سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، روند استفاده از ارزهای ملی در تسویه حساب های متقابل بین روسیه و کشورهای شریک، در آینده شتاب بیشتری خواهد گرفت. لاوروف همچنین اظهار داشت که لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور برزیل، قبلاً ایده خود را برای تمرکز بر توسعه مکانیسم‌ های پرداختی که بر دلار یا یورو متکی نیست و بر تصمیم ‌ها و توافق ‌هایی که توسعه می ‌یابند، از جمله در داخل کشورهای عضو بریکس، ارائه کرده است. این موضوع مستلزم ایجاد چارچوب بانک توسعه جدید بریکس خواهد بود که به طور جدی به آن توجه خواهیم کرد.

مترجم: ناصر پورقدیمی

منبع: tass

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا