کارشناس ميراث فرهنگی ؛
میراث فرهنگی را در طرح های توسعه کشور لحاظ کنیم

کارشناس ميراث فرهنگی گفت: در حال حاضر گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی توامان در حال کار با يکديگر هستند و این یک دستاورد بزرگی برای میراث فرهنگی کشور محسوب می شود.

ایمان دهاقین کارشناس میراث فرهنگی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری سیناپرس در پاسخ به اینکه میراث فرهنگی برای وضعیت توسعه یافتگی استان ها چه اقداماتی انجام داده است،  گفت: میراث فرهنگی را نمی توان به چند بنای تاریخی که باید از آنها محافظت کرد، تقلیل داد البته درست است که از یک بنای تاریخی که بعد کالبدی ، تاریخی و  زیبا شناسی دارد بايد محافظت شود  ،اما میراث فرهنگی به ما یادآور می شود که نیاکان ما در طول تاریخ چگونه زیستند و دانایی حاصل از تعامل خود با محیط اطرافشان را در سبک زندگی پیاده کردند از این حیث ما باید میراث فرهنگی را در طرحهای توسعه کشور لحاظ کنیم.

 وی ادامه داد: عدم ملموس کردن میراث فرهنگی در طرحهای توسعه کشورباعث شده تا طبیعت در حال تسویه حساب کردن با ما باشد، چون برخی الگوهای غربی در کشور وارد شد و  نمی دانستیم که ما یک کشور کیفیت محور و پویا هستیم و باید اول گذشته خود را  بشناسیم و بر مبنای آن گذشته را معاصر کنیم.

اين کارشناس ميراث فرهنگي در ادامه گفت: سنت به معنای قدیمی بودن است و نه به معنای تکراری بودن، سنت یعنی به ریشه ها متصل بودن اما جوانه زدن؛ پس باید هنر داشته باشیم و اول گذشته خود را بشناسیم و برهمان مبنا آن را معاصر کنیم .

دهاقین در پاسخ به این سوال که آیا با روی کار آمدن دولت سیزدهم و وزیر جدید تغییر محسوسی در عمل کرد میراث فرهنگی پدید آمده است یا خیر،  گفت: خوشبختانه در سیاست های کلی که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد و در مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام  دربند هفدهم، گردشگری و صنایع دستی ملحوظ شد و طبیعتاً گام بسیار بزرگی بود ، در حال حاضر گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی توامان در حال کار با يکديگر هستند و این یک دستاورد بزرگی برای میراث فرهنگی محسوب می شود. برای اولین بار این سه دستگاه کنار همدیگر قرار گرفتند و اين در حاليست که ما قبلاً در موضوع میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به شکل مجزا اساسنامه و شرح وظایف داشتیم.

وی افزود: موضوع لایحه اهداف و وظایف وزارتخانه که بعد از گذشت دو سال تقدیم مجلس شد و  وزارتخانه از بلاتکليفی در آمد و به جایگاه سازمانی ارتقا يافت ، دستاوردی بزرگی برای میراث فرهنگی کشور محسوب می‌شود.

دهاقین در ادامه گفت: مهمترین دغدغه در میراث فرهنگی این است که باید در ادبیات، گفتمان اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور موضوع میراث فرهنگی ارتقا پیدا کند؛ اين درحاليست که  ما شاهد آن هستیم که در طرح های آمایشی و توسعه ای و امثال آن میراث فرهنگی به جایگاه خود نزدیک شده است.

اين کارشناس ميراث فرهنگی تصريح کرد: به طور کلی شرايط میراث فرهنگی رو به بهتر شدن است و شايد در ده سال آینده هویدا و پديدار شود همانطور که اقدامات و چالش هایی که ما در حال حاضر شاهد آن هستیم ،ممکن است موضوع ده سال گذشته باشد و به طور کلی نمی توان براي میراث فرهنگی به صورت مقطعی کارنامه ای در نظر گرفت.

وي ادامه داد:میراث فرهنگی مانند سیاست های ارزی کشور در زندگی مردم جاری و ساری نيست و با گذشت زمان همراه است.

 اين کارشناس میراث فرهنگی در مورد اینکه عمده ترین مشکل در مقوله میراث فرهنگی در استانها چه چیزی است، عنوان کرد: مشکلات میراث فرهنگی بسیار متفاوت بوده، یکی از دغدغه های اصلی، این است که باید میراث فرهنگی درست تعریف شود. زیرا این حوزه باید در جایگاه آموزش و پژوهش دیده شود.

دهاقين گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر این ساختار مهم از مجموعه میراث فرهنگی حذف شده است. بنابراین باید داشته های فرهنگی مان را خوب معرفی کنیم و خوب آموزش دهیم این وابستگی و اتصال به ریشه ها به واسطه معرفی و آموزش صحیح ایجاد می شود به طور مثال اگر محافظ آثارباستانی متوجه باشد که یک اثر چقدر با ارزش است طبیعتاً از آن اثر به بهترین شکل ممکن محفاظت می کند .

وي در پاسخ به این سوال که آیا عملکرد میراث فرهنگی استان ها در جذب گردشگری را موثر می دانید يا خير؟ گفت: با توجه به اينکه یک میلیون اثر در کشور داریم در بهترین وضعيت گردشگر می تواند از ده هزارتاي  اين آثار دیدن کنند،  یعنی تنها یک درصد را گردشگر مي بيند که اين آمار نيازمند افزايش است.

گزارش:الهام مهران راد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا