کشف بقایای یک کشتی باستانی در اعماق دریای چین

تیمی از باستان شناسان دریایی موفق شدند، یک لنگر آهنی و یک جعبه باقی مانده را در نزدیکی یکی از دو کشتی غرق شده باستانی دریای چین جنوبی شناسایی کنند. این مطالعات با کمک باستان شناسان غواص و یک زیر دریایی پژوهشی انجام شد.

به گزارش سیناپرس، باستان شناسی زیر آب یکی از شاخه های بسیار هیجان انگیز باستان شناسی محسوب می شود که یافته های آن با یافته های معمول سایت های باستانی روی زمین متفاوت است زیرا معمولا سرنشینان کشتی هایی که در دریا غرق می شدند، فرصتی برای برداشتن وسایل و اشیا خود را نداشته و این کشتی به همان شکل اولیه و با دارا بودن همان وسایل و لوازم به شکل یک کپسول زمان در بستر دریا قرار می گرفتند.

به تازگی باستان شناسان چینی یک جعبه مرموز و یک لنگر را در دریای چین شناسایی کرده و با تایید اداره میراث فرهنگی ملی این کشور، یک تیم باستان شناسی در اعماق دریا در حال انجام اولین مرحله تحقیقات در محل کشتی های غرق شده شماره ۱ و شماره ۲ در نزدیکی شیب قاره شمال غربی دریای چین جنوبی است. بر اساس اطلاعات موجود، تحقیقات از اواخر ماه می تا اوایل ژوئن سال جاری ادامه خواهد داشت.

گزارش های باستان شناسان نشان می دهد:لنگر آهنی و جعبه فوق الذکر در جهت جنوب غربی محل غرق شده کشتی شماره یک با فاصله حدود ۵۰ متر از یکدیگر کشف شدند. در حال حاضر قسمت پایین لنگر آهنی به صورت نیمه مدفون است که دو پنجه لنگر در آن نمایان بوده و یک حلقه آهنی در بالای میله لنگر استوانه ای وجود دارد.

اندازه گیری های اولیه نشان می دهد: لنگر آهنی حدود ۱ متر طول داشته و. قطر میله لنگر بین ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر  و قطر حلقه آهنی در بالا حدود۲۰ سانتیمتر است.

به گزارش سیناپرس، در حال حاضر نمی توان در مورد این کشفیات نظریه قطعی صادر کرده و تحقیقات بیشتری برای تعیین این موضوع که آیا این لنگر آهنی متعلق به کشتی شکسته شماره یک است یا خیر، مورد نیاز است.

علاوه بر این لنگر، باستان شناسان یک جعبه قدیمی نیز کشف کردند که هنوز مشخص نیست در داخل آن چه چیزی قرار دارد و به گفته اعضای این تیم مطالعاتی، جعبه فوق الذکر از جنس چوب بوده و در حالت نیمه مدفون قرار گرفته است و محتویات آن نیاز به بررسی بیشتر دارد.

گفتنی است کشتی های غرق شده شماره ۱ و شماره ۲، در نزدیکی شیب قاره شمال غربی دریای چین جنوبی، در اکتبر سال گذشته میلادی کشف شدند.

به گزارش سیناپرس، خوشبختانه این کشتی های غرق شده نسبتاً به خوبی حفظ شده و حاوی تعداد زیادی آثار باستانی هستند. شواهد اولیه نشان می دهد هر دو کشتی به وضوح متعلق به یک دوره خاص بوده و دارای ارزش تاریخی، علمی و هنری بسیار زیادی هستند. در خاتمه گفتنی است محققان این تیم مطالعاتی می گویند، کشف کشتی های غرق شده فوق نه تنها یک پیشرفت بزرگ در باستان شناسی اعماق دریای چین، بلکه یک کشف مهم باستان شناسی در سطح جهانی است.

منبع: english.news.cn