حمل و نقل کالا بدون آلایندگی

وقتی از جورن لانگلان Jorne Langelaan، موسس و مدیر عامل شرکت کشتیرانی هلندی EcoClipper می پرسم که اولین سفر کشتی او چگونه پیش می رود، مثل این است که بیش از یک قرن پیش با تاجری در اسکله های اروپایی آن زمان گپ می زنم.

به گزارش سیناپرس، او درباره پیشرفت کشتی De Tukker که در سال 1912 ساخته شد، می‌گوید: در ابتدا بادها واقعاً مطلوب بودند. شکلات، روغن زیتون و نوشیدنی از اولین اقلام محموله آن هستند.

در مسیر هلند به پرتغال، مانند هزاران دریانورد در قرن‌های گذشته، خدمه کشتی دی توکر مجبور شدند نزدیک بادهای اقیانوس اطلس حرکت کنند تا از سواحل غربی فرانسه به سمت جنوب پیشروی کنند. لانگلان می‌گوید: در غیر این صورت، با جریان‌های موجود در آنجا و بادهای غالب می‌توان به راحتی به سمت خلیج بیسکای کشیده شد. EcoClipper که دارای پنج کارمند در ساحل و پنج خدمه است، تا به امروز حدود 1 میلیون یورو سرمایه جمع آوری کرده است که نیمی از آن شامل وام است.

کربن زدایی به روش دریایی

آیا آینده کشتیرانی به طرز عجیبی شبیه گذشته خود خواهد بود؟ شاید! این صنعت مطمئناً با چالش بزرگی در سبز شدن مواجه است. در سطح جهانی، کشتیرانی 3 درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای را به خود اختصاص می‌دهد؛ اما این بیش از آن چیزی است که به نظر می‌رسد، کربن‌زدایی کشتی‌ها بسیار دشوار است، زیرا کشتی‌های تجاری غول‌پیکر مدت‌هاست به سوخت انبارهای بسیار آلاینده متکی بوده‌اند.

به گزارش سیناپرس، در سطح جهان تا 90 درصد کالاها با کشتی حمل می شود و تقاضا نیز در حال افزایش است، بنابراین تأثیر بالقوه آب و هوایی کشتیرانی حتما در آینده افزایش می یابد، مگر اینکه سوخت های پاک تر یا فناوری های آلایندگی صفر به عنوان جایگزین های مناسب ظاهر شوند.

یکی از موانع مقیاس است. کشتی De Tukker می تواند حداکثر محموله حدود 80 تن را حمل کند که در قیاس با محموله های 200000 تن یا بیشتر که بزرگترین کشتی های کانتینری می توانند جابجا کنند، بسیار کم است.

اما لانگلان می‌گوید: از شرکت‌هایی که می‌خواهند ردپای کربن خود را کاهش دهند و از انتقال آلاینده‌های صفر بهره ببرند، پیشنهاداتی دریافت کرده است.برای مثال، چند شرکت ساختمانی بین المللی اخیراً با او در تماس بوده اند، زیرا برخی از آنها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای سالانه  خود تحت فشار هستند.

لانگلان اشاره می کند: De Tukker فقط یک کشتی بدون آلاینده نیست، این کشتی همچنین بسیار آرام است، به این معنی که عملا هیچ خطر آلودگی صوتی وجود ندارد،که بر زندگی دریایی تأثیر منفی ای گذارد. کشتی در واقع موتور دارد اما خدمه او به ندرت از آن استفاده می کنند. این کشتی تقریباً با نصف سرعتی که معمولاً کشتی‌های تجاری بزرگ مدرن به آن می‌رسند، حرکت می‌کند.

در سال‌های آینده، لانگلان و همکارانش امیدوارند: ناوگان کاملی از کشتی‌های بادبانی جدید ساخته شده را بر اساس طرحی که از کشتی‌های باری کلاسیک هلندی الهام گرفته است، وارد بازار کنند. لانگلان خاطرنشان می‌کند که کشتی‌های Clipper – از جمله کاتی سارک معروف – در طول سال‌ها توسعه دریایی به خوبی تنظیم و آب دیده شده اند.

بادبان ها به بازی برگشته اند

برای جو بنکس، مدرس علوم کشتی و مهندسی دریانوردی در دانشگاه ساوتهمپتون، رویکرد EcoClipper قطعا رویکردی پرشور است. او می‌گوید: آن کشتی‌های تاریخی زیبا بودند و بازگشتشان یک نوستالژی پر منفعت است.

با این حال، او استدلال می کند؛ناوگان غول پیکر موجود از کشتی های تجاری عظیم است که سزاوار بیشترین تمرکز است. شرکت‌های کشتیرانی می‌توانند با اضافه کردن بادبان‌های مینیاتوری به کشتی‌های خود، تأثیرات آب و هوایی خود را کاهش دهند و به آنها اجازه استفاده از انرژی باد را می‌دهند.

او اضافه می‌کند : اتوماسیون همچنین می‌تواند به کارآمد کردن بادبان ها تا حد امکان کمک کند.

بنکس می‌گوید: غریزه من این است که با نگاه کردن به تجهیز کشتی‌های موجود به سیستم‌های خودکار مدرن، تأثیر بیشتر و مفید تری در زمینه کاهش آلودگی خواهیم داشت.

او و همکارانش در دانشگاه ساوتهمپتون قرار است پروژه ای را برای آزمایش اثر افزودن بادبان جمع شونده به ارتفاع 20 متر به یک کشتی باری به نام Pacific Grebe که سال هاست برای حمل زباله های هسته ای استفاده می شود، آغاز کنند.

EcoClipper  هنوز هم می تواند نقش مهمی در برجسته کردن فضایل حمل و نقل محموله با بادبان داشته باشد.

آقای لنگلان به نکته دیگری نیز اشاره می کند: یکی از راه های کاهش انتشار گازهای گلخانه ای صرفاً ارسال کمتر کالاها و به طور کلی کاهش تأثیر بشر بر روی سیاره آبی مان است. او با تمسخر گفت: من واقعاً نباید این را به عنوان مالک کشتی بگویم.

در پایان باید دید که آیا شرکت های بزرگ حمل و نقل دریایی کالا به ایده استفاده از بادبان روی خوشی نشان خواهند داد یا خیر.

مترجم:ندا جوادهراتی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا