پنج هواپیمای بزرگ جهان را بشناسید

هواپیماها یک شگفتی مدرن محسوب می شوند که می توان آن ها را شاهکار مهندسی محسوب کرد. تا حدود یک قرن پیش پرواز یک رویا محسوب می شود و در مدت اندکی بیش از صد سال، انسان‌ ها از شرایطی که نمی ‌توانستند بیش از چند ثانیه در هوا بمانند، به مرحله ساخت هواپیماهای غول پیکر رسیدند.

به گزارش سیناپرس، امروزه استفاده از هواپیماها به قدری عادی محسوب می شود که پرواز صدها نفر در یک هواپیمای مسافربری در مسافت های طولانی در سراسر جهان به موضوعی عادی تبدیل شده است. نکته جالب اینجاست که برخی از این هواپیماهای عظیم با صدها تن وزن حتی می توانند یک قطار را در داخل خود جای داده و پرواز کنند. البته این گروه از هواپیماها چندان پر تعداد نبوده و به همین دلیل در این گزارش قصد داریم به معرفی پنج هواپیمای بزرگ جهان بپردازیم.

باید اذعان داشت که این پرندگان غول پیکر، حد نهایی ساخت هواپیما محسوب نشده و سازندگان هواپیما هنوز هم مرزها را در طراحی مدل های جدید به چالش کشیده و به این ترتیب شاهد بهبود در کارایی و سرعت هواپیماهای جدید هستیم. پیشرفت های حوزه هوانوردی به این معنی است که مسافران می توانند سریعتر و راحت تر از همیشه جهان را طی کنند.

بر اساس گزارش های موجود، در حال حاضر لقب بزرگترین هواپیمای جهان به یک هواپیمای عجیب و دو تکه که بی شباهت به قایق های بومیان اقیانوس آرام نیست، می رسد. این هواپیما Scaled Composites Stratolaunch نام داشته و ۱۱۷ متر و ۱۰ سانتیمتر طول دارد.

بررسی فنی هواپیمای فوق که آن را به اختصار استراتولانچ  می نامیم نشان می دهد؛ طول بال های آن 117 متر است و به این ترتیب لقب بزرگ ترین هواپیمای تاریخ را به خود اختصاص می دهد. برای درک ابعاد این غول پرنده کافی است تصور کنید که استراتولانچ. برای پارک کردن به آشیانه ای به مساحت بیشتر از یک زمین فوتبال نیاز دارد زیرا عرض یک زمین فوتبال حدود ۱۰۵ متر است.

به گزارش سیناپرس، این هواپیما دارای شش موتور است و می تواند  تا ارتفاع ۱۰ هزار و ۶۶۸ متری صعود کرده و در برخی ماموریت ها حتی  موشک های مداری را تا لبه فضا حمل کرده است. این هواپیما دارای طراحی دوقلو در بدنه خود است که کابین خلبان و خدمه پرواز همگی در سمت راست این بدنه قرار دارند. بدنه سمت چپ بدون خدمه بوده و شامل سیستم های داده پرواز است.

گفتنی است این هواپیما تا به امروز تنها ده بار پرواز کرده و عملیاتی شده است.

در رده دوم این لیست یک آنتونوف 2. Antonov An-225 –  با ۸۸ متر و ۴۰ سانتیمتر قرار دارد.  ایرباس A380-800  با ۷۹ متر و ۷۵ سانتیمتر رده سوم را به خود اختصاص داده و یک غول روسی دیگر به نام آنتونوفAn-124 –  با ۷۳ متر و ۳۰ سانتیمتر در رده چهارم جای گرفته و عنوان پنجمین هواپیمای غول پیکر جهان هم متعلق به بوئینگ ۷۷۷ با ۷۱ متر و ۷۵ سانتیمتر طول است.

مترجم: نیروانا محمدحسینی

منبع: sciencefocus

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا