درک چگونگی تأثیر هورمون ها بر کم خونی

به گزارش سیناپرس همدان، بر اساس مطالعه اخیر منتشر شده در مجله Blood، دانشمندان Northwestern Medicine کشف کرده اند که چگونه پپتیدهای تولید شده توسط استخوان ها در طول التهاب از کم خونی در موش ها جلوگیری می کند.

التهاب، یکی از ویژگی های بسیاری از بیماری های مزمن شناخته شده است که منجر به افزایش تولید و جدا شدن فاکتور رشد فیبروبلاست 23 (FGF23) می شود، هورمونی که قبلاً با اختلال در تنظیم آهن مرتبط بود.

والنتین دیوید، استاد پزشکی در بخش نفرولوژی و فشار خون و نویسنده ارشد این مطالعه گفت: به خصوص در بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیوی، افزایش FGF23 با کاهش سطح آهن همراه است که منجر به کم خونی و افزایش عوارض آن می شود.

دیوید گفت: FGF23 دست نخورده یک هورمون فسفاتوری است که عمدتا از سلول های استخوانی ترشح می شود. اولین بار در سال 2000 کشف شد و از آن زمان به شدت آن را دنبال می کنیم. ما نقش FGF23 را در تنظیم فاکتورهای متابولیسم مواد معدنی کلاسیک از جمله فسفات و ویتامین D به شدت مورد مطالعه قرار داده ایم. در این مقاله، ما می‌خواستیم بدانیم که آیا نقش فیزیولوژیکی برای پپتیدهای کربوکسی پایانه FGF23 وجود دارد یا خیر.

برای درک بهتر نقش این پپتیدهای کربوکسی ترمینال FGF23 یا C ترمینال FGF23، محققان ابتدا شروع به شناسایی سلول هایی کردند که آن را تحت شرایط التهابی تولید می کنند.

محققان با استفاده از مدل‌های موش، التهاب حاد را القا کردند و دریافتند که استئوسیت‌های بالغ، نوعی سلول استخوانی، تولیدکنندگان اصلی C ترمینال FGF23 (Cter-FGF23) هستند.

برای درک بهتر نقش پپتیدهای Cter-FGF23 در تنظیم آهن، دانشمندان در مدل موشی با حذف اختصاصی استئوسیتی ژن FGF23 را توسعه دادند و مشاهده کردند که سطح آهن در گردش در مقایسه با موش‌های نوع وحشی 90 درصد کاهش یافته است. با این حال، طبق این مطالعه، تزریق Cter-FGF23 سطح آهن را به حالت عادی بازگرداند.

دیوید گفت: این یافته ها می تواند یک جهت درمانی جدید برای کم خونی و اختلالات معدنی استخوان در بیماری مزمن کلیوی باشد.

دیوید گفت: یافته‌های ما به دلایل متعدد مهم هستند: اول، زیرا این اولین شواهدی است که نشان می‌دهد پپتیدهای مشتق شده از FGF23 دست‌نخورده، نقش فیزیولوژیکی دارند، که سپس می‌توانیم به عنوان یک گزینه درمانی بالقوه آن را کاوش کنیم. دوم، زیرا نشان می دهد که ترشح پپتیدهای Cter-FGF23 یک مکانیسم فعال است که هموستاز فسفات و آهن متعادل را حفظ می کند. و سه، زیرا زمینه پاتولوژیک بیماری مزمن کلیوی را نیز برای ما فراهم می کند، که در آن بیماران نه تنها از FGF23 دست نخورده بیش از حد، ونیز از کمبود پپتیدهای C ترمینال FGF23 رنج می برند، بلکه این بیماران متابولیسم آهن را نیز دچار اختلال کرده و کم خون هستند.

او گفت که با ثابت کردن این کشف جدید، دیوید و همکارانش قصد دارند نقش سایر پپتیدهای ایجاد شده از شکاف FGF23 را بیشتر بررسی کنند.

دیوید می‌گوید: وقتی FGF23 شکافته می‌شود، نه تنها پپتیدهای C ترمینال، بلکه پپتیدهای پایانه آمینی یا Nter-FGF23 را نیز ایجاد می‌کند. تا جایی که ما می دانیم، هیچ کس نقش این پپتیدهای Nter-FGF23 را بررسی نکرده است و شواهدی داریم که نشان می دهد این پپتیدها نقش بسیار شگفت انگیزی در داخل بدن دارند. همچنین هدف ما درک بیشتر منبع FGF23 است. در بیماری مزمن کلیه، منابع متعددی از FGF23 دست نخورده و پپتیدهای بریده شده وجود دارد، بنابراین ما فکر می کنیم درک این منابع بسیار مهم است.

منبع: ژورنال Blood 

مترجم: سید سپهر ارومیهء

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا