مرکز خدمات مشاوره فناورانه شیلات و آبزی پروری هرمزگان آغاز به کار کرد

به همت جهاددانشگاهی هرمزگان مرکز خدمات مشاوره فناورانه شیلات و آبزی پروری هرمزگان با حضور مسوولان استانی آغاز به کار کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار هرمزگان در آیین آغاز به کار مرکز خدمات مشاوره فناورانه شیلات و آبزی پروری هرمزگان، افزود: از این که بار دیگر به جهاددانشگاهی، نهادی که فعالیت خود را از آن آغاز کردم، بازگشته ام بسیار خوشحال و تداعی کننده خاطرات خوبی است.

عادل شهرزاد با اشاره به این که هنوز در هرمزگان وارد اقتصاد دریا محور نشده ایم بلکه بیشتر در حوزه ساحل محور فعالیت می کنیم، اظهار کرد: مرکز خدمات مشاوره فناورانه شیلات و آبزی پروری هرمزگان اقدامی در جهت اقتصاد دریا محور بوده و نقش مهمی در تحقق آن دارد.

وی با بیان این که این مرکز به شدت در حوزه آبزی پروری می تواند نقش موثری داشته باشد، بیان کرد: باید به جای تأکید بر سطوح بر عملکرد کار و تأکید شود زیرا عملکرد است که ما را به هدف و تحقق برنامه می رساند.

شهرزاد با اشاره به این کجهاددانشگاهی واحد هرمزگانه باید بهره وری را ارزش بدانیم و بر آن تأکید کنیم، اضافه کرد: در سفر رییس جمهور به استان هرمزگان خوشبختانه بودجه ۱۰۰۰ میلیارد تومانی برای برق رسانی به مزارع پرورش میگو اختصاص یافت که اقدام و گام موثری در توسعه صنعت آبزی پروری در هرمزگان است.

وی با بیان این که راهبرد زنجیره ارزش در پرورش میگو مهم و حیاتی است و باید آن را کامل کنیم، عنوان کرد: از ۲۳ حلقه در نظر گرفته شده در زنجیره پرورش میگو اکنون هرمزگان تنها ۱۲ حلقه آن را داراست و سایر حلقه ها نیز همچنان مغفول مانده که باید سریعتر کامل شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار هرمزگان با اشاره به اینکه هنوز در بحث میگو مولد، مشکل در توسعه مراکز تکثیر و استاندارد سازی بهره وری مزارع پرورش میگو به هدف نرسیده ایم، تصریح کرد: مرکز خدمات مشاوره فناورانه شیلات و آبزی پروری هرمزگان زمانی موثر خواهد بود که تمامی دستگاه‌های اجرایی ذی ربط در آن مشارکت داشته و از آن حمایت کنند.

وی ادامه داد: در بحث تأمین منابع و تجهیزات و در بخش توسعه نرم افزاری به طور حتم باید دستگاه های اجرایی ذی ربط این مرکز را مورد حمایت قرار دهند تا از روزمره‌گی شدن آن جلوگیری کنیم.

شهرزاد با بیان اینکه باید چالش ها را از این مرکز برداریم تا به هدف گذاری لازم برسیم، اظهار کرد: باید به دنبال سایر تولیدات در بخش آبزیان باشیم تا بهره وری را به حداکثر برسانیم.

وی با اشاره به این که تسهیلات لازم برای ایجاد پرورش میگو نیمه متراکم و متراکم از سوی دولت در نظر گرفته شده و قابل پرداخت است، عنوان کرد: هرکجایی نیاز باشد بنده ورود کرده و به طور حتم حامی مرکز خدمات مشاوره فناورانه شیلات و آبزی پروری هرمزگان بوده و در جهت رفع مشکلات آن از هیچ تلاشی فروگذاری نمی کنم.

رییس جهاددانشگاهی  هرمزگان نیز در این مراسم، افزود: مرکز خدمات مشاوره فناورانه شیلات و آبزی پروری هرمزگان برگرفته از رسالتی است که از چند سال قبل برعهده جهاد دانشگاهی گذاشته شد تا بخشی از کمبودها و مشکلات حوزه آبزی پروری را کاهش دهد.

محمد دل‌پسند با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی همواره به دنبال حل مشکلات به صورت علمی و تخصص بوده و هست، عنوان کرد: کارهای تحقیقاتی و پژوهشی، انعقاد تفاهم نامه های مشترک، برگزاری نشست ها و گردهمایی های تخصصی و همکاری با نهادهای مرتبط از جمله اقداماتی بود که انجام شد تا امروز شاهد آغاز به کار مرکز خدمات مشاوره فناورانه شیلات و آبزی پروری هرمزگان باشیم.

وی با بیان این که روش‌های نوین و فناورانه برای بالا بردن بهره‌وری و کاهش چالش‌ها در این مرکز هدف گذاری شده است، خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین دغدغه‌های سالیان طولانی متخصصان حوزه شیلات در هرمزگان نبود مرکزی برای نگاه تخصصی در حل مشکلات این حوزه بود.

ریییس جهاددانشگاهی هرمزگان با اشاره به اینکه این مرکز سه ضلع متولیان، دانشگاهیان و صاحبان صنعت در حوزه آبزی پروری را گردهم آورده تا با نگاهی تخصصی بتواند مشکلات را کاهش دهد، عنوان کرد: امیدواریم بتوانیم با همکاری تمامی نهادهای ذی ربط بتوانیم موانع تولید و چالش های صنعت را کاهش دهیم و در افزایش بهره وری نیز سهم مهمی داشته باشیم.

وی با بیان این که مأموریت جهاددانشگاهی در بحث تکمیل زنجیره صنعت آبزی پروری نیز مأموریت مهم و خطیری است که بخشی از کار به هرمزگان سپرده شد، تصریح کرد:  قطعاً اگر زنجیره‌ها شکل بگیرند، میزان تولید افزایش پیدا خواهد کرد. این توان برای کشور در بخش کشاورزی به‌طور عام و در بخش شیلات به‌طور خاص وجود دارد.

دل‌پسند ادامه داد: امروزه کسی در ضرورت توسعه زنجیره ارزش پرورش آبزیان در کشور تردیدی ندارد چرا که این موضوع از چند وجه مختلف چه در حوزه توسعه اقتصادی و چه در حوزه امنیت غذایی نقش بی‌بدیلی ایفا می‌کند.

وی با بیان اینکه توسعه زنجیره ارزش پرورش آبزیان علاوه بر رونق اقتصاد دریا می‌تواند نقش به‌سزایی در توسعه و آبادانی سواحل کشور داشته باشد، افزود: از سوی دیگر افزایش مصرف ماهی میان خانوارهای ایرانی نیز نقشی بی‌بدیل در ارتقاء شاخص سلامت جامعه و همچنین امنیت غذایی کشور دارد.

رییس جهاددانشگاهی هرمزگان در پایان گفت: با توجه به مسائلی که امروز صنعت شیلات در هرمزگان دارد ما در این مرکز به دنبال رویکردهایی پیشروتر از رویکردهای موجود بودیم و در نقطه موجود باقی نمی‌مانیم.

مدیرکل شیلات استان هرمزگان نیز در این مراسم، با اشاره به اهمیت شیلات در هرمزگان گفت: بیشترین تولیدات شیلات در سطح کشور متعلق به استان هرمزگان است که از ۳۵۰ هزار تن تولیدات شیلاتی ما، حدود ۳۲۰ هزار تن مربوط به بخش صید است و نزدیک به ۳۰ هزار تن نیز از فعالیت های آبزی پروری تولید می شود.

مسعود بارانی ادامه داد: بیشترین زیر ساخت های صید و صیادی در حوزه ساخت بنادر صیادی متعلق به استان هرمزگان است و جمعیتی که از طریق  واحد های شیلاتی امرار معاش می کنند تقریبا ۴۰ هزار نفر است که باز هم استان هرمزگان در این زمینه پیش رو است.

مدیرکل شیلات استان هرمزگان عنوان کرد :ما رتبه اول کشور را در اکثر شاخص هایی که در حوزه صید و صیادی و آبزی پروری وجود دارد داریم و از این رو با اهمیت ترین شیلات در کشور هستیم.

این مقام مسئول ضمن تشکر از راه اندازی مرکز خدمات مشاوره فناورانه شیلات و آبزی پروری گفت : لزوم راه اندازی این مرکز را همه می دانیم و از نیاز آن آگاهیم در این راستا پیشنهاد بنده برای این مرکز این است که این مرکز در سه بخش راه اندازی شود.

گفتنی است، این مرکز با هدف ایجاد اشتغال مولد، افزایش صادرات و ارزآوری و کمک به بهبود امنیت غذایی کشوری و اقتصاد مناطق فعالیت خود را آغاز کرد.

خدمات مشاوره فنی و اقتصادی و بازاریابی، مشاوره تأمین تجهیزات، لوازم مورد نیاز مزارع تکثیر و پرورش آبزیان و برگزاری دوره های مهارتی و کاربردی آموزش‌های فناوری‌های نوین آبزیان از جمله زمینه‌های فعالیت این مرکز است.

همچنین بازدید کارشناسی در جهت کمک به تولید مزارع آبزیان دریایی و راهکار‌های کارشناسی رفع موانع و مشکل‌های تولید آبزیان دریایی، کمک به مدیریت و برنامه‌ریزی تخصصی زنجیره تولید آبزیان دریایی و تربیت نیروی انسانی، تکنسین فنی و مدیریت تخصصی مزارع آبزیان دریایی هم جزو زمینه‌های آن محسوب می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا