سیستم فضاپیمایی که «اَبَر مواد فضایی» را به زمین می آورد

یک استارتاپ بریتانیایی از سیستم منحصر به فردی برای بازگرداندن فضاپیماها به زمین پرده برداری کرده است.

به گزارش سیناپرس، شرکتی که Space Forge نام دارد، این فناوری را برای ارائه روشی کم‌هزینه و پایدار برای استفاده مجدد از ماهواره‌ها توسعه داد. در نهایت، این استارت‌آپ می خواهد سیستمی را طراحی کند که بتواند مواد به خصوصی را از فضا جمع آوری کرده و ترکیبات جدیدی با آن بسازد، و نهایتا آن ها را به زمین آورده و با آن موادی که تا کنون امکان ساختشان وجود نداشته را عرضه کند.

این ابر مواد دارای پتانسیلی شگرف برای صنایع الکترونیک، داروسازی و آلیاژها هستند. متأسفانه، بازگرداندن آنها به زمین در حال حاضر بسیار پیچیده و پرهزینه است.برای حل این مشکل، Space Forge دو جزء مجزا به نام، شبکه شناور « فیلدر» و یک سپر حرارتی به نام  Pridwen ایجاد کرد.

پریدون که به افتخار سپر افسانه ای شاه آرتور نامگذاری شده، از پارچه آلیاژی انعطاف پذیر ساخته شده است که می تواند در برابر دماهای شدید مقاومت کند. همچنین بر خلاف محافظ‌های حرارتی معمولی «ابلاتیو» که باید پس از هر پرواز تعویض شوند، قابل استفاده مجدد است.

برای قرار گرفتن در داخل یک وسیله نقلیه پرتاب، پریدون به اندازه ی جمع و جوری جمع می شود. برای محافظت از محموله خود در سفر برگشت، محافظ حرارتی به سبک اوریگامیک گسترش می یابد. جاشوا وسترن، یکی از بنیانگذاران Space Forge، این سیستم را به عنوان شخصیت معروف “مری پاپینز اما از فضا” توصیف می کند.

همانطور که فضاپیما به جو نزدیک می شود، پریدون مانند یک چتر باز می شود تا ماهواره را از گرمای ورودی بسیار شدید محافظت کند. پریدون همچنین می تواند به شکلی که شبیه یک فلپ هواپیماست، سرعت ورود به سطح زمین را کاهش دهد.به گزارش سیناپرس، سپس فیلدر وارد بازی می شود. همانطور که ماهواره فرود می آید، شبکه شناور مبتنی بر آب در زیر وسیله نقلیه حرکت می کند تا فرود را نرم ترکند و امکان بازگشت سریع به زمین را فراهم کند.

طبق گفته Space Forge، این سیستم قبلاً آزمایشاتی از جمله پرتاب بالون در ارتفاع بالا و آزمایش تونل باد پلاسما را تکمیل کرده است. این شرکت قصد دارد اواخر امسال سیستم ورود مجدد به مدار زمین را آزمایش کند.

در نهایتSpace Forge  قصد دارد از Pridwen و Fielder در اولین سرویس تولیدی در مدار و بازگشت به زمین به نام ForgeStar  استفاده کند.

اندرو بیکن، مدیر ارشد فناوری و یکی از بنیانگذاران Space Forge، گفت: ابر مواد ساخته شده در فضا می‌توانند در صنایع روی زمین مقدار زیادی انرژی صرفه‌جویی کنند و انتشار دی‌اکسید کربن آن‌ها را به گونه‌ای محدود کنند که همتایان زمینی آن‌ها هرگز نمی‌توانند با آنها رقابت کنند.

به گزارش سیناپرس، پریدون و فیلدر بخش‌های کلیدی برنامه ما برای توسعه ماهواره‌های تولیدی کاملاً قابل استفاده مجدد هستند که می‌توانند انقلاب صنعتی جدیدی را آغاز کنند.

مترجم: ندااظهری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا