تصویر مونالیزا به هولوگرام تبدیل می شود

نقاشی بسیار مشهور و شاهکار شناخته شده لئوناردو داوینچی با نام مونالیزا یکی از مهمترین آثار تاریخ هنر محسوب می شود که اخیرا و به لطف هوش مصنوعی این شاهکار بزرگ به عنوان یک هولوگرام احیا شده است.

به گزارش سیناپرس، یک شبکه عصبی کامپیوتری پیشرفته به دقت لبخند گریزان مونالیزا را با سطحی بی سابقه از جزئیات بازسازی کرده است. باید توجه داشت که این اقدام صرفا یک موضوع مرتبط با دنیای هنر نبوده و تصویربرداری از این شگفتی قرن شانزدهمی می تواند به طور بالقوه درمان های پزشکی را تقویت کند.

در حال حاضر، هولوگرام ها به عنوان یک ابزار ارزشمند در پزشکی عمل می کند و نمایش سه بعدی اندام های بیمار مانند قلب را در حین جراحی ارائه می دهد. این فناوری اطلاعات لحظه ای و دید مستقیم از ابزارهای داخلی را به پزشکان ارائه می کند. علاوه بر این، هولوگرام ها می توانند دقت را در انجام روش های کم تهاجمی با هدف اصلاح اختلالات ریتم قلب افزایش دهند.

دکتر یو شنگ وانگ از دانشگاه تیانجین چین و پژوهشگر اصلی این مطالعه، در رابطه با موضوع فوق می‌گوید: ما تصمیم گرفتیم مونالیزا را به عنوان اثبات مفهومی این طرح بازسازی کنیم. این تصویر آنقدر معروف بوده که تقریباً در سراسر جهان به رسمیت شناخته می شود. از سوی دیگر این نقاشی ارزشمند  پر از تغییرات ظریف و ریزه کاری های بیشماری از لایه ‌ها است که نرمی، تیرگی و رمز و راز نقاشی را افزایش می‌ دهد. بنابراین انتخاب مونالیزا، یک راه عالی برای نشان دادن اثربخشی روش ما است.

به گفته تیم تحقیقاتی بین ‌المللی، اگرچه هولوگرام ‌ها در داستان‌ های علمی- تخیلی به ‌عنوان تصاویری در اندازه واقعی و رنگارنگ به تصویر کشیده می ‌شود، اما یک فناوری جدید هستند.

به گزارش سیناپرس، هولوگرام ها با گرفتن و بازسازی الگوی تداخل امواج نور یا صدا ساخته می شوند. آن ها تجربیات بصری یا شنیداری واقع بینانه ای را ارائه داده و در بخش های مختلف از جمله سرگرمی، تصویربرداری پزشکی و ارتباطات کاربرد پیدا می کنند.

دکتر وانگ در ادامه سخنانش توضیح می دهد: هولوگرام مبتنی بر فراسطح با کنترل دقیق فاز و دامنه امواج در تعامل با فراسطح کار می کند. در نتیجه، امواج خروجی در هر پیکسل دامنه و فاز خاصی را نشان می‌دهند که بر اساس تداخل آنها، تصویر هولوگرافیک مورد نظر را ایجاد می‌کند.

با هدف افزایش کارایی و دقت، محققان الگوریتمی را توسعه دادند که ساختارهای آنتن مانند را در سطح متا سفارشی می کند. آنها با کاهش تفاوت بین تصویر اصلی و هولوگرافیک، آن را به یک هولوگرام با کیفیت بالا تبدیل کردند. آنها با موفقیت مونالیزا را بازسازی کردند و چشم چپ او را با جزئیات بیشتری ثبت کردند. تکنیک آنها می تواند برای تولید تصاویر سه بعدی گسترش یابد.

دکتر وانگ در این رابطه می گوید: کنترل دقیق امواج صوتی ارائه شده توسط روش هولوگرافی ما برای پیشرفت درمان های پزشکی غیر تهاجمی، کنترل موثر نویز و بهینه سازی محیط های صوتی مانند سالن های کنسرت بسیار مهم است.

محققان پیش بینی می کنند:روش آن ها دانش هولوگرافی را متحول کرده و هدف آن ها تعمیم روش های فعلی و سازگار ساختن آن با پرینت سه بعدی و کاهش زمان مورد نیاز برای آموزش است.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این مطالعه توسط انتشارات AIP تحت عنوان مقاله ای به نام Applied Physics Reviews منتشر شده است.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا