گردشگری کشاورزی ، فرصتی که نادیده گرفته شده است

در گذشته گردشگری به مفهوم امروزی آن وجود نداشت و به همین دلیل تعریف جامعی برای گردشگری ارائه نشده بود. در حقیقت در روزگار گذشته صرفا گشت و گذار و سفر به هر نوعی گردشگری محسوب می شد، اما امروزه و پیشرفت علوم و آسان شدن حمل و نقل و سفر و همچنین با تبدیل شدن گردشگری به یک صنعت سود آور و بسیار مهم با شاخه های گوناگونی از گردشگری مانند گردشگری پزشکی ، گردشگری جنگ و گردشگری کشاورزی رو به رو هستیم . 

به گزارش سیناپرس، در دنیای امروز هر کشوری تلاش می کند تا از حداکثر ظرفیت های خود برای جذب گردشگران خارجی و داخلی استفاده کند . برای نمونه در مناطق کوهستانی با تبلیغ و آماده سازی شرایط کوهنوردی و امکانات لازم ، گردشگران به کوهنوردی و ورزش های کوهستانی – زمستانی ترغیب شده و به این ترتیب از مسائلی که در گذشته به آن ها به چشم مشکل نگریسته می شد، به عنوان  فرصت استفاده می شود .

دیگر برف و سرما در مناطق کوهستانی یک عامل بازدارنده برای آمدن مسافرین نیست ، بلکه خود جاذبه ای است که از آن برای جذب کوهنوردان و اسکی بازان استفاده می شود. به همین ترتیب، یکی از شاخه های مدرن گردشگری ، گردشگری کشاورزی است.   

در تعریف مختصر ، گردشگری کشاورزی به معنای برنامه ریزی برای سفر گردشگران به روستاها، مزرعه ها، مراکز کوچک  تولید محصولات غذایی در روستاها ( مانند کارگاه های تولید پنیر ) یا مراکز دامداری سنتی است.

در این نوع از گردشگری ، گردشگران فرصت دارند تا با نوعی متفاوت از زندگی و روش های جدید از کارکردن و تولید که در شهرها هرگز امکان دیدن آن ها وجود ندارد آشنا شوند.

به گزارش سیناپرس، برای درک بهتر این موضوع کافی است به این مساله فکر کنید که چند نفر از ما شهرنشینان و یا فرزندانمان تا امروز دوشیدن شیر گاو را از نزدیک و نه در تلویزیون دیده ایم ؟ متاسفانه زندگی آپارتمان نشینی دیگر مجالی برای ارتباط انسان با طبیعت پیرامونش باقی نگذاشته و بدون تردید تجربه موفقی که در گذشته و با تبدیل برخی از کاروانسراها و خانه های قدیمی ایران به هتل های مدرن با ظاهری سنتی به دست آمد را می توان بار دیگر و با رونق دادن به گردشگری کشاورزی به دست آورد .  

به طور کلی شاید بهترین دستاورد این نوع گردشگری را در ایران و بالاخص در استان های مبتنی بر کشاورزی مانند خوزستان، گیلان، مازندران و برخی استان های غربی کشور در رشته کوه زاگرس بتوان رونق گرفتن دوباره روستاها و فراهم شدن شرایط گردش مالی در آن ها و در نهایت بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم این مناطق دانست که می تواند عاملی بازدارنده در روند مهاجرت روستائیان به شهر باشد.

این موضوع را می توان از جنبه دیگری نیز بررسی کرد که خود می تواند عاملی مشوق برای سفر مردم شهرهای مختلف ایران به روستاها باشد . همواره و بر اثر مدیریت نادرست اقتصادی و سودجویی دلالان و واسطه ها ، محصولات کشاورزی و دامی که حاصل زحمات روستائیان عشایر است به قیمت پائین از آن ها توسط واسطه ها خریداری شده و با قیمت گزاف به دست مصرف کنندگان شهری می رسد.

بیشتر ما این تجربه را داریم که برای مثال قیمت یک کیلوگرم گوشت در تهران یا سایر شهر های بزرگ به مراتب بیشتر از شهرهای کوچک و در شهرهای کوچک به مراتب گران تر از روستا است . مسئولین گردشگری کشور می توانند با همکاری دیگر بخش های دولتی و خصوصی مربوطه از این فرصت برای رشد گردشگری کشاورزی در کنار عرضه مستقیم محصولات روستائی با کیفیت و بهداشت بالا به دست مصرف کنندکان استفاده کرده و با انجام این مهم، نقشی مهم در حذف واسطه ها و پائین آوردن قیمت ها اقدام کنند که قطعا هم به سود تولید کنندگان روستایی و هم به نفع گردشگران شهری خواهد بود . 

به گزارش سیناپرس، البته باید به این نکته هم اشاره کرد که در کنار مسایل روستائیان و منافع بسیاری که از این راه عاید مناطق گردشگری روستایی می شود ، این نوع از سفر برای شهر نشینان نیز بسیار جالب و سودمند است و می تواند فرصتی برای خروج هرچند کوتاه مدت وی از ترافیک و آلودگی های شهری و استفاده از آرامش و  جو زیبا و سالم روستا ها محسوب شود.

یکی دیگر از مزایای گردشگری روستایی در بعد فرهنگی ، افزایش احترام روستائیان در نگاه ملی است. هدفی که با آشنا شدن شهرنشینان با زندگی روستائی و مشخص شدن اهمیت و نقش روستاها در اقتصاد کشور محقق خواهد شد. در این میان بسیار مهم است که به گونه ای برنامه ریزی شود تا رفت و آمد گردشگران خدشه ای به اصالت روستا ها و فرهنگ بومی آن وارد نشود.

امروزه در بیشتر کشورهای دنیا برنامه ریزی برای رونق یافتن گردشگری کشاورزی آغاز شده و دیگر سفر به روستاها به صورت برنامه ریزی شده و به صورت گروهی و در قالب تور در کشورهای اروپایی و آمریکا چیز عجیبی نیست.

به گزارش سیناپرس، تجربه موفق کشورهایی که در آن ها گردشگری روستایی رونق دارد نشان می دهد که در صورت فراهم شدن زیرساخت های مناسب، سفر به این روستاها نه تنها کسل کننده نیست بلکه خود فرصتی است تا مسافران با شگفتی های جدید و مباحثی روبه رو شوند که در زندگی عادی امکان آن برایشان وجود ندارد.

گزارش: دکتر احسان محمدحسینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا